Economic

Patimi în jurul Portului Giurgiulești: „Interesul special” al Rusiei

Retrospectiva ingineriilor financiare și felul în care și-au respectat obligațiile investitorii

Autor: Ilie Gulca
15/12/2023 7134

● Ministerul Transportului Federației Ruse a avut „un interes special” să cumpere terenul portului Giurgiulești.

● BERD și MAIB dețin un drept de gaj din 2012-2013 asupra capitalului social al Danube Logistics SRL valabil până la sfârșitul anului 2024.

● Pe fundalul creșterii interesului față port, la o distanță de 20 de ani de la Acordul de Investiții, Guvernul nu a făcut nicio verificare a felului în care investitorii și-au îndeplinit obligațiile.

Centrul de Investigații Jurnalistice a intrat în posesia unor documente exclusive care dezvăluie misterul legat de Portul Internațional Liber Giurgiulești de aproape 20 de ani - arenda a 120 de hectare pentru 99 de ani, ingineriile financiare inedite și comportamentul ezitant al Guvernului. Obiectivul strategic al Republicii Moldova își sporește importanța regională datorită rolului tot mai mare în aprovizionarea Ucrainei în apărarea sa de agresiunea militară a Rusiei.

Portul Internațional Liber Giurgiulești, gestionat de Danube Logistics SRL, a înregistrat de la începutul agresiunii militare ruse împotriva Ucrainei, 24 februarie 2022, o creștere de 25-30 la sută a volumelor transportate. Mai exact, în 2022-2023, PILG a avut anual un volum de circa 1,83 de milioane de tone. Volumul mărfurilor transportate ar putea să atingă aproximativ 2 milioane de tone la sfârșitul lui 2023. 

Această tendință a fost determinată în principal, după spusele managerului Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, de doi factori: importul de carburanți în Ucraina și exportul de cereale din țara vecină. „Însă un factor la fel de esențial sunt importatorii și exportatorii moldoveni. Aceștia foloseau înainte porturile ucrainene, dar acum și-au redirecționat fluxurile prin Giurgiulești”, a spus el.

Pe fundalul acestei creșteri și al eventualei reconstrucții a Ucrainei, în toamna anului curent, premierul României, Marcel Ciolacu, a făcut publică intenția statului român de a cumpăra PILG. „Dl ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a spus el. 

BERD însă a anunțat că nu este angajată în „discuții exclusive” cu Guvernul României, fapt confirmat și de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării al Republicii Moldova, Andrei Spînu, care a dezvăluit că discuțiile dintre cele două părți „nu au fost aprofundate”.

De altfel, răspunsul la întrebările legate vânzarea portului se regăsesc în comunicatul BERD publicat acum doi ani. Instituția bancară a menționat atunci că „va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul”. Este știut că BERD prioritizează în activitatea sa afacerile private, și nu cele de stat.

Structura acționariatului după 7 mai 2021

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare este proprietara portului din 19 mai 2021, după ce cumpărase, pe 7 mai, compania cipriotă Thomo Invest LTD de la firma austriacă Febania Gmbh, care deținea grupul de companii Danube și, implicit, PILG. Banca a subliniat atunci că a decis să cumpăre firma cipriotă pentru a-și salva investițiile făcute la Giurgiulești de aproape trei decenii. 

Intervenția BERD a pornit de la o decizie a Curții Supreme de Justiție. În februarie 2021, Thomas Moser și Ala Aydov au pierdut un litigiu în fața lui Bemol SRL. Această companie i-a acuzat pe cei doi de „gestiune frauduloasă” în 2006–2012. În această perioadă, Moser deținuse funcția de administrator al societății Bemol, proprietate a omului de afaceri azer Rafiq Aliyev.

Magistrații i-au obligat pe Thomas Moser şi Ala Aydov să achite lui Bemol un prejudiciu de 177,4 milioane de lei. În urma acestei decizii, pe 25 februarie 2021, executorul judecătoresc Roman Talmaci a decis să instaleze administrație silită la Danube Logistics SRL, proprietara PILG, pe motiv că Thomas Moser este beneficiarul efectiv al operatorului portului. Cazul lui Thomas Moser și Ala Aydov este examinat la CEDO.

Pe 18 mai 2021, cu o zi înainte de publicarea anunțului de către BERD, managerul Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a fost trecut în calitate de beneficiar efectiv al societății moldovenești la Agenția Servicii Publice (ASP), în locul lui manager Thomas Moser.   
Structura acționariatului Danube Logistics SRL până la 7 mai 2021, data achiziționării de către BERD

„Eu sunt administrator, e obligația mea să merg la ASP și să informez că s-a schimbat beneficiarul final”, a explicat Mathias von Tucher. „Thomas Moser a vândut [afacerea], așa că BERD este acum beneficiarul efectiv, dar, conform legislației moldovenești, nu poți înregistra o entitate ca BERD ca beneficiar, trebuie să fie o persoană fizică.” 

Fostul proprietar al PILG în 2004-2011, Rafiq Aliyev contestă în instanțele judecătorești modificarea efectuată la ASP. Avocații săi califică schimbarea cu pricina drept ilegală întrucât împiedică executarea deciziei judecătorești luate în cazul lui Thomas Moser. Această cauză civilă este examinată la Judecătoria Chișinău.  

Conflictul dintre Rafiq Aliyev și Thomas Moser durează de mai bine de zece ani. În 2011, firma lui Rafiq Aliyev, Easeur Holding BV, a cedat acțiunile din Danube Logistics SRL către Danube Logistics Holding BV din Olanda la cererea Credit Suisse International după ce nu reușise să achite un împrumut de 28,5 milioane de dolari contractat în 2007. 

În schimbul obligației financiare asumate în fața Credit Suisse International, Danube Logistics Holding BV a preluat 80% din acțiunile lui Danube Logistics SRL. Celelalte 20% din acțiuni au constituit cota-parte a BERD în Danube Logistics SRL din 2006.

În 2012, Danube Logistics Holding BV a majorat capitalul social al Danube Logistics SRL de la 344 de dolari la 270 milioane de lei din contul creanței pe care o avea la gestionara portului.

Ulterior, Danube Logistics SRL a cumpărat cota BERD și a vândut-o proprietarului său - Danube Logistics Holding BV. În continuare, operatorul PILG a contractat două credite în valoare totală de 24 de milioane de dolari - 12 milioane de la BERD, pe 28 decembrie 2012, și alte 12 milioane de dolari de la MAIB, pe 1 februarie 2013. Astfel, cele două instituții financiare - BERD și MAIB - au obținut dreptul de gaj asupra capitalului social al Danube Logistics SRL. Data scandenței obligațiilor garantate în favoarea BERD este 5 octombrie 2024, iar cea a obligațiilor garantate în favoarea MAIB - 30 decembrie 2024.

BERD a devenit beneficiară a 65% din profiturile generate de Danube Logistics SRL.

În toată această perioadă, Rafiq Aliyev executa o pedeapsă de nouă ani de închisoare în Azerbaidjan în urma unei sentințe pronunțate în 2005. El a fost recunoscut ca deținut politic de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei în 2009 și eliberat în 2013. 

Acum el îl acuză pe fostul om de încredere și administrator de active, Thomas Moser, că a profitat de poziția sa oficială și și-a însușit portul.

„Am informat guvernele și alte instituții ale statului despre acest fapt și despre toate acțiunile ilegale care au urmat”, se menționează într-un răspuns al omului de afaceri pentru Centrul de Investigații Jurnalistice. 

Pe 11 septembrie 2018, Curtea de Apel din Amsterdam a decis că Thomas Moser nu a exercitat o influență inadmisibilă în timpul tranzacției din 2011. Pe parcursul examinării cauzei Thomas Moser vs Bemol Retail, avocații Danube Olanda au solicitat Curții Districtuale din Amsterdam să interzică demersurile lui Easeur în instanțele moldovenești. Pe 14 octombrie 2020, cererea lor a fost respinsă din cauza lipsei dreptului de jurisdicție. Din 2021 o altă companie a lui Aliyev, New Ventures, solicită anularea aceluiași contract. Cauza este examinată pe moment la Judecătoria Chișinău.  

Rafiq Aliyev s-a abținut să comenteze discuțiile de vânzare a portului de către BERD. „Activitatea PILG și obligațiile părților sunt reglementate de Legea nr. 7/2005 a Republicii Moldova”, a menționat Bemol Retail într-un răspuns oferit Centrului de Investigații Jurnalistice. „Noi nu am dus niciun fel de negocieri cu Guvernul României. Din această cauză, este deplasat să oferim anumite comentarii despre acest subiect.” 

Cum au fost îndeplinite obligațiile asumate de investitori

Astăzi, la 19 de ani de la semnarea acordului, Danube Logistics SRL susține că este singura parte care și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Administrația companiei afirmă că au fost investite până în prezent în PILG 130 de milioane de dolari - 54 de milioane de dolari sunt investițiile Danube Logistics, iar alte 75 de milioane - cele ale rezidenților. Impozitele și contribuțiile achitate de către Danube Logistics către stat în 2023 depășesc 2 milioane de dolari.

Mathias vor Tucher spune că statul nu a investit niciun ban în port. Managerul Danube Logistics afirmă că subvențiile acordate de Guvern care urmau să fie investite au fost colectate de Bemol Retail. „Din această subvenție, Danube Logistics SRL a primit un împrumut de 150 de milioane de lei de la Bemol Retail. Însă Danube Logistics Holding BV [compania-mamă a Danube Logistics SRL] a întors integral acești bani companiei-mame a Bemol Retail, Easeur Holding BV, pe 16 decembrie 2011.” Numai că Bemol Retail s-a plâns la PCCOCS că nu a primit acești bani. 

Serviciul de presă al PCCOCS a menționat că această cauză penală a fost pornită în 2020 și vizează „delapidarea averii străine de către foști factori de decizie în cadrul altei companii [Thomas Moser și Ala Aydov]”.   

„Aceste acțiuni pretins ilegale ar fi avut drept rezultat preluarea gestionării portului”, a comunicat PCCOCS. „În urma investigațiilor penale, în iunie 2022, procurorii PCCOCS i-au prezentat învinuirea unei persoane cu rol decizional, căreia îi este garantată prezumția de nevinovăție.”

„Totodată, în urma solicitării procurorilor, pe activele companiei au fost aplicate sechestre a căror valoare depășește suma de 150.000.000 de lei”.

Mathias von Tucher susține că Danube Logistics BV a întors către Easeur Holding BV 163 de milioane: împrumutul de 151 plus 12 milioane dobândă.

„În baza acestui dosar, PCCOCS a mers la Judecătoria Ciocana și a aplicat sechestru pe 55,8% din capitalul social al Danube Logistics SRL - proprietatea Danube Logistics Holding BV”, spune Mathias von Tucher. „Deoarece Bemol insistă că nu a primit niciodată banii. PCCOCS a cerut o expertiză. Apoi expertiza a concluzionat că ceva nu este în regulă aici de care s-ar face responsabil holdingul Danube Logistics. Am depus dovada că am întors împrumutul pe 16 decembrie 2011. În fine, PCCOCS și instanța au ignorat probele noastre.”

 

Guvernul este obligat să ofere Danube Logistics SRL suprafața rămasă de 65 de hectare necesare pentru extinderea business park-ului, pentru construcția rafinăriei și a altor proiecte. Până în prezent însă, această companie a intrat în posesia a doar 55 de hectare.  

În 2008, societatea a mai fost obligată să cedeze Guvernului o suprafață 0,52 hectare din cele 55 pentru construcția Portului de mărfuri și pasageri gestionat de Întreprinderea de Stat Portul Fluvial Ungheni. Executivul nu și-a îndeplinit nici obligația de a reabilita drumul care asigură conexiunea între Giurgiulești și Chișinău, nu și-a onorat obligația privind finalizarea construcției drumului între PILG și Chișinău. Ultimul tronson de ocolire a localității Slobozia Mare nu a fost încă finalizat.

Conform Acordului de Investiții, investitorii PILG și-au asumat următoarele obligații: Danube Logistics SRL – să construiască portul, Bemol Retail – să construiască o rețea de benzinării, iar Bemol Refinery – să construiască o rafinărie de petrol. 

Guvernul se obliga să arendeze Danube Logistics 120 de hectare pentru 99 de ani contra unei plăți anuale de 1.000 de dolari. Executivul se mai obliga să reabiliteze infrastructura rutieră, de calea ferată, rețeaua electrică, conducta de gaze etc.

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a precizat că, potrivit Acordului de Investiții, suprafața terenului destinată PILG „nu va depăși 120 hectare”. „După transmiterea celor 55 hectare către Danube Logistics SRL, Guvernul a inițiat acțiuni pentru extinderea suprafeței teritoriului PILG, dar terenurile identificate sunt proprietate privată a unor cetățeni din satul Giurgiulești, care urmau să fie expropriați”, precizează ministerul cu pricina.

„În cadrul negocierilor dintre proprietarii terenurilor și stat, părțile nu au ajuns la un acord. În această situație, exproprierea pentru cauză de utilitate publică nu poate fi făcută decât prin hotărâre judecătorească cu dreaptă și prealabilă despăgubire. Prin urmare, din considerentul imposibilității identificării unor soluții, Agenția Relații Funciare și Cadastru a inițiat la 28 noiembrie 2011 procedura de expropriere pe cale judiciară, în baza de acțiuni intentate separat față de fiecare proprietar de teren ce urmează a fi supus exproprierii.

Rafiq Aliyev. Foto: newsmaker.md

Referindu-se la respectarea acordul de investiții, Rafiq Aliyev a spus că obligațiile sale au fost îndeplinite în conformitate cu termenelele documentului.

„În 2007, terminalul petrolier a început să accepte primele tancuri, iar până la sfârșitul anului 2010, a fost inaugurat terminalul de marfă. Astfel, datorită expertizei, cunoștințelor, experienței și investițiilor, am creat pentru prima dată în istoria Republicii Moldova un astfel de obiectiv strategic.”

Conform unui document confidențial, înaintea discuțiilor cu Rafiq Aliyev, Guvernul Republicii Moldova a prezentat un investitor rus, care deținea portul Azov și care își manifestase interesul pentru achiziţionarea Proiectului.

Potrivit documentului respectiv, au existat discuții directe cu Ministerul Transporturilor din Rusia, care și-a exprimat interesul să achiziționeze portul nefinalizat. Interesul specific al Federației Ruse de a cumpăra terenul a fost respins de Guvernul Republicii Moldova, deoarece legislația moldovenească interzice vânzarea pământului către alte state.

 

În ce privește construcția rafinăriei, obligație asumată de Bemol Refinery, omul de afaceri azer a spus că, „de la bun început și până în prezent, a respectat toate procesele și că le va respecta în continuare”. „Dacă vor fi întrebări din partea Guvernului și a opiniei publice, vom fi întotdeauna bucuroși să răspundem”, a spus el. Trebuie spus că spațiul rezervat rafinăriei se află pe suprafața celor 65 de hectare pe care Guvernul este obligat să le transfere către Danube Logistics SRL.

Până în prezent, timp de 19 ani, Guvernul nu a verificat felul în care părțile Acordului de Investiții și-au respectat obligațiile. 

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a precizat acum Centrului de Investigații Jurnalistice că este antrenat într-un proces complex de evaluare a Acordului de Investiții „cu privire la PILG”, implicit prin prisma drepturilor și obligațiilor fiecărei părți semnatare a documentului prenotat.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că executivul are drept obiectiv să renegocieze Acordul de Investiții. „Să schimbăm condițiile sau să îl preluăm [portul] într-o formă pe care o analizăm împreună cu juriștii. Să renunțăm la acele condiții abuzive incluse în acel acord de concesiune”, a spus el.

Mathias von Tucher a respins afirmația că așa-zisul contract de concesiune conține condiții abuzive. „Utilizarea termenului condiții abuzive implică faptul că anumite condiții sunt ilegale sau au fost încheiate în circumstanțe ilegale. Nu am cunoștințe despre condiții abuzive și Guvernul nu a comunicat așa ceva.” 

În plus, el a ținut să precizeze că nu există un acord de concesiune. „Un acord de concesiune ar presupune că Guvernul ar deține anumite active pe care le furnizează pentru a fi utilizate unei terțe părți, cu obiectivul ca această terță parte să opereze și, eventual, să extindă astfel de active”, a spus el.

„În 2004-2005, nu exista niciun port pe teritoriul respectiv, Guvernul nu deținea active pe teritoriu și, prin urmare, nu ar fi putut încheia niciun contract de concesiune. În schimb, la 29 decembrie 2004, a fost încheiat un Acord de investiții, care include un contract de închiriere a terenurilor”, a explicat el. 

„De fapt, condiția prealabilă pentru ca acordul să devină efectiv a fost o înțelegere între Guvern și BERD prin care Danube Logistics a achiziționat activele existente pe teritoriul PILG, cuprinzând în principal unele construcții neterminate, cum ar fi rezervoarele de petrol. În același timp, Guvernul a beneficiat de acest acord, deoarece a fost eliberat de o creanță BERD bazată pe o garanție oferită de stat atunci când primii investitori greci intenționau să construiască un port.”

Investigația este realizată în cadrul proiectului „Jurnalism de investigație pentru transparență și bună guvernare”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice, cu sprijinul financiar al Ambasadei SUA în Moldova. Conținutul investigației este responsabilitatea exclusivă a autorilor și nu corespunde neapărat cu punctul de vedere al Ambasadei SUA în Moldova.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii