Achiziţii publice

Politicieni cu abonament la milioanele statului și firme cu drumuri pavate spre câștig

Colaj CIJM, surse deschise
Autor: Viorica Mija
23/12/2022 7896

O procedura de licitație pentru reparația unui trotuar a deschis cutia Pandorei la Bălți, scoțând la suprafață „gropile” din sistemul de achiziții, dar și rivalitatea fără reguli între agenții economici. Cei lăsați „după bordură” declară că unele proceduri ar fi trucate, tocmai pentru ca banii să ajungă în buzunarul unor firme care au drumul pavat spre câștiguri. Deși primăria capitalei nordice neagă orice aranjamente, realitatea arată că două firme au deținut sau dețin în prezent abonamente nelimitate la banii publici. Una dintre ele este fondată de fostul consilier municipal și actual deputat al PAS, Boris Marcoci, care a câștigat pe parcursul mai multor ani majoritatea contractelor cu primăria municipiului Bălți. Acum nișa a fost ocupată de o altă firmă, care doar în 2022 a încheiat 8 contracte cu municipalitatea, în sumă totală de peste 60 de milioane de lei. Nici firma lui Boris Marcoci nu a rămas păgubașă, adăugând în palmares două proiecte noi, ce-i drept mai departe de Bălți.

Licitație cu năbădăi la Bălți

Primăria municipiului Bălți este un rechin printre autoritățile contractante din Republica Moldova, deoarece desfășoară anual sute de proceduri de achiziție, în valoare de sute de milioane de lei. În luna septembrie curent au fost declarate încheiate licitațiile pentru reparația trotuarelor din orașul Bălți. Patru dintre proceduri au fost câștigate de Vladmih Company SRL, firma care în 2020 a reparat și trotuarele de pe strada Decebal. Anul acesta compania din Bălți va primi 19 milioane 685 mii de lei pentru a aduce în ordine trotuarele de pe strada 31 august, pe tronsonul Ștefan cel Mare spre strada Miircea cel Bătrîn, cel mai scump proiect, care valorează peste 10 milioane de lei, dar și cele de pe străzile Vasile Lupu - 1,8 milioane lei, Chișinău - 5,9 milioane lei și Sadoveanu -1,485 milioane de lei. Situația de la fața locului arată că lucrările au început pe o bună parte a adreselor selectate, unde a fost adus pavajul și bordurile, care urmează să fie instalate în unele cazuri chiar până la anul nou, în pofida temperaturilor scăzute.

Deși inițial era vorba despre cinci destinații, pentru una dintre ele, cea din strada Pușkin, a fost nevoie de anunțarea unei proceduri repetate. Motivul invocat de autoritatea contractantă, primăria municipiului Bălți, a constat în necesitatea corectării unor inadvertențe în dosarul depus. Totuși, o companie, și anume Tehnologica Construct SRL, a contestat această decizie pentru faptul că acțunile autorității contractante ar împiedica „accesul liber si echitabil al concurenților, prin stabilirea unor condiţii discriminatorii sau acordarea de privilegii pentru activitatea întreprinderilor, în cazul în care acestea nu sunt prevăzute de lege”. Mai exact, Tehnologica Construct SRL declară că regulile procedurii au fost schimbate în timpul jocului, tocmai pentru ca să fie adaptate la oferta companiei care a câștigat și precedentele patru proceduri de achiziții. Agentul economic insistă că regulile au fost modificate doar în cazul unui lot din cele cinci, ceea ce i-a și trezit suspiciunea.

De altă parte, primăria municipiului Bălți spune că Tehnologica Construct execută lucrările cu încălcarea termenelor prevăzute de Graficul de execuție. Pe parcursul colaborării anterioare, administrația locală ar fi fost nevoită să prelungească perioada de valabilitate și de executare a unor lucrări, după ce antreprenorul le stopa din motive neîntemeiate. Totodată, într-un răspuns oficial la contestație, Primăria declară că a respectat în totalitate legislația privind achizițiilor publice care admite introducerea modificărilor. Mai mult, criteriile au fost ajustate, inclusiv în ceea ce privește capacitatea financiară a ofertantului, tocmai pentru a avea o siguranță că până la finalul anului lucrările vor putea fi livrate.

„Au fost ajustate criteriile de calificare pentru potențialii ofertanți și a fost redus termenul de executare a lucrărilor. În scopul finalizării acestora și asimilării surselor financiare în anul 2022, au fost incluse cerințe suplimentare față de capacitatea financiar-economică a operatorilor economici. Din acest puncti de vedere, disponibilitatea de bani lichizi poate asigura faptul că lucrările vor începe în termene cât mai reduse. Mai mult, cadrul legislativ nu prevede expres în ce măsură poate fi modificată documentația de atribuire pentru o procedură repetată. Considerăm neîntemeiată și lipsită de argumente contestația depusă de SRL „Tehnologica Construct””, au explicat membrii grupului de lucru al primăriei municipiului Bălți.

Contestația Tehnologica Construct SRL a fost respinsă, iar grupul de lucru a declarat câștigătoare a competiției compania Vladmih, care a luat și celelalte patru proiecte de reabilitare a trotuarelor. Ce-i drept, membrilor grupului nu le-a fost dificil să ia o decizie, pentru că alegerea s-a făcut dintr-o singură ofertă. La dosarul depus, pe lângă noile acte solicitate, ofertantul a adăugat și o scrisoare de mulțumire din partea primarului municipiului Bălți, Nicolai Grigorișin, un „atu” la limita legii, atâta timp cât primarul este funcționarul care dispune componența grupului de lucru pentru selectarea ofertanților achizițiilor publice și, într-un fel sau altul, are obligația să monitorizeze corectitudinea activității acestuia.

În perioada de clarificări au existat numeroase mesaje care semnalau potențiale tentative de trucare și opinii că autoritatea contractantă ar fi anulat procedura de achiziție în scopul favorizării unei anumite firme.

Favoriții procedurilor de achiziții: foști și actuali

Vladmih Company SRL a fost fondată în anul 2014. Pe parcursul anilor, firma și-a luat avânt, iar pricipalele surse de câștig au fost contratele încheiate cu statul.

Din informațiile oferite de openmoney.md vedem că, deși a fost fondată în 2014, compania și-a fortificat veniturile în ultimii doi ani, inclusiv grație proiectelor pe care le realizează în municipiul Bălți.  În 2021 a câștigat contracte de aproximativ 18,5 milioane de lei, iar în 2022 -  peste 60 de milioane de lei au ajuns în conturile companiei pentru executarea a 14 lucrări, dintre care 8 au fost încheiate cu primăria municipiului Bălți.

Business și... politică

Analizând statistica achizițiilor câștigate de la primăria Bălți, putem concluziona că Vladmih Company SRL a luat locul companiei de construcții Marsharcon, deținută de fostul consilier municipal de la Bălți, Boris Marcoci, actualmente deputat în fracțiunea PAS. Alesul poporului a fost director general al companiei, iar în anul 2021, atunci când a ocupat fotoliul de deputat, a renunțat la administrare, păstrându-și doar calitatea de fondator. 

Firma fondată și administrată timp de 21 de ani de deputat a câștigat pe parcursul a 10 ani, începând cu anul 2011, contracte în valoare de peste 36 de milioane de lei. Cel mai mare contract, conform datelor furnizate de portalul Agenției Achiziții Publice, a fost obținut în mai 2020 de la Primăria Bălți – 12,7 milioane de lei pentru „reparația capitală a carosabilului din strada Conev”.

Dacă e să urmărim veniturile companiei de construcții Marsharcon, volumul acestora pare să fie în legătură strânsă cu poziția pe care o ocupa la numite etape Boris Marcoci. Din 2016, anul în care se desparte de PLDM, încep să cadă vertiginos și câștigurile firmei. Anii 2017, 2018 au fost dintre cei mai complicați și incerți nu numai pentru deputat, dar și pentru companie. Odată cu alăturarea la echipa Blocului ACUM, în 2019, veniturile o iau iarăși în sus.

 

L-am telefonat în repetate rânduri pe deputatul Boris Marcoci pentru a discuta despre corectitudinea procedurilor de achiziții și potențialul conflict de interese în perioada în care era consilier municipal în Bălți, iar firma sa își adjudeca cele mai multe și bănoase contracte. Deși nu ne-a reușit să obținem un comentariu de la deputat, Boris Marcoci a comentat situația pentru portalul nordnews.md,  declarând că firma Marsharcon nu este singura care câștigă contracte în astfel de condiții și că o mulțime de companii din oraș sunt desemnate învingătoare, chiar dacă nu au cu cine concura. El a mai precizat că funcția pe care a deținut-o, cea de consilier municipal, nu a influențat în niciun fel decizia grupurilor de lucru de a-i desemna compania câștigătoare a concursurilor de achiziție.

Mai mult, în data de 17 ianuarie curent, Autoritatea Națională de Integritate a constatat lipsa încălcării regimului juridic al conflictelor de interese de către Boris Marcoci.

Totuși, din momentul în care Boris Marcoci a ocupat fotoliul în Parlament, compania Marsharcon a semnat două contracte cu instituții publice. Unul – în 2021, cu Primăria Comunei Pelinia, iar al doilea în 2022, cu Președintele Raionului Glodeni. În urma semnării celui de-al doilea contract, Societatea cu Răspundere Limitată Marsharcon a fost selectată să gestioneze  6 423 419 lei.

Președintele raionului Glodeni, democratul Ion Cojocari, spune că cele 12 milioane pe care administrația de nivelul al doilea le are la dispoziție în 2022 pentru reparația drumurilor reprezintă o sumă modică, de aceea procedurile de achiziție se desfășoară cu mare atenție. Spune că pentru prima dată a discutat cu Boris Marcoci tete-a-tete în ziua de 1 decembrie, atunci când l-a întâlnit la o recepție organizată de consulatul României. La licitație au participat doi agenți economici, iar compania Marsharcon a fost selectată de membrii grupului de lucru, pentru că a putut demonstra că dispune de capacitățile necesare pentru a executa calitativ lucrările, dar și pentru a le livra în termenele stabilite.

„S-a organizat o licitație deschisă și transparentă, la care a putut participa orice firmă. Au aplicat două companii. Una nu a întrunit condițiile din Caietul de sarcini, iar firma Marsharcon a fost selectată pentru că a adus dovezi că are capacitatea și expertiza pentru a livra servicii calitative– experiență în domeniu, tehnica necesară, personal calificat. Noi achităm după ce sunt efectuate lucrările, de aceea este foarte important ca firma selectată să corespundă criteriilor financiare, astfel încât să poată efectua lucrările în avans. Până în acest moment, compania și-a respectat angajamentele sută la sută, nu a încălcat termenele. Este un lucru important, pentru că banii sunt din Fondul Rutier. În cazul în care nu îi valorificăm în 2022, atunci îi pierdem”, a comentat pentru Anticoruptie.md Ion Cojocari.

Fiecare a zecea procedură de achiziții din o sută, contestată

Un Raport al Centrului Național Anticorupție (CNA) din 2020 arăta că fiecare a zecea procedură de achiziție publică era contestată la ANSC, numărul acestora fiind de aproximativ 2000 pe parcursul anilor 2017-2020. Experții au atestat o tendință periculoasă, și anume că în fiecare an  numărul de contestații depuse crește cu circa 35%. Excepția a reprezentat anul 2020, fiind înregistrat un nivel de 5%, statistică explicată prin restricțiile impuse pe fundalul pandemiei COVID-19. A mai fost identificat un fenomen îngrijorător, și anume faptul că valoarea estimativă a procedurilor contestate atinsese cifra de aproximativ 12,5 miliarde lei (în mediu 6,5 mln. lei per procedură), ceea ce constituia 50 la sută din suma totală a achizițiilor.

În următorii doi ani, indicii s-au înrăutățit și mai mult. Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC), autoritatea care se ocupă  de examinarea şi soluţionarea contestaţiilor, a recepționat în doar unsprezece luni ale anului curent 1034 contestații, în 801 cazuri fiind deja pronunțată o decizie.

În luna noiembrie  au ajuns la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) 121 de contestații, în 13 cazurii obiect al acestora fiind documentația de atribuire, iar în alte 108 – rezultatele procedurii de achiziție. În 67 de situații de controversă este vorba despre proceduri de achiziție a lucrărilor.

Investigația a fost realizată  în cadrul proiectului „Jurnalismul de investigație de calitate în interesul cetățeanului”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice cu sprijinul Fundației Soros Moldova. Punctul de vedere al autorului  nu coincide neapărat cu opinia Fundației. Autorul este responsabil pentru corectitudinea celor expuse.

Pentru a deconspira mai multe scheme de corupție și delapidare a banilor publici, încălcări ale drepturilor omului avem nevoie de susținere. Ne poți ajuta cu o contribuție pentru echipa Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova prin Patreon sau poți redirecționa anual 2% din impozitul pe venit, pentru jurnalismul de investigație, cod fiscal al Centrului de Investigații Jurnalistice – 1019620008889.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii