Când va prelua Agenția Proprietății Publice administrația Aeroportului Internațional Chișinău

Ilie Gulca
05/08/2022
Aeroportul Internațional Chișinău. Foto: CIJM

Agenția Proprietății Publice nu poate să preia în acest moment activele Aeroportului Internațional Chișinău chiar dacă Tribunalul arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia) a stabilit că firma cipriotă Komaksavia Airport Invest Ltd nu a făcut investiții în Avia Invest SRL, concesionara întreprinderii de stat.

„În acest moment, nu este posibilă preluarea deoarece procedura de rezoluțiune a fost suspendată de o instanță de judecată din Republica Moldova. Agenția Proprietății Publice a obținut câștig de cauză pe 23 februarie curent în prima instanță. Hotărârea a fost contestată la Curtea de Apel Chișinău de către Avia Invest și acum dosarul se află în proces de examinare. Următoare ședință nu este stabilită, însă noi avem deja o decizie precedentă prin care Curtea de Arbitraj de la Stockholm spune că investitorul nu a făcut absolut nicio investiție”, a declarat directoarea generală adjunctă a Agenției Proprietății Publice, Tatiana Sava, relevând importanța deosebită a curții de arbitraj.

După spusele acesteia, decizia privind abrogarea suspendării procedurii de rezoluțiune ar putea să fie luată odată cu examinarea cauzei în cadrul Curții de Apel Chișinău.

„Noi așteptăm să fie stabilită. Odată ce va fi făcut acest lucru, noi vom publica toate măsurile pe care le vom întreprinde și vom face tot posibilul să obținem câștig de cauză”, a precizat  Tatiana Savva.

Tribunalul arbitral a obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite Republicii Moldova 216.678 de euro pentru cheltuielile de reprezentare juridică.

Komaksavia Airport Invest Ltd ceruse Tribunalului arbitral să oblige Republica Moldova să continue executarea contractului de concesiune a activelor aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” și a terenului aferent acestora din 30 august 2013. În caz contrar, să oblige Republica Moldova să-i plătească o despăgubire 883,7 milioane de euro pentru pretinsa expropriere a investiției alegate în legătură cu contractul de concesiune.

Mai mult, Komaksavia Airport Invest Ltd ceruse, de asemenea, despăgubiri pentru pretinsele veniturile ratate.

Toate aceste pretenții ale offshorului cipriot au fost respinse. Tribunalul arbitral a statuat că Komaksavia Airport Invest Ltd n-a făcut nicio investiție calificată ca atare în dreptul internațional în activele Aeroportului Internațional Chișinău.

Tribunalul arbitral a mai obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite toate taxele arbitrale, care îi reveneau Republicii Moldova în valoare de 422.500 de euro, precum și să întoarcă cheltuielile de reprezentare juridică a Republicii Moldova în valoare de 216.678 de euro.

Pe 4 august 2020, Ministerul Justiției a selectat Biroul asociat de avocați „Buruiana & Partners” pentru a reprezenta R. Moldova în fața Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm în cauza inițiată la cererea lui Komaksavia Airoport Invest Ltd.

Pe 3 august 2020, Curtea Internațională de Arbitraj de la Stockholm a interzis Republicii Moldova să rezilieze contractul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău până la decizia finală.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat în condiții netransparente, pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între firmele rusești Habarovski Aeroport și Kolomenski Zavod.

La 19 august 2019, compania NR Investment Limited a anunțat, printr-un comunicat, că a achiziționat 95 la sută din acțiunile companiei Avia Invest, care deține dreptul de concesiune pentru Aeroportul Internațional Chișinău.

La 29 august, în presă au apărut informații precum că NR Investments Ltd a finalizat procesul de cumpărare a cotei de 95% din compania Avia Invest. Guvernul a precizat însă că „nu a fost informat despre încheierea procesului de cumpărare”.

La începutul lunii septembrie 2019, Guvernul condus de Maia Sandu a abrogat patru hotărâri cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău luate în perioada 2012 – 2013. Este vorba despre hotărârile privind inițierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Aeroportului Chișinău, aprobarea concesionării activelor Aeroportului, aprobarea Raportului privind derularea și rezultatele concursului pentru selectarea concesionarului activelor, precum și reconfirmarea aprobării concesionării activelor Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău.

Ulterior, Agenția Proprietății Publice a depus o cerere de chemare în judecată împotriva Societății Comerciale Avia Invest SRL prin care a solicitat recunoașterea nulității contractului, din 30 august 2013, de concesiune a activelor aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău și a terenului aferent acestora.

Ilie Gulca
05/08/2022



Follow us on Telegram

Comentarii