Thomas Moser şi Ala Aydov, buni de plată. Curtea Supremă de Justiție menține decizia Curții de Apel Chișinău

Ilie Gulca
11/02/2021

Curtea Supremă de Justiție (CSJ) a respins, pe 3 februarie, recursurile Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), ÎCS Danube Logistic SRL, Danube Logistics Holding BV privind casarea unei decizii a Curții de Apel Chișinău prin care Thomas Moser (foto) şi Ala Aydov, foşti manageri la Bemol SRL, au fost obligați să plătească acestei companii proprietare de benzinării un prejudiciu în valoare de 177,4 milioane de lei.

Bemol Retail SRL își întemeiază cererile pe rezultatele unor controale efectuate la compania Bemol Retail de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Serviciul Fiscal de Stat şi companii de audit.

„În urma controlului au fost depistate un şir de abateri, care au influenţat esenţial rezultatul activităţii de comercializare a produselor petroliere, inclusiv: sustragerea mijloacelor financiare disponibile cu acordarea împrumuturilor, preponderent fără dobânzi, sponsorizări şi alte beneficii financiare în folosul unor terţe persoane, ceea ce a determinat contractarea unor împrumuturi care au generat cheltuieli suplimentare şi ineficiente pentru dobânzi, comisioane şi alte cheltuieli operaţionale; pierderi/cheltuieli exagerate pentru închirierea benzinăriilor; pierderi din activitatea spălătoriilor auto; cheltuieli exagerate pentru personalul societăţii, în comparaţie cu alţi agenţi economici care operează pe piaţa petrolieră; cheltuieli excesive pentru deplasări etc.”, se menționează în decizia CSJ.

 

Pentru a înțelege acest litigiu, trebuie să coborâm la 29 decembrie 2004, când între Guvernul Republicii Moldova, pe de o parte, şi companiile ÎCS Azpetrol SRL (ÎCS Bemol Retail SRL), ÎCS Azertrans SRL (ÎCS Danube Logistics SRL) şi ÎCS Azpetrol Refinery SRL (ÎCS Bemol Refinery SRL), pe de altă parte, a fost semnat Acordul de investiţii ”Cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti”, aprobat prin Legea nr. 7 din 17 februarie 2005.

Beneficiarul real al celor trei companii – Bemol Retail, Danube Logistics şi Bemol Refinery – a fost un cetăţean al Republicii Azerbaidjan, Rafiq Aliyev. La un an de la semnarea acestui acord, Aliyev a fost arestat în țara sa și, pentru a-și păstra averea, i-a încredințat afacerea lui Thomas Moser.

Ca rezultat, între 22 mai 2006 și 2 septembrie 2012, compania a fost administrată de către acesta din urmă. În octombrie 2013, Aliyev a fost graţiat de preşedintele Republicii Azerbaidjan și a revenit la administrarea Bemol Retail SRL, dispunând efectuarea unui control care a depistat o serie de abateri.

În iulie 2019, Danube Logistics SRL a precizat, pentru Portalul Anticoruptie, că este o subsidiară deținută integral de către compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Beneficiar legal și final al holdingului olandez este cetățeanul Germaniei Thomas Moser. 

„Participațiunea Danube Logistics Holding BV în Danube Logistics SRL este supusă partajării în baza unui contract de participațiune cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Conform acestui contract, BERD deține 65% din eventualele vânzări de acțiuni sau plăți de dividende”, menționează sursa citată.

În octombrie 2020, Danube Logistics a precizat într-un comunicat că Moser nu mai era nici asociat al Danube Logistics SRL şi nici asociat al Danube Logistics Holding BV.

„Danube Logistics Holding BV şi Danube Logistics SRL nu au fost parte la procesele de judecată dintre Bemol şi dl Moser. Dl Moser nu este nici asociat al Danube Logistics SRL şi nici asociat al Danube Logistics Holding BV, dat fiind faptul că proprietarul unic al Danube Logistics Holding BV este o altă societate olandeză. Prin urmare, Curtea de Apel Chişinău a concluzionat în mod corect că activele societăţii Danube Logistics Holding BV nu sunt active care îi aparţin dlui Moser şi că datoriile sale nu sunt şi datorii ale Danube Logistics Holding BV.”

Portul Internațional Liber Giurgiulești. Foto: CIJM

 

În toată această afacere un mare perdant este statul Republica Moldova. Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova a reușit să publice în premieră Acordul de Investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești abia în 2018, la 14 ani de la semnare.

Reporterii au demonstrat că, deși investitorii – Bemol Retail SRL, Danube Logistic SRL, Bemol Refinery SRL – au beneficiat de facilități enorme, nu și-au respectat obligațiile prevăzute acordul menționat mai sus. Cel care susține că și-a îndeplinit obligațiile este Danube Logistics SRL. 

Investitorul general, Danube Logistics, plătește, conform Acordului de Investiții din 2004, o taxă anuală de doar 1.000 de dolari pentru arendarea a unui teren de 120 de hectare, pe o perioada de 99 de ani, din care a obținut doar 55 de hectare. La rândul său, compania spune că Guvernul nu și-a respectat obligațiile. 

În plus, Danube Logistics şi clienţii săi sunt scutiţi de achitarea plăţilor şi taxelor pentru exploatarea portului şi obiectivelor portuare, cu excepţia plăţilor navale, care se calculează şi se achită luându-se ca bază prețul de 0,0062 dolari SUA pentru un metru cub din volumul navei. Statul moldovenesc a acordat facilități fiscale rezidenților PILG până în 2030. 

Ilie Gulca
11/02/2021




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii