Achiziţii publice

Achiziţii fără licitaţie pentru școlile din Criuleni

Foto: CIJM
Autor: Natalia Cozma, Luminița Negru
06/11/2016 5454

Școlile din Criuleni vor trebui să instaleze în următoarele luni așa-numite cataloage electronice, care conțin informații on-line despre toate notele și absențele elevilor. Sistemele vor fi montate în lipsa unei licitații, după ce autoritățile locale au decis să împartă suma alocată pentru acest proiect în sume mai mici, astfel ca achiziția să se facă de fiecare instituție în parte. Inițiativa a fost aprobată după ce o firmă a venit cu o ofertă de a instala softul în toate școlile. Deși legea interzice fragmentarea achizițiilor pentru evitarea unui concurs public, autoritățile din raion spun că nu au încălcat nicio prevedere legală.

În octombrie 2016 consiliul raional Criuleni a decis să aloce 141. 900 mii de lei pentru a dota 33 de instituții de învățământ din raion cu cataloage electronice. Fiecare școală a primit câte 4300 de lei, suma fiind astfel sub limita necesară pentru organizarea unui concurs deschis, asta deși de instalarea softului se va ocupa una și aceeași firmă. În nota informativă la proiectul deciziei, semnată de Vladimir Soltanici, şeful Direcţiei Educaţie Criuleni, se spune: „catalogul electronic este un serviciu informatizat, dedicat în special pentru trei părţi: elevi, părinţi şi profesori, şi are drept scop creşterea calităţii actului educaţional prin monitorizarea progresului de dezvoltare a copilului şi îmbunătăţirea parteneriatului între părinţi şi instituţia de învăţământ”.

Autoritățile spun că acest sistem le va permite părinţilor, inclusiv celor plecați la muncă peste hotare, să aibă acces (prin intermediul unui cod special) la notele şi absenţele elevului, la orarul clasei. Totodată, se presupune că părintele va putea lăsa mesaje pentru oricare profesor, iar acesta, la rândul său, va putea răspunde la întrebările adresate de părinţi. De asemenea, softul va conţine în format electronic lista şi conţinutul tuturor manualelor. 

„Softul va crea Direcţiei Educaţie/Serviciului de asistenţă psihopedagogică oportunitatea de acces la fiecare catalog electronic pentru fiecare instituţie de învăţământ, va centraliza informaţia din toate instituţiile de învăţământ din raion”, se mai spune în nota informativă. 

Nu este clar cum va fi construit sistemul, deoarece în contractul cu firma sunt prevăzute doar cheltuieli pentru specialiștii care îl vor gestiona.

Sursa de finanțare a fost schimbată din mers

Inițial, responsabilii de la educație intenționau să achiziționeze catalogul electronic pe banii destinați pentru copiii cu nevoi speciale, adică din fondul pentru educația incluzivă, asta deși legea prevede că acești bani nu pot fi utilizați în alte scopuri.

După ce consilierii au votat alocarea banilor din acest fond, decizia finală a suferit modificări, fiind schimbată sursa de finanţare. S-a decis ca banii să fie alocați din componenta raională pentru educație - un fond comun al școlilor, pentru formarea căruia fiecare instituție alocă până la 3% din propriul buget. Aceşti bani pot fi utilizaţi pentru investiții capitale și alte lucrări costisitoare, dar și în cazul apariţiei unor situaţii de urgență (cum ar fi reparații neprevăzute).

Vera Anii, şefa direcţiei finanţe a explicat să sursa de finanțare a fost schimbată la indicația responsabililor de la Ministerul Educației: „Am consultat funcţionari de la Ministerul Educaţiei, care au spus că nu putem micşora fondul de educaţie inluzivă în acest fel, lucru nepermis de legislaţie şi notificat, de regulă, de Curtea de Conturi”.

Întrebată de ce suma de 141.900 de lei este alocată firmei „Smart Stidio” SRL în afara unei proceduri de licitație, Vera Anii a spus că nu direcţia procură serviciile respective, ci fiecare instituţie de învăţământ în parte: „Deoarece sumele alocate fiecărei instituții în parte sunt mici, nu este necesară organizarea unei proceduri de licitaţie”.

Aceeaşi explicaţie a avut-o şi şeful de la educaţie, care, însă, a mai adăugat că directorii de şcoli își pot alege şi altă firmă, decât cea care a înaintat oferta, dacă vor găsi servicii similare mai ieftine. Totodată, acesta a menționat că instituțiile de învățământ nu vor putea utiliza banii în alte scopuri, decât cel pentru care au fost alocaţi. Potrivit lui Vladimir Soltanici, oferta este foarte avantajoasă din punct de vedere financiar, iar firma a promis că sistemul va fi funcțional până la finele anului curent de studii.

Oferta firmei „Smart Studio” SRL, aceptată fără licitaţie

Inițiativa de a instala cataloagele electronice în școlile din Criuleni aparține firmei „SMART - Studio SRL”. Oferta prevede instalarea gratuită a paginii web pentru fiecare instituție din raion; Integrarea catalogului în pagina web și administrarea acestuia, crearea conturilor de acces pentru părinți, profesori și pentru Direcția Educație, introducerea numelor tuturor elevilor în baza de date etc. 

Pentru a  beneficia de aceste servicii şcolile ar trebui să semneze cu firma un contract de întreţinere pe o perioadă de cel puţin 2 ani, în al doilea an taxa urmând să includă plata pentru găzduirea paginii web.

Solicitat de reporterii CIJM să comenteze de ce elaborarea paginii web este gratuită, Serghei Bulat, directorul general al firmei, a spus că acesta „nu este un proiect neapărat axat pe bani” şi că, de fapt, paginile web nu se elaborează de la zero, ci se va lucra cu ajutorul unui smart-constructor, ceea ce înseamnă că paginile vor arăta aproape la fel, se vor deosebi culorile şi alte detalii, pe care le vor comanda clienţii.  Din spusele lui Serghei Bulat, firma nu a mai instalat acest soft în alte şcoli din ţară, raionul Criuleni fiind primul cu care s-a negociat un astfel de proiect. Managerul a mai declarat că firma are experienţă de creare paginilor web pentru primării şi alte instituţii publice.

O altă şedinţă – o altă achiziție fragmentată

Achiziția de cataloage electronice nu este singura fragmentată de autoritățile din Criuleni. În cadrul unei ședințe din 21 noiembrie consilierii au decis să aloce 239 400 lei pentru procurarea unor dulapuri pentru centrele de educație incluzivă. Și în acest caz, bugetul alocat în acest scop a fost împărțit în sume mai mici, astfel nefiind organizată o licitație publică. De data aceasta banii au fost alocați din fondul raional pentru educația incluzivă, în fiecare din cele  28 de centre de resurse pentru educaţia incluzivă urmând să fie achiziționat câte un dulap-etajeră care costă 8550 lei fiecare.  Şi aici, suma este alocată cu anumită destinaţie, iar directorii de şcoli, vor putea decide, dacă vor solicita trei oferte de la producătorii de mobilă, sau se vor limita la oferta vreo unei firme de producere a mobilei, cu care au mai colaborat , ne-a spus Vladimir Soltanici. De menționat că Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică (MO nr.150 din 31 mai 2016) stipulează că „Nu se permite divizarea achiziţiilor planificate de bunuri, lucrări şi servicii în scopul aplicării prevederilor prezentului Regulament şi evitării procedurii de achiziţie publică stabilite de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice”. Vladimir Soltanici afirmă că e corect ca achiziția să se facă de fiecare școală în parte, deoarece ”banii din acest fond penru educație incluzivă aparțin școlilor”.

Directorii afirmă că direcția Educație le-a spus de la ce firmă să cumpere 

Solicitați de reporterii CIJM directorii de școli au menționat că atât catalogul electronic, cât și dulapurile pentru centrele de educație incluzivă sunt necesare pentru instituții. Directoarea liceului din Cruglic, Nadejda Burciu, afirmă că Centrul de Resurse pentru Educaţia Incluzivă din instituţia pe care o conduce este dotat suficient cu materiale didactice şi chiar au nevoie de o etajeră pentru a le ţine în ordine, şi pentru catalogul electronic sunt pregătiţi, or, cu mici excepţii, fiecare diriginte are un laptop şi ar putea face faţă gestionării softului. Mariana Străistari, directoarea liceului din Mălăieşti, afirmă că circa 30% din părinţi sunt ocupaţi la muncă şi nu au timp să vină la şcoală, dar prin intermediul catalogului electronic ar putea comunica cu profesorii şi urmări situaţia şcolară a copiilor lor. Referitor la dulap, directoarea a spus că în școală a fost un reprezentant al firmei care le-a prezentat modelele, şi fiecare director a ales de ce are nevoie.

În același timp, unii directori susțin că nu au avut libertatea să aleagă firma de la care să procure mobilierul pentru centrul de educație incluzivă. Astfel, managerul unei instituții de învățământ a declarat, sub protecția anonimatului, că banii pentru dulap au venit pe contul instituţiei odată cu contractul de achiziţii şi factura fiscală, din care a şi aflat cum se numeşte firma prestatoare. Producătorul de mobilă, afirmă directoarea, le-a fost prezentat managerilor școlari la o şedinţă comună a directorilor, care a avut loc în toamna anului curent.

Experții spun că achiziția a fost fragmentată 

În timp ce autoritățile spun că decizia e perfect legală, experții independeți în achiziții publice consideră că există posibilitatea ca achiziția să fi fost divizată în mod intenționat. “Oficiul teritorial Chişinău a considerat aceste decizii perfect legale, deoarece ele doar dispun alocarea banilor, nu şi achiziţionarea bunurilor. Nu este vorba de fragmentarea achiziţilor”, susține  Veronica Oală, specialist principal în Oficiul teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat.

În același timp, experții susțin că în cazul descris există riscul de divizare intenționată a achizițiilor, pentru a evita o procedură mai transparentă de achiziții și a aplica achiziție de valoare mică, cu semnarea contractelor directe cu anumiți operatori economic. ”Impunerea unui anumit operator economic semnalizează despre existența unui posibil conflict de interese sau riscului de fraudă, care urmează a fi examinate în detalii cu colectarea probelor. Catalogului electronic este o aplicație standartizată și urma să fie organizată în mod centralizat o achiziție publică cu utilizarea a cel puțin procedurii de cerere ofertelor de preț fără publicare (cu expedierea invitațiilor la cel puțin 3 operatori economici). În cazul mobilierului nu putem vorbi despre ceva strict standartizat, dar dacă direcția insistă pe respectarea anumitor cerințe tehnice față de dulapuri, aceasta urma să organizeze în mod centralizat o achiziție în baza procedurii de cerere ofertelor de preț cu publicare (în Buletinul Achizițiilor Publice)”, afirmă Serghei Merjan, expert în achiziții publice.

Centrul de Investigații Jurnalistice a scris anterior despre un caz de fragmentare a unei sume de 1 mln de lei de către Consiliul raional Taraclia. În loc să organizeze un concurs deschis pentru a cumpăra generatoare de căldură pentru școli autoritățile au fragmentat achiziția, împărțind banii la fiecare instituție de învățămnt și obligând administrațiile să procure utilaje de la două firme care aveau unul și același fondator. 

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii