Acordul de împrumut din Federația Rusă, ratificat. Experți: „Datoria de stat a Republicii Moldova faţă de Rusia riscă să fie majorată multiplu”

Anticoruptie.md
23/04/2020

Proiectul de ratificare a Acordului de împrumut în valoare de 200 de milioane de euro, dintre Guvernul Republicii Moldova și Executivul din Federația Rusă, a fost adoptat joi, în ambele lecturi. Proiectul a fost susținut de deputații socialiști și de cei democrați, în timp ce parlamentarii din opoziție au criticat dur prevedirele acordului. Experți în economie consideră că prin oferirea acestui credit financiar Federaţia Rusă contribuie la finanţarea campaniei electorale a lui Igor Dodon în ajunul alegerilor prezidenţiale, în timp ce acordul de împrumut conține mai mulți factori de risc, printre care majorarea multiplă a datoriei de stat a Republicii Moldova faţă de Rusia, precum și convertirea datoriei de 7,8 miliarde dolari a Moldovagaz în datorie de stat a Republicii Moldova.

Președintele Comisiei economie, buget și finanțe a prezentat două amendamente, însă a trecut doar amendamentul propus de fracțiunea PDM, care prevedea că eventuala garantare a creditelor private din bugetul de stat să fie aprobată în Parlament. Amendamentul opoziției a fost respins.

Experții Sergiu Tofilat și Valeriu Pașa de la organizația neguvernamentală Watchdog, au identificat mai multe prevederi abuzive în acordul de împrumut. Pe de o parte, împrumutul va fi utilizat pentru proiecte care vor fi realizate de companii ruseşti, or Republica Moldova, conform acordului, se obligă să asigure participarea companiilor ruse la realizarea proiectelor respective. Pe de altă parte, acordul permite includerea altor obligaţii la datoria totală.

„Art. 7.2. din acord prevede că Republica Moldova se obligă să restituie nu doar împrumutul de 200 milioane EUR, dar şi alte împrumuturi primite de la Federaţia Rusă, inclusiv credite obţinute de către debitori din Moldova de la băncile ruseşti, care au fost garantate de Federaţia Rusă sau de „Agenţia rusă pentru garantarea creditelor externe şi investiţiilor”. În aceste condiţii există riscul ca aceleaşi companii ruseşti, controlate de persoane din anturajul lui Putin, să înregistreze companii în Republica Moldova şi să contracteze credite de la băncile ruseşti sub garanţia guvernului rus, iar obligaţiile de plată să fie transformate în datorie de stat a Moldovei faţă de Federaţia Rusă”, se arată în opinia semnată de experții Watchdog.

Mai mult ca atât, datoria la gaz a Moldovagaz faţă de Gazprom ($6,6 miliarde) şi subsidiara sa Factoring-Finans ($1,2 miliarde) poate fi la fel convertită în datorie de stat a Republicii Moldova, consideră experții.

„Dacă Moldovagaz – companie înregistrată în Moldova – contractează credite de la băncile ruseşti sub garanţii de stat ale Federaţiei Ruse, aceste credite cad sub incidenţa art. 7.2. a acordului de împrumut şi vor fi incluse la datoria consolidată a Republicii Moldova.

Prevederile acordului de împrumut creează posibilităţi de majorare multiplă a datoriei consolidate a Republicii Moldova faţă de Federaţia Rusă. Acceptarea unor asemenea condiţii va submina securitatea economică şi va spori dependenţa Republicii Moldova de Federaţia Rusă.”

De partea cealaltă, premierul Ion Chicu a dat asigurări că acordul de împrumut nu comportă riscuri. „Sursa de finațare a deficitelor deja de mai bine de 30 de ani sunt împrumuturile. Aceste acord nu compune riscuri, nici financiare, nici politice. Acest acord nu atentează la securitatea economică a țării, precum nu atentează nici celelalte sute de acorduri”, a declarat premierul Chicu de la tribuna Parlamentului. Totodată, șeful Executivului a dat asigurări că datoria regiunii transnistrene către Gazprom nu va putea fi inclusă în acordul respectiv.

Și organizația Transparency International (TI) Moldova a subliniat, într-o opinie publică, faptul că acordul comportă riscuri majore. „A doua tranșă de 100 milioane euro va fi acordată nu mai târziu de 31 octombrie 2020, iar această dată este conectată indirect la ciclul electoral prezidențial 2020 și poate fi considerat ca un factor sensibil pentru competiția electorală din acest an”, se arată în opinia TI Moldova.

Totodată, spun experții, prezintă un risc sporit prevederea conform căreia toate datoriile companiilor terțe pentru creditele obținute de la băncile din FR cu garanția guvernului FR, dar convenite inițial cu autoritățile din Republica Moldova, precum și cele asigurate de Российское агенство по страхованию экспортных кредитов и инвестиций”, vor fi consolidate și preluate pentru achitare de către Guvernul Republicii Moldova. „De fapt, această prevedere depășește atât limitele unui acord de credit, cât și legislația națională privind datoria publică și garanțiile de stat. Aparent, astfel de prevederi într-un acord de credit pot fi considerate și drept neconcordanțe de ordin constituțional și legal.”

Precizăm că Guvernul de la Chișinău a aprobat, marți, Acordul de credit din partea Federației Ruse. Deși au votat pentru, miniștrii desemnați din partea PDM s-au arătat sceptici față de prevederile Acordului, menționând că există mai multe riscuri pentru țara noastră. Creditul a fost oferit de Federația Rusă cu o dobândă de 2 la sută, pentru o perioadă de 10 ani.

Anticoruptie.md
23/04/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii