Raport de alternativă // Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău: taxe ilegale și înstrăinări suspecte cu rădăcini în zone off-shore

Anticoruptie.md
30/11/2016
Deputații Iurie Țap și Oleg Lipskii, la prezentarea raportului. Foto: CIJM

Încheierea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău a avut loc prin încălcarea flagrantă a legislației, fapt care a prejudiciat interesele statului. Prin urmare, documentul ar trebui renegociat. Constatarea este parte a raportului de alternativă semnat de patru membri ai Comisiei parlamentare de anchetă privind concesionarea Aeroportului.

„Constatăm caracterul viciat al procedurilor de luare a deciziilor privind concesionarea activelor ÎS Aeroportul Internaţional Chişinău, neconformitatea clauzelor contractului de concesiune legislației în vigoare, dar și intereselor statului. Starea de lucruri atestată este o consecință a îndeplinirii neconforme a obligațiilor de serviciu de către conducătorii autorităților publice centrale, dar și de către funcționarii publici implicați în procedurile de concesionare a ÎS Aeroportul Internațional Chișinău, precum și a lipsei de control din partea Guvernului”, constată autorii raportului, patru deputați: doi liberal-democrați și doi socialiști.  

Potrivit raportului, comisia de concurs a acționat abuziv, depășindu-și competențele. „Comisia a dispus Agenției Proprietăți Publice, în calitate de concedent, semnarea contractului de concesiune cu SRL Avia Invest, entitate care nu a participat la concurs de subiect distinct și care nu întrunea cerințele formulate față de concesionar. Prin neglijență, Comisia de concurs nu a respectat prevederile Regulamentului privind procedurile standard și condițiile generale de selectare a partenerului privat”, au constatat deputații.

Cei patru deputați fac trimitere și la investigațiile Centrului Național Anticorupție și Serviciului Informații și Securitate. De exemplu, autorii constată schimbări esențiale survenite în structura fondatorilor/asociaților SRL Avia Invest de la momentul semnării contractului și până în prezent, dar și trecerea acestora în zone off-shore din Insulele Virgine Britanice și Aruba. „Conform concluziilor Centrului Național Anticorupție, înstrăinările produse poartă un caracter suspect, deoarece asociatul cu potențial financiar solid a ieșit din structura întreprinderii concesionale, fiind înlocuit de un agent economic înregistrat în zona off-shore și care nu va genera capital investițional, în consecință uniunea persoanelor juridice participantă și câștigătoare a concursului pentru concesionarea activelor aflate în gestiunea ÎS Aeroportul Internațional Chișinău, care s-au angajat prin ofertă să efectueze investiții de peste 244 milioane de euro, de facto nu mai există. (…) Scopul acestui parteneriat public - privat de atragere a investițiilor private în realizarea proiectului de interes public nu a fost atins. (…) Mijloacele bănești achitate în calitate de investiții de către SRL Avia Invest, parvin în exclusivitate din activitatea operațională”, se mai arată în raport.

Potrivit deputaților, includerea și stabilirea taxei de modernizare a aeroportului în mărime de nouă euro pentru fiecare pasager la plecare este ilegală, fiind inclusă în mod abuziv în contractul de concesiune. „Ca rezultat aceste sume sunt acumulate de concesionarul aeroportului fiind reflectate ca venituri, iar ulterior după achitarea impozitelor sunt utilizate ca aport investițional propriu. Prin urmare, se constată încălcarea flagrantă a legislației în vigoare la încheierea contractului de concesiune și prejudicierea intereselor statului în acest sens”, notează autorii. 

În cadrul unei conferințe de presă, Iurie Țap, președintele comisiei de anchetă, a declarat că ceilalți cinci deputaţi, membri ai comisiei, au aprobat propriul raport. „Raportul nostru este de alternativă, or majoritatea, cinci deputaţi, au aprobat raportul, să spunem, al lor. De fapt, noi am elaborat raportul. Dumnealor, în luna mai, atunci când am încercat în două şedinţe să discutăm pentru a apăra ceea ce e scris în raport, l-au trunchiat. Concluziile şi analiza noastră au modificat-o şi au aprobat raportul comisiei cu cinci contra patru, în favoarea lor. De aceea, nu puteam să nu prezentăm un raport care este bazat pe o analiză concretă şi care reprezintă realitatea. Societatea trebuie să aibă posibilitatea să suprapună aceste două rapoarte şi să vadă unde este adevărul”, a declarat Iurie Ţap.

Raportul de alternativă mai este semnat de către liberal-democratul Anghel Agache și socialiştii Oleg Lipskii şi Vasile Bolea. Celălalt raport a fost votat de liberalul Ion Casian, deputaţii neafiliaţi Galina Balmoş şi Anatolie Zagorodnîi, dar şi democraţii Vladimir Andronachi şi Sergiu Sârbu. 

„Comisia are raportul său de bază, dar domnul Ţap nu este de acord şi a venit cu declaraţii mai mult politice, cu propriile interpretări. Noi vom respecta procedura întocmai şi nu la conferinţe de presă, dar în plenul Parlamentului vom prezenta raportul comisiei, nu opinia domnului Ţap”, a declarat Sergiu Sârbu pentru Agenția de presă IPN.

O anchetă a Ziarului Național realizată în parteneriat cu Centrul de Investigații Jurnalistice arată că, în realitate, concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău este una dintre cele mai controversate „afaceri” încheiate de Guvernul Republicii Moldova în ultimii ani. Deși la concurs au fost invitate cinci companii de talie europeană, cu experiență în activitatea aeroportuară, comisia de concurs a ales o companie anonimă, fondată de un aeroport din Rusia și o uzină rusească de producere a locomotivelor, care în scurt timp au cedat „afacerea” unui off-shore. Așa cum a arătat și raportul de alternativă, ancheta a scos la iveală că investițiile în modernizarea Aeroportului se fac, în mare parte, tot din banii proveniți din activitatea acestuia, transferați pe conturile unor companii apropiate lui Ilan Șor.

Anticoruptie.md
30/11/2016

Comentarii