Social

În „buzunarul” cui a ajuns postul de televiziune Vocea Basarabiei?

Jurnalişti şi cameramani la sediul Reşedinţei de stat. Foto: Europa Liberă
Autor: Anastasia Nani
28/12/2017 4179

Postul de televiziune Vocea Basarabiei ar putea reapărea pe piaţa media din Republica Moldova. Relansarea canalului este precedată de cesionarea licenţei de la Canal X SRL, fondată de administratorul Caravita, (firmă despre care procurorii spun că ar fi fost implicată în fraudele bancare) către o companie creată în 2017 şi administrată de o persoană care se ocupă de chestiuni organizatorice şi la Noroc TV.  Acest post a ajuns încă la sfârşitul anului 2016 în proprietatea consilierului lui Iurie Topală, director general al Căii Ferate din Moldova. Între timp, 12 ex-angajaţi de la Vocea Basarabiei s-au judecat cu fosta administraţie a postului de televiziune, încercând să-şi recupereze salariile restante. Deşi au câştigat procesul de judecată, decizia nu a fost executată integral, Canal X aflându-se în insolvabilitate. 

În martie 2017, membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) au admis o cerere din partea Canal X, în calitate de firma-fondatoare a postului de televiziune Vocea Basarabiei, şi Vocea Media SRL privind cesiunea licenţei de la Canal X către Vocea Media SRL. (Contractul dintre Canal X şi Vocea Media SRL) Compania care prelua licenţa a fost creată în februarie, cu doar două săptămâni înainte de depunerea solicitării la Consiliu. Peste câteva luni, în august, Oxana Talmaci, administratoarea Vocea Media SRL, s-a adresat la CCA cu solicitare prin care cerea ca firmei să-i fie retrasă licenţa „având în vedere lipsa intenţiei de difuzare a serviciului de programe televizate”.

În octombrie, administratoarea companiei a revenit însă la CCA cu o nouă cerere - acordarea licenţei de emisie pentru Vocea Basarabiei. Alături de solicitare, administratoarea a prezentat şi concepţia generală a postului. Vocea Media SRL s-a angajat să pună pe post produs autohton în proporţie de 93%. „Obiectivul VB TV este de a informa corect şi echidistant telespectatorii şi de a le oferi platforme mediatice de contact direct cu oficialităţile, precum şi dezbatere liberă a celor mai stringente probleme ale societăţii, inclusiv în cadrul campaniilor electorale”, se arată în document, în care se mai precizează că postul de televiziune va avea propriile programe de ştiri, publicistice, de analiză şi investigaţie. La fel, VB TV se angaja împreună cu postul de radio cu acelaşi nume să transmită în direct şedinţele Parlamentului.

Potrivit conceptului, postul de televiziune va avea 23 de angajaţi: coordonatori de programe, reporteri, prezentatori, cameramani, ingineri, personal tehnic, editori etc. „VB TV îşi va difuza emisiunile dintr-un studiou amenajat conform standardelor de televiziune şi dispune de întregul echipament tehnic pentru a realiza sarcinile ce revin din grila de programe”, conform documentului. Reprezentanţii firmei mai precizează că „va fi asigurată menţinerea echipamentului existent”. 

Conceptul de dezvoltare al postului de televiziune Vocea Basarabiei

„Am cerut retragerea licenţei în august pentru că depăşisem termenul legal de a intra în emisie şi deja eram pasibili de sancţiune. Ideea este că noi am preluat licenţa radio şi TV prin cesiune. A trebuit să luăm lucrurile de la capăt, să punem radioul la punct. Să ne organizăm şi să căutăm oameni. Ne-a luat timp. Au existat şi probleme financiare, ca la început”, ne-a explicat Oxana Talmaci. 

Dorel Balan etichetat alături de familia lui Iurie Topală. Captură: Facebook/Dorel Balan

Potrivit anunţurilor postate pe site-ul Noroc TV, Talmaci se ocupă şi de chestiuni organizatorice şi la acest post de televiziune, cum ar fi angajările. Totodată, potrivit unei declaraţii depuse de şefii Noroc TV la CCA, Oxana Talmaci a fost desemnată reprezentanta postului responsabilă să coordoneze activitatea televiziunii în perioada referendumului de revocare a lui Dorin Chirtoacă din funcţia de edil al Capitalei.

Anticoruptie.md relata încă în ianuarie că Noroc TV are, de la sfârșitul anului 2016, un nou proprietar și administrator. Noroc Media SRL, care administrează postul de televiziune, dar și postul de radio cu acelaşi nume, a ajuns în proprietatea lui Igor Matveiciuc, un bărbat de 30 de ani. În momentul tranzacţiei, Igor Matveiciuc ocupa funcţia de consilier pe probleme generale al directorului IS Calea Ferată din Moldova, Iurie Topală. „Iurie Matveiciuc nu-mi mai este consilier de aproape un an. Eu nu cunosc ce avere deţin angajaţii mei. Nu am nicio tangenţă cu Noroc TV şi Vocea Basarabiei TV”, ne-a declarat Iurie Topală.

În actele prezentate la CCA, proprietarul beneficiar al Vocea Basarabiei TV figurează numele lui Dorel Balan, cu o cotă-parte de 100% la Vocea Media SRL. Firma a fost înregistrată în satul Măgdăceşti, raionul Criuleni. Într-o fotografie de la o petrecere, publicată pe reţeaua de socializare Facebook acum un an, Dorel Balan a fost etichetat alături de Iurie Topală şi soţia acestuia, Rodica Topală, unul dintre principalii fondatori ai Ruta-Prim SRL.

În octombrie, procurorii Anticorupţie i-au înaintat lui Iurie Topală învinuirea în dosarul parcărilor cu plată ce urmau să fie amenajate în Chişinău, dosar în care este cercetat penal şi Dorin Chirtoacă, edilul suspendat al Capitalei. Procurorul Dumitru Robu a precizat că directorul Căii Ferate din Moldova este acuzat pentru depăşirea atribuţiilor de serviciu în calitate de membru al comisiei de selectare a companiei care urma să se ocupe de amenajarea parcărilor. Iurie Topală nu a fost deocamdată suspendat din funcţie. Procurorul a precizat că un astfel de demers ar putea fi înaintat atunci când dosarul va fi trimis în instanţa de judecată. 

 

Litigiul foştilor angajaţi ai Vocea Basarabiei cu Canal X

În timp ce televiziunea trecea de la Canal X la Vocea Media SRL, 12 foşti angajaţi ai postului - jurnalişti, editori, personal tehnic etc. - au iniţiat două procese de judecată, încercând să-şi recupereze restanţele la salariu. (Decizia de la 24 ianuarie 2017 în privinţa a nouă angajaţi şi cea de la 18 ianuarie, în cazul altor trei angajaţi - n.r.) În cazul unora, suma restanţelor depăşea câteva zeci de mii de lei, iar în cazul altora ajungea la aproape 200.000 de lei. Toţi 12 au câştigat procesul în instanţa de fond, dar deciziile instanţei nu au fost executate integral. Potrivit unei petiţii pe care foştii angajaţi ai postului au depus-o la Procuratură şi Centrul Naţional Anticorupţie, la sfârşitul lunii martie ei au primit doar o parte din bani „cu condiţia că fiecare din cei 12 angajaţi care au mers în judecată să taie din recipisă suma specificată în hotărârea de judecată”. Ulterior însă, susţin foştii angajaţi în petiţie, şefii Canal X nu le-au mai întors datoriile. Cristian Postu, administratorul firmei, le-ar fi spus la telefon că nu ştie când le va întoarce banii, iar dacă o va face le va impozita sumele dispuse de instanţă.

Potrivit celor 12 angajaţi, în timp ce negociau cu foştii şefi să le achite restanţele, dar şi înainte de cesionarea licenţei, reprezentanţii celor două firme - Canal X şi Vocea Media - au făcut o inventariere a bunurilor postului de televiziune Vocea Basarabiei şi a postului de radio cu acelaşi nume cu scopul de a le vinde. „Aceste acţiuni de înstrăinare şi cesiune a licenţei nu reprezintă altceva decât rea-credinţa administratorului Canal X de a onora obligaţiunile recunoscute prin documente executorii”, se mai arată în petiţe. Cele 12 persoane au cerut Centrului Naţional Anticorupţie, dar şi Procuraturii să investigheze acest caz, dar urmărirea penală nu a fost pornită. Cazul a fost sesizat portalului Anticoruptie.md

Petiţia depusă la CNA şi Procuratura Anticorupţie de 12 foşti angajaţi ai postului de televiziune Vocea Basarabiei 

Avocatul Constantin Lazăr, care i-a reprezentat pe foştii angajaţi ai Vocea Basarabiei, susţine că decizia instanţei nu a fost executată integral pentru că firma Canal X a intrat în insolvabilitate, dosarul aflându-se la Curtea de Apel. „Adresaţi întrebările administratorului numit de judecată.  Este administrator, dar se mai discută”, ne-a spus scurt avocatul. 

„Din momentul intervenirii administratorului insolvabilităţii, executorul judecătoresc nu mai poate executa hotărârea. Executarea este suspendată de instanţă. Noi am expediat toate materialele acestui administrator”, a declarat şi executorul Anatolie Bănărescu care s-a ocupat de acest caz.

Administratorul Canal X: „Sumele pretinse în instanţa de judecată au fost exagerate”

Cristian Postu, administratorul Canal X, susţine că sumele pe care le-au pretins foştii angajaţi ai Vocea Basarabiei sunt exagerate, întrucât postul de televiziune nu a mai produs conţinut media începând cu ianuarie 2016. „De la acea dată s-a trecut pe reluări şi nu se mai producea nimic. Cu mici excepţii, doar un buletin de ştiri, fără crainic. Rămăsese o mână de oameni care ar fi fost pe loc dacă s-ar fi îmbunătăţit situaţia instituţiei. A durat asta până la Paşti. Atunci am luat bani de la mine ca să-i plătesc. Între timp, mai exista şi un contract cu o întreprindere cărora le dădeam platoul în arendă. Filmam o emisiune pentru ei. Ulterior am convenit cu acea companie să-i angajeze pe cei rămaşi şi să le plătească lor direct, legal şi oficial. La acel moment aveam conturile blocate. De la acea firmă primeam doar o plată pentru arendă, o sumă derizorie cu care puteam plăti curentul electric. Asta a fost o modalitate de a le oferi posibilitatea să câştige un ban, folosind echipamentul şi posibilităţile televiziunii”, ne-a spus Cristian Postu. 

El susţine că nu a avut posibilitatea să-şi angajeze un avocat care să-l reprezinte în instanţă, aşa că, spune el, decizia a fost luată unilateral. „Înainte de a te adresa în judecată se ia din contabilitate un certificat de salariu care trebuie prezentat în proces. Calculele prezentate de aceşti angajaţi nu coincideau cu certificatele pe care le-au primit ei. Sumele erau exagerate, dar nu mai puteam să obiectez pentru că hotărârea nu a fost contestată. Totuşi, instanţa de judecată se expune pe sume brute, nu pe sume nete. Efectiv, din sumele menţionate acolo, urma să le fie reţinute impozitele. Ei au refuzat categoric şi au insistat ca să rămână sumele indicate în hotărâre. M-am interesat însă la Fisc care este procedura şi acolo mi-au spus că trebuie să-şi asume impozitele. Am încercat să ajungem la un numitor comun şi să convenim asupra unor sume pe care să le putem acoperi. Între timp au apărut hotărâri de judecată de la alţi creditori. Prin actele executorii au fost efectiv luate toate activele firmei. Fondatorul Canal X a semnat decizia pentru înstrăinarea bunurilor, activelor”, a adăugat Cristian Postu.

În calitate de fondator al firmei Canal X figurează Igor Cijov, administratorul companiei Caravita, fondată de Vladimir Rusu, nepotul fostului premier liberal-democrat Vlad Filat, condamnat la nouă ani de închisoare pentru acte de corupţie. Atât Igor Cijov, Vladimir Rusu, dar şi tatăl acestuia, Ion Rusu, au fost reţinuţi în 2015, iar apoi condamnaţi în contextul fraudelor de la Banca de Economii.

 

Fostă angajată: „Oamenii au lucrat pentru că li s-au promis salarii”

Foştii angajaţi de la Vocea Basarabiei TV cu care am discutat îl contrazic pe administratorul Canal X. „Eu personal am lucrat în fiecare zi, de luni, până vineri, de la 9.00 dimineața până după jurnalul de la 20.00. Împreună cu doi reporteri făceam în fiecare zi câte un jurnal de știri de 30 - 40 de minute. Pentru zilele de sâmbătă și duminică făceam sinteze ale săptămânii pe care le puneam pe post. Împreună cu noi, au lucrat în această perioadă (15 noiembrie 2015 – 30 aprilie 2016, n.r.) un cameraman și doi editori de imagine. Am muncit așa, în acest regim și în această componență până la sfârșitul lunii aprilie, apoi Cristian Postu ne-a făcut o ședință și ne-a spus să nu mai venim din mai, pentru că situația este incertă, iar el se obligă să ne achite salariul până pe 15 iulie 2016 și toate restanțele pe care le avea față de noi. Deci, de la sfârșitul lunii aprilie nu s-au mai făcut jurnale de știri, în schimb Valerii Clapco, Vadim Rusu, Arcadie Gherasim, dar şi alţii și-au continuat activitatea până după alegerile prezidențiale. Arcadie Gherasim, de exemplu, a produs emisiunea  «Forum» aproape în fiecare zi, până la alegeri”, a replicat Dina Pripa, care a ocupat funcţia de director al Departamentului Ştiri de la Vocea Basarabiei TV. 

Potrivit ei, activitatea postului a fost oprită definitiv la mijlocul lunii decembrie 2016, când a fost tăiat curentul electric din cauza datoriilor. „Acum înțeleg că am făcut această muncă gratis, pentru a păstra postul pe care îl construisem, practic, de la zero și pentru că administratorii Vocea Basarabiei TV ne tot povesteau că au găsit investitori sau cumpărători, care vor achita toate datoriile și că ei au o datorie morală ca să păstreze echipa, adică ceea ce mai rămăsese din echipă. Îmi pare rău pentru declaraţiile pe care le face acum Cristian Postu. Oamenii care au rămas au lucrat pentru că li s-au promis salarii”, a adăugat ea.

Jurnalista neagă că ea sau colegii ei ar fi avut posibilitatea să câştige bani de la firma care arenda platoul televiziunii. „Nimeni nu arenda platoul. Nu am auzit despre aşa ceva. Vă dați seama că în situația în care ne aflam, când ultimul salariu deplin l-am ridicat pe 24 septembrie 2015, nu am fi refuzat o asemenea ofertă. Cât despre sumele despre care instanţa a decis că suntem în drept să le ridicăm, avem acte cu ştampilă şi semnătură de la contabilitate care confirmă cifrele. Este adevărat că la acele sume s-au adăugat circa 20% din valoarea lor inițială și este adevărat că aceștia erau banii pentru Fisc. Cristian Postu a vrut ca noi să-i lăsăm lui cele 20% pentru Fisc, iar noi am vrut ca el să ne dea în schimb, măcar o recipisă scrisă de mână în care el să se oblige că merge la Fisc și achită taxele pentru salariile pe care urma să le ridicăm. El a refuzat însă categoric să elibereze un asemenea document”, a mai spus Dina Pripa.

Investigaţia a fost realizată în cadrul proiectului „Mobilizarea societății civile cu scopul de a susține integritatea în sectorul Justiţiei în Republica Moldova”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice şi Freedom House, cu susţinerea financiară a Departamentului de Stat al SUA.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii