Fostul director de la Calea Ferată, trimis pe banca acuzaţilor. Ce i se incriminează

Julieta Saviţchi
21/12/2022
Fostul director CFM (2015–2019), Iurie Topală

Fostul director al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM), Iurie Topală, va compărea pe banca acuzaţilor. Procuratura pentru Combaterea Crimei Organizate şi Cazuri Speciale (PCCOCS) a anunţat miercuri că a trimis în judecată dosarul de învinure a fostului funcţionar.

Fostul manager al Căii Ferate este învinuit de abuz în serviciu în interesul unui grup criminal organizat în legătură cu managementul defectuos în 2015–2019.

Potrivit unui comunicat al PCCOCS, din vina lui Topală întreprinderea nu a încasat venituri de aproape 800 de milioane de lei. Totodată, oamenii legii îl acuză pe fostul manager că ar fi favorizat două întreprinderi care acordau servicii de transport Căii Ferate, fiind beneficiari efectivi ai acestora.

Din cauză că întreprinderea nu a încasat venituri de aproape 800 de milioane de lei, nu s-a permis acoperirea pierderilor interne înregistrate de CFM din alte activități, care au provocat patrimoniului întreprinderii daune în proporții considerabile, de aproape 100 de milioane de lei, rezultate din pierderile nete din 2018 și 2019.

În scopul asigurării eficienței investigațiilor, procurorii au dispus și aplicarea sechestrelor pe proprietățile și activele acestuia și altor figuranți din dosar, în valoare de peste un milion de euro.

anchetă a reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM) a demonstrat că principala problemă care a afectat întreprinderea de stat a fost pierderea contractelor de transport determinate de taxele de protecție pe care le plăteau firmele de transport la PDM.

Un raport al SIS a indicat că, începând din 2014, a funcționat un grup de firme controlat de oamenii apropiați fugarului Vladimir Plahotniuc. Artizanii schemei de corupție percepeau neoficial taxe cuprinse între doi și cinci dolari per tonă de marfă transportată.

Veniturile Căii Ferate din Moldova, potrivit fostului director Topală, sunt în proporție de 85% din transportul de marfă, adică 1,5 miliarde de lei. „Restul veniturilor din chirii sunt niște mărunțișuri, care nu au nicio relevanță”, a mai menționat el.

În 2019, Calea Ferată din Moldova a pierdut aproape jumătate din transporturi din cauza șpăgilor pretinse de fosta conducere a PDM de la Combinatul siderurgic din Galați.

Totodată, Iurie Topală a afirmat că acuzațiile la adresa sa sunt nefondate întrucât în momentul plecării sale de la CFM întreprindenderea funcționa fără probleme, iar angajații își primeau salariile la timp.

Deși s-a aflat în urmărire internațională, compania conectată la fostul manager al Căii Ferate din Moldova, Iurie Topală, a rămas și astăzi unul dintre cei mai mari jucători pe piața transporturilor feroviare.

Julieta Saviţchi
21/12/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii