Acuzațiile se încing în cazul CFM. Iurie Topala, fost director: „Actuala administrație intenționează să falimenteze întreprinderea”

Ilie Gulca
24/02/2021

Fostul manager al Căii Ferate din Moldova (CFM), Iurie Topala, acuză actuala administrație, apropiată PSRM, că intenționează să falimenteze în mod special întreprinderea. El solicită Comisiei Parlamentare care anchetează situația dificilă din cadrul acestei întreprinderi de stat să îl audieze. Reacția fostului director al acestei unități economice a apărut în urma acuzațiilor actualei administrații că starea deplorabilă a fost provocată de furturile din perioada 2015–2019.

„Negarea oricărei responsabilităţi în administrarea treburilor CFM reflectă intenţia actualei conduceri de a falimenta întreprinderea şi de a da vina pe predecesori. Ştiu că nu le va reuşi să o falimenteze atât timp cât derulează ancheta parlamentară şi, mai cu seamă, dacă va fi demarată şi o anchetă a Preşedinţiei”, se menționează într-o scrisoare publică adresată Comisiei parlamentare și Președinției.

Iuri Topala susține că în 2019, în momentul plecării sale din funcția de director general al CFM,  datoria totală a întreprinderii era de circ 300 milioane de lei. Actualmente, CFM înregistrează o datorie totală de cca 500 milioane de lei.

„Această creştere fulminantă a datoriei este cauzată strict de către actuala conducere, fie de incompetenţa lor, fie de rea-intenţia lor, sper ca deputaţii din Comisia de anchetă să elucideze aceste circumstanţe”, a declarat fostul director CFM.

De partea cealaltă, deputații socialiști Oleg Lipskii și Petru Burduja susțin că furtul a luat amploare în perioada 2015–2019, când au fost retrase sume uriașe din întreprindere prin diverse scheme.

„Calea Ferată din Republica Moldova, de-a lungul anilor 2010-2019, a fost deposedată de active prin diferite metode. Este vorba și de achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor pieselor materialelor până la 41%. Cine vindea piesele avea câștig de până la 41%. Este o rentabilitate enormă având în vedere situația financiară de la Calea Ferată. Erau cumpărate piese cu prețuri exagerate, ceea ce a adus o daună enormă căii ferate. Motorina era achiziționată cu prețuri mai mari ca pe piață, au existat și furturi de motorină”, a menționat Oleg Lipskii.  

Potrivit celor doi parlamentari, CFM nu a achitat salariile celor 6.000 de angajați din octombrie 2020, iar datoria totală a CFM ajunge la 665 milioane de lei, dintre care 92 milioane sunt restanțe salariale.

Ilie Gulca
24/02/2021



Become a Patron!

TestRapid

Comentarii