Social

Drumurile moderne, la intersecție de interes național și drept privat

ASD
Autor: Mihaela Cibotaru
15/01/2025 1261

În ultimii cinci ani, 135 de proprietari ai 124 de terenuri au fost expropriați în cadrul lucrărilor de construcție, reabilitare, modernizare și extindere a drumurilor naționale realizate de autorități. Potrivit datelor Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), suprafața totală a terenurilor este de 12,7021 ha, iar valoarea despăgubirilor achitate cetățenilor de către stat a fost de aproape 1 milion 244 mii lei. Un simplu calcul matematic arată că statul achită cetățenilor sub 1000 de lei pentru un ar de teren expropriat. Mai mulți proprietari de terenuri spun că rămân păgubași în urma acestor tranzacții, căci sumele oferite de stat nu corespund valorii de piață a terenurilor expropriate.

 

Fără terenuri, cu despăgubiri minime și neproporționale

Roman Ungureanu a aflat practic întâmplător că în instanță este pe rol un proces privind exproprierea sa, în contextul lucrărilor de modernizare a drumului național M1.

„Procesul era deja la a doua ședință de judecată, când eu am aflat că sunt expropriat. Propunerea de expropriere a fost transmisă la adresa mea veche, unde nu locuiesc din 2014, așa că eu nu am cunoscut nimic”, povestește bărbatul, care a fost lipsit de două treimi din terenurile pe care le avea în apropierea localității Durlești.

Roman Ungureanu consideră că în procesul de expropriere, pe lângă modalitatea defectuoasă de informare a proprietarilor despre inițierea acestuia, unii dintre care sunt plecați peste hotare și au și mai puține șanse să afle despre ce se întâmplă, mai este și problema legată de evaluarea bunurilor. Având în proprietate trei loturi care au fost supuse exproprierii, au fost efectuate trei expertize de către trei evaluatori diferiți și prețurile stabilite în rapoartele de evaluare diferă foarte mult.

„Unul dintre rapoartele de evaluare a fost un dosar complex, care conține 50 de pagini, fiind analizată amplasarea lotului, starea, bonitatea, etc, pe când celelalte două rapoarte de evaluare conțin niște informații formale, date din anunțuri de pe pagină web, care însă nici măcar nu vizează loturi similare cu ale mele ca locație, amplasare și alte criterii. În primul caz lotul a fost evaluat cu peste 260 de mii de lei, iar celelalte două, amplasate exact în același loc, cu 19 mii de lei și 32 de mii de lei – cum e posibilă o asemenea diferență?!, se întreabă Roman.

El consideră că cuantumul despăgubirii stabilit de evaluatori nu constituie valoarea reală a terenurilor pe care ar fi putut să o obțină dacă ar fi vândut loturile la preț liber de piață.

 

Bărbatul spune că procurarea celor trei loturi de pământ a fost o investiție și avea planuri pentru acestea. Acum, însă, s-a pomenit fără cea mai mare parte a loturilor și cu niște sume derizorii drept compensație. „Eu am făcut o investiție procurând loturile, aveam anumite planuri pentru ele. Dacă statul mi le ia, cel puțin să ofere un preț de piață, stabilit conform unei formule clare oferite de evaluator”, subliniază Roman, care este în proces cu Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” (ASD), responsabilă de organizarea procesului de expropriere.

Porțiunile de teren expropriate au fost evaluate la 260 461,00 lei (terenul cu suprafața de 0.0342 ha), 19 099,00 lei (terenul de 0.0219 ha) și 32 097,00 lei (porțiunea de teren de 0.0386 ha). Astfel, suma totală a despăgubirii pentru exproprierea celor trei părți din loturi a fost de 311 657 lei, „proporțional cotei-părți deținute”, scrie în hotărârea instanței pe cazul lui Roman. Litigiul continuă, la începutul anului 2025, dosarul urmează să fie examinat la Curtea de Apel.

Portalul Anticoruptie.md a solicitat Primăriei Durlești informații privind numărul total al localnicilor afectați de procesul de expropriere în legătură cu lucrările de reparație sau modernizare a drumurilor naționale. Administrația locală, însă, a răspuns că nu este implicată în procesul exproprierii terenurilor și nu dispune de informații privind numărul de locuitori expropriați, „această ргосеduгă având loc în mod direct între ргорriеtаrul dгumuгilоr naționale, Administrația de Stat а Dгurпuгilоr, și nemijlocit proprietarul terenului vizat”.

Autoritățile: prețuri pentru terenuri nu mai mici decât cele normative

Contactat de Anticoruptie.md, MIDR a comunicat că prețurile pentru terenurile expropriate se stabilesc în conformitate cu prevederile legislației în vigoare la momentul înaintării propunerii de expropriere, fiind determinată valoarea reală a terenurilor, care nu poate fi mai mică decât prețul normativ al lor.

„Pentru început, terenurile sunt evaluate în scopul determinării prețului de piață, iar în cazul în care prețul de piață constituie o valoare mai mică decât prețul normativ al terenurilor, valoarea despăgubirii se stabilește la prețul normativ al terenurilor. În cazul exproprierilor prin hotărâre judecătorească, valoarea despăgubirii este stabilită de instanța de judecată”, scrie în răspunsul MIDR.

În mare parte, terenurile expropriate în legătură cu efectuarea lucrărilor de reparație sau modernizare a drumurilor naționale sunt terenuri agricole.

Companiile care evaluează bunurile expropriate în procesul de reparație sau modernizare a drumurilor naționale sunt selectate de minister prin concurs. Pe portalul instanțelor de judecată vedem că există mai multe litigii legate de retragerea terenurilor din proprietate privată de către stat.

MIDR a specificat că inițiatorul proceselor judecătorești este statul, care înaintează acțiunea „în cazul cînd un proprietar de teren expropriat refuză propunerea de expropriere (oferta)”. La sfârșitul anului 2024, pe rol în instanțele de judecată erau 46 de cazuri de expropriere.

Prețuri pentru terenuri – la stat și „la piață”

Autoritățile anunță periodic planuri de anvergură în domeniul dezvoltării infrastructurii, cum sunt cele de reparație sau modernizare a drumurilor naționale sau de construcție a liniilor electrice aeriene. Pentru toate aceste lucrări sunt elaborate planuri și proiecte și unele dintre ele necesită extinderea suprafețelor existente, în legătură cu ce autoritățile trebuie să intre în proprietatea cetățenilor. Astfel, sute de persoane sunt expropriate de loturi sau părți din loturile pe care le au în proprietate în folosul statului, primind despăgubiri financiare.

Valoarea despăgubirilor ce trebuie achitate în urma proceselor de expropriere a terenurilor este stabilită de evaluatori autorizați pentru fiecare zonă sau caz particular. Am consultat site-urile de anunțuri pentru a vedea care sunt prețurile de piață pentru terenuri în zona localității Durlești, unde sunt amplasate loturile expropriate de la Roman Ungureanu.

Astfel, în funcție de amplasarea terenului față de localitate sau de drumul național și suprafața lui totală, prețul unui ar de teren poate ajunge până la 8200 de euro (cca 158 de mii de lei).

 

Drumuri moderne pentru dezvoltarea economică a localităților

În 2020, Guvernul a declarat de utilitate publică de interes național lucrările de reabilitare, modernizare și extindere a mai multor drumuri. Atunci au devenit de utilitate publică drumurile: M1 frontiera cu România – Leușeni – Chișinău – Dubăsari – frontiera cu Ucraina (km 85 – km 104), R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (km 103 – km 104), R6 Chișinău – Orhei – Bălți (km 99 – km 112), R14, R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina (km 123 – km 132), R26 Bender – Căușeni – Cimișlia (km 71 – km 86). În baza proiectelor au fost identificate mai multe loturi și construcții, aflate în proprietate privată, pe anumite porțiuni ale drumurilor în reparație. Așa, exproprierea viza proprietari din satele și comunele de-a lungul drumurilor M1– municipiul Chișinău, comuna Grătiești, comuna Trușeni, orașul Durlești, R1– comuna Zagarancea, R6 – orașul Sîngerei, R14 – satul Arionești, satul Unguri, R26 – satul Mihailovca, orașul Cimișlia.

În cadrul procesului de expropriere, autoritățile solicită evaluarea bunurilor expropriate și transferă sumele calculate în conturile bancare ale cetățenilor, deschise în acest scop. Astfel, sunt deschise conturi bancare pe numele foștilor proprietari, unde sunt transferate sumele calculate în urma evaluării. De proces a fost responsabil Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, prin intermediul ASD. Ultima organizează procesul de încheiere a contractelor de vânzare-cumpărare cu proprietarii terenurilor incluse în proiectul de construcție, suportă cheltuielile ce reies din procedura formării bunurilor imobile și înaintează acțiuni în instanța de judecată, ce țin de exproprierea bunurilor imobile, proprietate privată – conform Legii Nr. 488/1999 din 08.07.1999 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

 

 

Conform procedurii stabilite de lege, statul informează proprietarii de bunuri despre propunerea de expropriere și aceștia pot „să-şi dea consimţămîntul pentru o compensare imediată şi echitabilă”. În unele situații, însă, procedura nu funcționează și proprietarii de bunuri află că au fost expropriați post-factum.

La final de 2024, MIDR anunța lucrări de construcție, reabilitare și extindere a drumurilor naționale declarate de utilitate publică, aflate în perimetrul localităților din raioanele Cimișlia, Soroca, Dondușeni, Hîncești, Cantemir, Cahul, Briceni, Edineț, Rîșcani și Drochia. În cadrul acestor lucrări, la fel, urmau a fi evaluate proprietățile afectate de expropriere.

MIDR a specificat că, în 2024, a fost modificată legislația ce vizează procesul de expropriere, pentru a asigura o desfășurare mai rapidă a proceselor. Totodată, atunci când anunța crearea comisiilor pentru cercetarea prealabilă privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a drumurilor, în componența acestora intrau și reprezentanții administrațiilor publice locale.

Reparația și modernizarea drumurilor naționale nu sunt singurele proiecte care presupun exproprierea cetățenilor. În 2022, Guvernul anunța un alt proiect de anvergură - construcția Liniei Electrice Aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcănești – Chișinău, pentru care circa 5450 de terenuri urmau a fi declarate de utilitate publică, dintre care 900 - expropriate. Ulterior, în decembrie 2024, executivul a decis exproprierea a încă 500 de terenuri suplimentar pentru realizarea acestui proiect. La sfârșitul anului 2023, Ministerul Energiei a aprobat procedurile de expropriere a terenurilor pentru construcția Liniei Electrice Aeriene, care peste mai puțin de un an au supuse consultărilor publice pentru a fi introduse modificări, care „urmăresc ajustări la procesul de expropriere, pentru a-l armoniza cu noile condiții apărute pe parcursul lucrărilor”. Unitatea Consolidată pentru Implementarea și Monitorizarea proiectelor în Domeniul Energeticii comunica, în decembrie 2024, că a desfășurat întâlniri cu proprietarii de terenuri care urmau a fi expropriate, în cadrul cărora aceștia au fost informați despre procedura de expropriere. În decembrie 2024, autoritățile anunțau că deja 84% din terenurile aferente construcției LEA Vulcănești-Chișinău din 6 raioane au fost compensate.

 

Investigația a fost realizată cu suportul financiar al Uniunii Europene, în cadrul proiectului „Susținem mass-media independentă și publicarea conținutului de calitate în Moldova”, implementat de ERIM și CU SENS. Conținutul subiectului și opiniile expuse aparțin, exclusiv, autorilor.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii