Cui servesc banii din Fondul de Eficiență în Energetică

Gheorghe Costandachi
20/09/2016
Foto: http://fee.md/ Harta contractelor de grant de la Fondul pentru Eficiență Energetică

Zilele trecute am văzut materialele Curții de Conturi, dar și investigația apărută pe portalul Anticoruptie.md, care vizează constituirea și funcționarea Fondului de Eficiență Energetică (FEE).

Personal am stat la baza creării acestui fond, fiind numit membru al Consiliului de Administrare (CA) a FEE din partea societății civile reprezentată de IDIS „Viitorul”. Fondul de Eficiență Energetică de la bun început a fost conceput ca un instrument financiar cu impact politic puternic de perspectivă asupra celor 3 partide de la guvernare din AIE-2. Acesta a fost în așa mod conceput, ca să aibă impact regional de eficiență în formarea imaginii celor 3 partide de la guvernare. Cu mare regret, după plecarea unor persoane din conducerea fondului, dar și din Consiliul de Administrare a acestuia, FEE a fost totalmente capturat de către oamenii din Partidul Democrat, iar ce a fost mai departe este cunoscut de fiecare.

Conform Hotărârii de Guvern, responsabilitatea administrării FEE trebuia să fie asigurată pe perioada a nu mai mult de un an, prin rotație, de către fiecare minister participant. Primul an era prevăzut să fie în cadrul ME, al doilea an în cadrul Ministerului Finanțelor, iar următorii doi ani trebuiau să fie în cadrul Ministerului Mediului și Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor. Astăzi, din conținutul acelei HG nu a mai rămas nimic, a fost totul rescris, iar după ce acest fond a fost capturat de Partidul Democrat, așa a și rămas- în cadrul Ministerului Economiei, fără ca alte ministere să mai amintească vreodată, până astăzi, despre caracterul de rotație.

Imediat după primul an de funcționare a acestui fond, trebuia să se pună întrebarea de realegere a președintelui CA, iar șefia FEE să fie transmisă MF. Însă după o înțelegere secretă între Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei s-a decis ca acest președinte (Valeriu Lazăr) să continue să administreze CA mai departe și să fie lăsat în cadrul ME încă pe parcursul unui an. Astfel, a fost încălcat unul dintre principiile de administrare a FEE.

Ca fost membru al comisiei de alegere a conducătorului fondului, am constatat, de la bun început, că au fost făcute tentative de a pune omul comod Ministerului Economiei, însă nu a trecut deoarece nu a fost acceptat de către comisie, în ciuda faptului că reprezentantul ME făcea presiuni și vota contra deciziile comisiei. După alegerea directorului fondului, a sosit timpul de angajare a administratorului fondului. După numirea directorului FEE a început lupta pentru alegerea unui Administrator al FEE. Fiind membru al comisiei am depus eforturi inimaginabile pentru a adopta un regulament intern de alegere a acestui administrator liber și independent prin elaborarea unor criterii foarte dure. Și aici reprezentantul ME permanent punea bețe în roate.

După depunerea dosarelor mai multe candidaturi s-au înscris în concurs, iar fiecare candidat trebuia să fie apreciat cu note intre 1 și 10 pe fiecare criteriu, de către toți cei 9 membri ai CA. Viziunea, planul de acțiuni și strategia de administrare a FEE, din partea candidaților, era evoluată aparte tot de fiecare membru al CA. Printre candidați a apărut din nou interpusul dlui ex-ministru Lazăr – Viorel Munteanu.

Printre candidații care au depus dosarele au fost persoane foarte profesioniste, pe care i-am evaluat cu cea mai înaltă notă, deoarece în comparație cu viitorul administrator erau mult net superiori. Dl Viorel Munteanu a fost evaluat de către câțiva membri independenți cu cea mai joasă notă, însă ca prin minune, presupun, printr-o înțelegere între Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei și alți membri loiali guvernării, anume acest personaj a fost apreciat cu cea mai înaltă notă. Toate dosarele aplicațiilor se păstrează la FEE sau la ME, iar cei interesați pot face o evaluare absolut echidistantă, chiar și astăzi să se vadă cine a fost cel mai bun. Printre culise majoritatea îmi spuneau că au fost impuși personal de miniștrii lor să acorde maximum punctaj celui lobat de ME.

Când a fost vorba despre negocierea contractului de acordare a serviciilor de administrare a FEE Consiliul de Administrare a primit recomandările comisiei de negociere din care, din nou, am făcut parte. Însă prevederile comisiei de negociere a contractului, care prevedea achitări etapizate în funcție de performanțele realizate a administratorului, au fost în totalitate ignorate și luată o decizie absolut bizară. Contra am fost eu și reprezentantul Ministerului Finanțelor. Astfel, pe parcursul anului 2012, numai pentru 3 luni, în care nici regulament nu a elaborat, iar FEE nu a activat absolut deloc, administratorul a încasat câteva sute de mii de lei fără a pune deget pe deget.

La toate ședințele Consiliului s-a simțit atmosfera de tensiune încordată de nemulțumire a ministrului Lazăr. Niciun membru al CA, nici pentru o ședință, în afară de cel al MF și eu, nu prezentau propuneri sau analize asupra materialelor care erau supuse discuției sau votului.

În luna februarie 2013, a fost anunțat al doilea apel, primul nefiind procesat, totodată nu era adoptat niciun fel de regulament de aplicare sau manual de depunere a dosarelor. Mai mult, nu erau adoptate nici instrumentele de finanțare a fondului.

La fiecare ședință activitatea mea trezea mare deranj pentru președintele CA. Am fost avertizat prin niște persoane să fiu mai tolerant. Iar peste câteva luni de la conducerea fondului am primit o informație prin care eram rugat amabil să părăsesc calitatea mea de membru al CA al FEE. Motivul invocat era ca din cauza mea fondul nu funcționează eficient și prezint obstacole în procesul de selecție și expertizare a cererilor de finanțare.

În materialul publicat pe anticoruptie.md se menționează că împotriva hotărârii de stabilire a salariului fix, Administratorului s-au expus doar doi dintre cei șapte membri ai CA, reprezentantul Ministerului Finanțelor și expertul energetic din partea Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (ASDCI).

Vin să fac o precizare. Consiliul era format din 9 persoane, iar la acea ședință m-am opus cu vehemență contra acordării plății administratorului, invocând regulamentul care prevedea achitări strict în funcție de performanțele realizate. Mai mult, am indicat că în perioada activității administratorului nu s-a întreprins nicio activitate de atracție a fondurilor străine sau autohtone pentru FEE, obligațiune prevăzută de regulament.

În luna august 2013, la una din ședințele CA am propus ca administratorul să efectueze o analiză a localităților care obțin granturi sau cofinanțări din partea FEE la obiectul apartenenței politice a primarilor, directorilor de școli și instituții publice, la care dl Lazăr a acționat foarte agresiv și bolnăvicios. Cine este interesat de aceste informații poate consulta stenograma ședințelor CA a FEE să se convingă.

La următoarea ședință, când trebuiau votate niște completări foarte necesare de gestionare a mijloacelor provenite din sursele străine, părtașii PD practic au blocat ședința, care cereau o pauză de câteva zile pentru consultații adăugătoare. Reprezentantul străin din partea ASDCI s-a enervat și a criticat dur ședința CA. În luarea de cuvânt am exclamat, mijloacele din sursele străine în dolari și euro trebuie să ajungă acolo unde este strict necesar, dar nu unde dorește ME. Iar pauza cerută nu este altceva decât o frică a membrilor CA din partea ME și afiliați lor, deoarece au venit nepregătiți la ședință și ar putea pierde inițiativa. În aceiași minută, cu o replică tăioasă, unul din membri a sugerat, dacă nu-mi place pot ceda funcția de membru al CA. Așa am și procedat din perspectiva a 2 motive:

Regulamentul de funcționare a CA al FEE prevedea că dacă un membru se eliberează din funcție de la locul de muncă a entității care este delegat în calitate de membru, acesta își pierde calitatea sa de membru. La acel moment eram eliberat din funcție de la IDIS „Viitorul”.

Alt motiv pentru a pleca din funcția de membru al CA, a fost legat direct de tentativele vădite de amestec în funcționarea FEE din partea ME, începând de la selectarea angajaților fondului, distribuirea și selectarea cererilor de finanțare, inclusiv controlul permanent asupra activității fondului din partea PD.

După ce am anunțat că renunț la calitatea de membru al CA al FEE, am prevenit direct pe cei din ședință că acest fond este de buzunar pentru alianța de guvernare, fapt confirmat ulterior. După aceea s-a constatat, dar și confirmat de controalele Curții de Conturi, că FEE a devenit o sursă bună de spălat banii pentru adepții PD.

Faptul că FEE a fost constituit pentru ca unii să beneficieze de banii statului și granturile externe de milioane de euro au fost și toate actele și deciziile elaborate de CA al acestui fond, care vădit au un conținut cu caracter schimonosit, ajustat la procedurile, schemele și procedeele de a fi aplicat în folosul celor de la guvernare și aliaților lor.

Gheorghe Costandachi
2016-09-20 12:22:00

Comentarii