Cine sunt proprietarii posturilor de radio şi televiziune din Moldova

Julieta Saviţchi
18/11/2015
recentnews.ro

Vlad Plahotniuc este proprietarul-beneficiar al celor mai multe posturi de radio şi televiziune, care  deţin licenţă de emisie pe teritoriul Republicii Moldova. În declaraţia privind asigurarea transparenţei proprietăţii, depusă la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), se arată că lui Vlad Plahotniuc îi aparţin posturile de televiziune Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3, dintre care primele două cu acoperire naţională, precum şi posturile de radio Publika FM, Muz FM şi Maestro FM

Alte două canale de televiziune - TV 7 şi Bravo - sunt deţinute de deputatul liberal-democrat, Chiril Lucinschi . În acelaşi timp, Victor Ţopa, omul de afaceri refugiat în Germania după ce instanţele moldoveneşti l-au condamnat  la ani grei de închisoare pentru fraudă, este proprietarul postului de televiziune Jurnal TV, iar administratorul Valentin Butnaru, care e şi directorul publicaţiei Jurnal de Chişinău, este proprietarul postului de radio Jurnal FM.

Fostul ministru al Apărării, Valeriu Pleşca,  este coproprietar al  postului TV “Moldavian Business Channel” împreună cu azerul  Seymur Akhundzada, şeful consiliului de administrare al unei bănci comerciale din Tiraspol şi adjunctul lui Talgat Baitaziev, proprietarul uzinei metalurgice din Râbniţa şi un apropiat al conducerii separatiste din stânga Nistrului.

Accent TV, post de televiziune asociat cu PSRM, are ca fondator  o firmă din Federaţia Rusă , condusă de Vadim Ciubara, care se spune că este consilier al lui Igor Dodon. Totodată, postul RTR Moldova este deţinut de televiziunea de stat din Rusia, în proporţie de 50 la sută. Alte 25 la sută sunt ale SRL “SB Grup Media” , iar restul ale Valentinei Steţco, despre care nu se oferă detalii.

Rita Ţvic, diretoarea Agenţiei de ştiri Novosti-Moldova, potrivit declaraţiilor depuse la CNA, este proprietara a două posturi de televiziune: EURO TV şi ALT TV. Precizăm că numele Ritei Ţvic figurează în raportul Companiei Kroll despre furtul din băncile moldoveneşti, precum că împreună cu jurnalistul Vladimir Novosadiuc a împrumutat peste 12 milioane de lei de la Harrogate Consulting LLP, entitate care ar fi implicată în schemele de spălare de bani de la Unibank, aflată în proces de lichidare în urma “jafului secolului”.

Posturile de televiziune Pro TV Chişinău şi Acasă TV, precum  şi postul de radio Cool nu au indicat în declaraţii cine le sunt patronii beneficiari , motivând că sunt listate la bursa NASDAQ , iar acţionarii se schimbă des. Consiliul Coordonator al Audiovizualuilui, care a obligat posturile de radio şi TV să depună până pe 10 noiembrie declaraţii  privind asigurarea transparenţei proprietăţii, a prelungit termenul cu şapte zile pentru completarea dosarelor.

Asta după ce, potrivit CCA, doar  88 dintre cei 120 de radiodifuzori privaţi, care deţin licenţă de emisie pe teritoriul Moldovei,  au depus declaraţia în termenul legal. În plus, 62 dintre aceştea au depus dosare cu neclarităţi sau anumite omiteri: nu au fost indicate simbolurile postului de televiziune, a paginii web, beneficiarilii finali, datele despre cota de participare a beneficiarilor, numele producătorilor de programe sau de emisiuni etc.

În plus, există radiodifuzori care nu au depus nicio declaraţie. Este vorba despre trei posturi de radio: AQUARELLE-FM, KISS FM şi Vocea Basarabiei, şi nouă  posturi de televiziune: AICI  TV, Aiîn-Aciîc, Canal X, Fishing & Hunting Premium Channel, Gold TV, Ren TV Moldova, Stil TV, TV CĂLĂRAŞI şi Vocea Basarabiei TV. Consiliul Coordonator al Audiovizualuilui  le-a dat acstora un termen de trei zile pentru a-şi depune declaraţiile.

Noile modificări la Codul Audiovizualului obligă posturile de radio si TV să facă publice numele proprietarului /proprietarului beneficiar şi datele privind cota lor de participare la capitalul social, precum şi alte informaţii de interes public.

 

Julieta Saviţchi
18/11/2015

Comentarii