Buletinele de vot ar putea fi tipărite fără o procedură de achiziții publice. Experți: "Este inoportun"

Anticoruptie.md
03/06/2016
Buletinele de vot de la alegerile parlamentare Foto: radiochisinau.md

Mai mulți deputați vor ca, în cadrul campaniilor electorale, serviciile de tipărire a buletinelor de vot sau achiziționarea echipamentului pentru organizarea alegerilor să fie procurate fără a desfășura proceduri de achiziții publice, potrivit unui proiect înregistrat în Legislativ. Experții Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției bat alarma și spun că astfel de modificări ar putea duce la lipsă de transparență din partea Comisiei Electorale Centrale care va decide după bunul său plac pe cine să contracteze pentru astfel de servicii.

Proiectul de completare a Legii privind achizițiile publice, care ar urma să fie dezbătut de Parlament în timpul apropiat, propune ca buletinele de vot, materialele promoționale, echipamentul destinat organelor electorale în perioada de campanie, precum și serviciile de transport pentru organizarea și desfășurarea alegerilor să nu cadă sub incidența Legii cu privire la achizițiile publice. Mai exact, Comisia Electorală Centrală trebuie să poată negocia direct cu instituțiile de stat și agenții economici contractarea acestor servicii.

Autorii proiectului de lege, un grup de deputați din Parlament, susțin că modificarea este necesară pentru că în termen de 60 de zile cât durează campania electorală, CEC nu va reuși să parcurgă toate etapele prevăzute în Legea privind achziițiile publice, ca să tipărească buletinele de vot și să se aprovizioneze cu echipamentul necesar.

Viorel Pârvan, expert al Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) spune că proiectul ține de o modificare mică, dar care poate avea un impact foarte mare. “Procedura achizițiilor publice prevede un șir de garanții, că sunt respectate normele și nu apar abateri. Dacă se face o excepție de la aceste proceduri, reiese că CEC va decide singură, unilateral care agent economic este mai potrivit pentru a tipări buletinele de vot sau alte servicii. În așa caz, nu va exista niciun fel de transparență, nu vom ști ce prevede acel contract, care vor fi rezultatele, ce se întâmplă dacă nu se respectă contractul etc.”, a argumentat Pârvan în cadrul unei conferințe de presă.

El atenționează că anterior, în cadrul mai multor scrutine electorale, CEC a activat fără astfel de excepții și și-a exercitat funcțiile fără dificultăți. Totodată, termenul de 60 de zile nu este unul extrem de scurt, în opinia sa, Pîrvan aducând exemplul unor țări precum Lituania, Bulgaria, Croația, care dispun de termeni și mai mici (bunăoară, 30 de zile), dar reușesc tipărirea buletinelor și altor materiale potrivit procedurilor de achiziții publice. Mai mult, expertul a reamintit că astfel de propuneri au existat și atunci când se dezbătea proiectul noii legi privind achizițiile publice, adoptat la 1 mai curent, dar care nu au fost acceptate atunci. În plus, contrar prevederilor legale, proiectul de lege nu a fost avizat și consultat cu instituțiile publice și societatea civilă. De asemenea, lipsește și avizul Guvernul, precum și alte expertize juridice și economice.

“Luând în considerație că aceste norme contravin directivelor europene, că propunerile date au fost deja examinate și respinse de Parlament, că astfel de excepții de la Legea achizițiilor publice nu vor aduce niciun beneficiu, dar potențiale probleme, considerăm că proiectul dat de lege nu poate fi acceptat în Lgislativ, fiind inoportun”, a conchis Viorel Pârvan.

Președinta CAPC Galina Bostan și-a completat colegul precizând că modificaarea dată prezintă mai multe riscuri. “Pot fi tipărite mai multe buletine decât ar fi necesar, iar asta este cel mai important. Nu trebuie să dăm peste cap corectitudinea procesului electoral, chiar și din acest punct de vedere”, a opinat ea.

Anticoruptie.md
03/06/2016

Comentarii