Interviu // Maia Sandu: „Cetăţenii nu-l mai vor pe Dodon, deoarece acesta se identifică cu sistemul care a generat sărăcia, migraţia, nedreptatea și corupţia”

Mădălin Necșuțu
2020-10-02 11:55:00
DW

Lidera PAS și candidata la alegerile prezidențiale, Maia Sandu, a vorbit pe larg, într-un interviu pentru Euronews, despre ce schimbări va face după ce va câștiga cursa pentru prezidențiale.

De asemenea, ea a vorbit despre contracandidatul ei Igor Dodon și strategia acestui, dar și despre reformele atât de necesare pentru modernizarea statului. Nu în ultimul rând, Maia Sandu s-a referit la problemele de politică externă și consolidarea drumul european al R. Moldova.

Redăm integral interviul:

  1. Doamna Sandu, am dori să vă întrebăm pentru început care sunt prioritățile Dvs. Care sunt primele acțiuni pe care le veți lua în calitate de președinte? Care sunt problemele majore cu care se confruntă Republica Moldova și cum le-ați rezolva Dvs?

Priorităţile noastre în momentul de față sunt câştigarea alegerilor prezidenţiale, sprijinirea oamenilor și economiei în această perioadă de criză şi scoaterea ţării din izolarea internaţională în care a fost indusă de regimul Dodon. Pentru aceasta va trebui să ne asigurăm că guvernarea nu va frauda masiv alegerile, fiindcă doar prin fraudă actualul preşedinte şi actualul regim au şanse să se menţină la putere.

Cetăţenii Republicii Moldova nu-l mai vor pe Dodon, deoarece acesta se identifică cu sistemul care a generat sărăcia, migraţia, corupţia, nedreptatea, incapacitatea de a soluţiona criza pandemică sub aspect sanitar şi economic. El controlează instituția prezidențială, guvernul, majoritatea parlamentară și este responsabil direct de dezastrul în care se află Republica Moldova.

După câştigarea scrutinului prezidenţial va trebui să întreprindem măsuri urgente pentru declanşarea alegerilor parlamentare anticipate. Parlamentul actual nu mai reprezintă voinţa oamenilor și a pierdut legitimitatea, din cauza faptului că acțiunile deputaților sunt dictate de grupuri de interese, și nu de interesul național, mai ales având în vedere numărul mare de deputați transfugi.

Un Parlament din deputați care se vând și se cumpără nu mai poate reprezenta poporul. Noi credem în democraţie, de aceea, considerăm că este nevoie să apelăm din nou la cetățeni, într-un scrutin liber şi corect.

De asemenea, ajunsă președinte, voi întreprinde măsuri urgente pentru scoaterea ţării din izolarea internaţională, indusă de regimurile lui Plahotniuc şi Dodon, reluarea discuţiilor cu partenerii de dezvoltare în vederea deblocării asistenţei macro-financiare şi readucerea la normalitate a relaţiilor cu vecinii, prin efectuarea unor vizite la Bucureşti şi Kiev, unde Dodon nu este primit.

Problemele sistemice ale Republicii Moldova – sărăcia, migraţia, corupţia politică, slăbiciunea instituţiilor statului, incompetenţa conducătorilor – pot fi rezolvate doar după curăţarea clasei politice, iar în acest sens alegerile prezidenţiale din toamnă şi alegerile parlamentare anticipate vor fi cruciale.

  1. Ce vedeți greșit în acest mandat a lui Igor Dodon și care ar fi principalele carențe ale acestui mandat? Ce ne puteți spune despre gestionarea pandemiei provocate și de COVID-19 în R. Moldova?

Acest mandat a avut un „păcat originar”: un oligarh iresponsabil, Plahotniuc, a adus în fruntea ţării un om fără principii, fără caracter, fără competenţe şi foarte corupt, Dodon.

Primii trei ani de mandat, Dodon a ales să fie valetul lui Plahotniuc, mimând „opoziţia”, dar în realitate a sprijinit regimul oligarhic în toate, a votat sistemul electoral mixt şi a participat la capturarea instituţiilor statului. Iar anul trecut, când împreună cu opoziţia proeuropeană a avut şansa să scape ţara de acest regim nociv, în loc să-l distrugă, Dodon a subminat procesul de eliberare a instituţiilor statului şi, împreună cu oamenii lui Plahotniuc, a dat jos guvernul reformator pe care l-am condus. Iată de ce, înlăturarea lui Dodon de la putere nu este altceva decât continuarea procesului de dezoligarhizare şi eliberare a instituţiilor statului.

Pandemia a fost gestionată extrem de prost, iar eşecul este „cartea de vizită” a acestei guvernări incompetente. Experienţa statelor dezvoltate a arătat că pandemia poate fi depăşită doar atunci când comunitatea experţilor este cea care formulează agenda anti-criză. Din păcate, în Republica Moldova, lucrurile s-au întâmplat exact invers, politicienii dădeau indicaţii medicilor, în funcţie de interesele politice de moment.

Guvernarea nu a făcut protocoale, astfel ca oamenii să ştie cum să se comporte într-o situaţia inedită, spitalele au fost prost echipate şi au devenit focare de infecţie, astfel încât avem cea mai mare rată de infectare şi mortalitate în rândul cadrelor medicale.

În același timp, conducătorii statului se plimbă prin școli și spitale fără a respecta măsurile de siguranță, organizează nunți încălcând legislația și au un comprtament sfidător legat de regulile de bază într-o pandemie. Sistemul sanitar, şi aşa slăbit din cauza corupţiei endemice, face față din ce în ce mai greu situaţiei.

Oamenii se tem să se adreseze la medic pentru orice problemă de sănătate, de teamă să nu fie infectaţi de COVID. Pentru a ascunde numărul real de cazuri noi şi ca să nu „arate prost” din punct de vedere politic, guvernarea a făcut un număr mic de teste, fapt care a dus la răspândirea numărului de infecţii. Cifrele vorbesc de la sine – la o populație de nici 3 milioane, noi avem peste 40 000 de infectări și peste 1 000 de decese. În ciuda acestor cifre tragice, guvernarea refuză să crească numărul testărilor.

Dar şi mai prost gestionată a fost criza economică generată de pandemie. Din dorinţa de a economisi cât mai mulţi bani pentru campania electorală, guvernul lui Dodon nu a alocat niciun minim elementar de fonduri în susţinerea agenţilor economici. Fracţiunea PAS în Parlament a cerut să fie acoperit cel puţin şomajul tehnic, să se achite parţial salariile în sectorul privat şi chiar am arătat de unde puteau fi luaţi aceşti bani, dar guvernul a respins toate propunerile.

De asemenea, am propus garantarea creditelor cu un fond de 2 miliarde de lei, dar nici aici nu am găsit înţelegere. Oamenii au fost lăsați pe cont propriu înr-o perioadă extrem de dificilă și incertă. Este o guvernare iresponsabilă şi incompetentă, care trebuie să plece cât mai repede, dacă dorim ca problemele generate de pandemie să nu devină cronice.

  1. Cât de mult va conta sprijinul Rusiei pentru candidatul Igor Dodon și care ar fi strategia câștigătoare pe care vă bazați în această cursă electorală pentru fotoliul de președinte?

Dodon nu poate câştiga alegerile în mod cinstit, deoarece popularitatea lui este în continuă scădere, din cauza modului cum a guvernat ţara în mandatul său. Credibilitatea instituţiei prezidenţiale, odinioară aflată în topul preferinţelor electoratului, se află la cote istorice minime din cauza lui Igor Dodon, care se identifică cu iresponsabilitatea, minciuna, corupţia, incompetenţa.

Desigur, am atras atenția asupra intenției lui de a frauda și am prezentat probe precum că la Comisia Electorală Centrală au fost depuse semnături false pentru deschiderea secțiilor de vot suplimentare în Rusia. Noi vom fi extrem de vigilenți și vom monitoriza procesul electoral cu deosebită atenție.

Intrăm în campanie cu mesajul că vine vremea oamenilor buni, că e timpul ca în politică să vină oameni care să slujească cetăţenii, nu să-i stăpânească, oameni care ştiu ce trebuie de făcut ca să scoată ţara din sărăcie, hoţie, izolare internaţională.

De 30 de ani elitele politice care s-au perindat la putere au dezamăgit oamenii, fiind preocupate doar de interesele proprii, între timp situaţia cetăţeanului de rând devenind insuportabilă, iar mulți oameni nu-şi mai leagă viitorul de această ţară. Şi cum „pachetul standard” de nenorociri ale moldovenilor parcă nu ar fi suficient, la acesta s-a mai adăugat şi pandemia şi criza economică, care se agravează din cauza incompetenţei guvernanţilor.

Oamenii buni în Moldova sunt cei majoritari, cetățenii care muncesc cinstit pentru ca familiile lor să trăiască mai bine. Însă munca lor este furată de o mână de corupți, puțini, dar șmecheri. Iată de ce, curăţarea clasei guvernatoare este un imperativ, fără care niciun fel de schimbare, niciun fel de reformă nu va avea sorţi de izbândă.

Semnal de reînnoire pentru cetăţeni, dar şi pentru comunitatea internaţională va fi „cucerirea” instituţiei prezidenţiale de către oamenii buni ai acestei ţări. Va fi acel semnal prin care Moldova va anunţa că este gata de schimbare, de transformare, că este decisă să meargă pe calea de dezvoltare europeană, a unui stat de drept, democratic şi prosper. Vine vremea oamenilor buni în politica moldovenească.

  1. Ați guvernat alături de PSRM în speranța că veți reuși o serie de reforme în domenii-cheie. Nu ați reușit, având în vedere agenda diferită celor de la PSRM. Ce ar putea face un președinte pro-european, atunci când majoritatea este una de altă factură, așa cum se întâmplă acum prin alianța PSRM-PDM?

Am făcut această alianţă cu scopul eliminării din viaţa politică a lui Plahotniuc. Nu ne-am făcut speranţe legate de durata „colaborării”, dar am sperat că vom reuşi mai mult în scoaterea instituţiilor din captivitate şi oprirea schemelor din economie.

„Președintele Republicii Moldova, în calitatea sa de șef al statului, reprezintă statul și este garantul suveranității, independenței naționale, al unității și integrității teritoriale a țării.” (art. 77 din Constituția Republicii Moldova) În calitate de Președinte, voi seta o direcție clară de dezvoltare, cerută și dorită de oameni, în baza unor obiective naționale care să unească societatea, parlamentul și guvernul pentru îndeplinirea lor. Instituția prezidențială va fi o portavoce a poporului și sunt sigură că instituțiile statului vor urma acest exemplu.

  1. Sondajele arată o tendință de creștere a opțiunii pro-europene în R. Moldova. Totuși, întrebarea este ce mesaj aveți pentru care nu doresc ca R. Moldova să se alăture acestei căi europene? Cum veți rezolva această polarizare care persistă în societatea moldovenească? Mizaţi și pe voturi din rândul electoratului pro-rusesc?

Divizarea societății a convenit întotdeauna doar politicienilor corupți care au pus în aplicare scheme pentru a fura banul public și au ținut cetățeni în dezbinare. Noi credem că cetăţenii noştri, indiferent de limba vorbită, viziuni asupra lumii sau opţiuni politice suferă din aceleași cauze: sărăcia, hoţia, corupţia, proasta guvernare sau ineficienţa instituţiilor.

Suntem convinși că ei toți își doresc să trăiască mai bine și mizăm pe susținerea tuturor celor care s-au săturat de sărăcie. Venim cu mesaj de unitate – către forțele politice, precum și către cetățeni – de a ne uni în această luptă pentru dreptate și împotriva corupției.

  1. Cât de realistă este extinderea UE pe viitor și includerea R. Moldova în rândul statelor membre ale UE? Care este viziunea Dvs despre accelerarea acestui proces?

Extinderea UE depinde de diferiţi factori şi de conjuncturi care se pot schimba de la un an la altul. Evident, astăzi nu ştim cum vor reacţiona statele UE la noile provocări globale.

Dar cel mai important este ca noi să ne facem temele noastre, fiindcă noi suntem interesaţi în primul rând să implementăm prevederile Acordului de Asociere cu UE, care are menirea să îmbunătăţească calitatea actului de guvernare, a instituţiilor, bunăstarea şi siguranţa cetăţenilor.

Integrarea europeană, ca să aibă succes, trebuie operată pe mai multe dimensiuni, cel politic constituind finalitatea, nu şi esenţa proiectului. Integrarea politică poate fi un stimulent, dar mai ales trebuie să o privim ca pe o fereastră de oportunitate, care ar permite modernizarea şi transformarea Republicii Moldova, pe modelul altor state, inclusiv, cel al României.

Pentru noi procesul de integrare europeană este ceva mai mult decât o sincronizare instituţională. Este un proiect civilizaţional, o direcţie de urmat, o cale de parcurs. Cetățenii moldoveni au simțit sprijinul european de-a lungul anilor, au văzut că UE trimite ajutoare, fonduri, resurse. Mai ales în această pandemie, sprijinul românesc și cel european a fost de mare ajutor. Oameni văd diferenţele, oamenii îşi doresc să trăiască într-o ţară liberă şi prosperă de tip european. Şi noi suntem gata să punem umărul la această schimbare.

  1. În Republica Moldova, mai există această fobie întreținută față de NATO, cum vedeți Dvs relația Republicii Moldova cu NATO, ținând cont de faptul că este o cutumă nescrisă ca un viitor stat membru UE să fi aderat în prealabil la NATO?

E adevărat că decenii de propagandă anti-NATO, şi nu ne referim aici doar la ultimii treizeci de ani de independenţă, dar şi la moştenirea propagandei sovietice, au ştirbit imaginea blocului în percepţia moldovenilor, dar mai ales al minorităţilor, care sunt mai puţin refractare la propaganda Kremlinului.

Dodon încearcă să exploateze aceste frici, pentru a-şi mobiliza electoratul, dar aici este o doză de ipocrizie, deoarece Republica Moldova are legături instituţionale cu alianţa nord-atlantică, iar în ultimii ani mai multe guverne, inclusiv cel socialist au acceptat programe de colaborare cu NATO, mai ales în domeniul securităţii naţionale.

Chiar dacă există cutuma de care vorbiţi, Republica Moldova s-a angajat ferm pe calea realizării Acordului de Asocierii cu UE, iar mesajele care vin dinspre instituţiile UE şi NATO nu leagă în mod tranşant procesele de eurointegrare cu cele euroatlantice, pornind tocmai de la realităţile create.

Considerăm că o mai bună comunicare strategică poate schimba percepţia faţă de instituţii. Iar Republica Moldova trebuie să întărească instituțiile sale ca să devină o țară sigură pentru cetățenii săi și un partener credibil pentru asigurarea securității regionale.

  1. Există o serie de probleme în Balcanii de Vest cu guvernele pro-europene. Proiectul european are deja dificultăți în unele țări din Balcani (cazul recent la Muntenegrului). Cum poate avea sorți de izbândă proiectul European în R. Moldova și care ar fi condițiile pentru acest lucru să se întâmple?

Noi nu suntem eurosceptici să punem accent pe presupusele nereuşite ale proiectului european. Înţelegem că evoluţia oricărei entităţi politice, inclusiv UE, are sinuoasele sale, dar noi, ca stat aspirant, dorim să privim lucrurile în dinamica lor pozitivă.

Ca preşedinte proeuropean, doresc să unific societatea în jurul valorilor democratice, valorilor europene. Aţi menţionat că sondajele arată că tot mai mulţi moldoveni sunt gata să îmbrăţişeze opţiunea europeană a Republicii Moldova şi acesta este  încă un semn pe calea cea bună, pe care ne-o dorim cu toţii.

  1. Ajunsă președinte, care sunt intențiile Dvs referitoare la relația cu vecinii pe care preț de patru ani președintele Dodon a stricat-o și întreținut-o ca atare în mod premeditat?

Am menţionat că printre primele acţiuni pe care le voi întreprinde în calitatea mea de preşedinte al Republicii Moldova va fi refacerea relaţiilor de bună vecinătate, cu România şi Ucraina, puternic dinamitate de regimul lui Plahotniuc-Dodon.

În calitatea mea de prim-ministru am avut relaţii excelente cu vecinii, am efectuat două vizite de succes la Bucureşti şi Kiev, am dat start şi unor proiecte bilaterale, care au fost însă îngheţate după demiterea guvernului, din cauza politicii externe dezechilibrate, promovate de Igor Dodon. Este timpul să relansăm o politică externă dinamică, responsabilă, dusă în beneficiul cetăţenilor Republicii Moldova.

Desigur, nu intenţionăm să ne focusăm doar pe strângerea relaţiilor cu partenerii de dezvoltare din Occident, o să lucrăm și la soluționarea problemelor în relaţiile cu Federaţia Rusă, pornind de la interesul cetățenilor noștri.

  1. Ce părere aveți despre situația din Belarus și răspunsul Europei la actuala criză de acolo, ce relevanța are pentru Moldova ceea ce se întâmplă acum în Belarus?

Privim situaţia din Belarus cu multă îngrijorare. În primul rând, suntem solidari cu poporul belarus, un popor minunat, care oferă lecţii de patriotism şi civism. Mai bine de o lună, locuitorii principalelor oraşe găsesc curajul să iasă masiv în stradă, cu toate presiunile venite din partea regimului, ca să-şi exprime nemulţumirea față de rezultatele unor alegeri trucate. Şi aici evenimentele din Belarus devin extrem de relevante pentru Republica Moldova.

Mesajul care vine din Belarus este că în ziua de azi există „toleranţă zero” faţă de fraudarea voinţei populare. Poporul este singurul suveran, sursă a puterii de stat şi voinţa lui este lege supremă.

Am criticat recunoaşterea pripită de către Igor Dodon a alegerilor din Belarus, care s-au adeverit a fi nelibere şi necorecte. Până astăzi aşteptăm să iasă cu o declaraţie în care să-şi retracteze poziţia, fiindcă este poziţia oficială a statului Republica Moldova. Prin această declaraţie ruşinoasă, care nu ţine cont de voinţa liber exprimată a poporului din Belarus, a adus un prejudiciu de imagine ţării sale şi trebuie să-şi ceară scuze. Noi nu vom permite repetarea aceluiaşi scenariu şi în Republica Moldova.

  1. Ați spus că Dodon și PSRM pregătesc deja terenul fraudării acestor alegeri. Ne puteți da câteva detalii despre ce semne aveți în acest sens? Ce intenționați să faceți în cazul unui astfel de scenariu?

Cum am mai spus, Dodon nu se mai bucură de sprijinul cetăţenilor Republicii Moldova, de aceea, este dispus să folosească instrumente ilegale pentru fraudarea alegerilor. Am văzut cum PSRM, partidul al cărui lider este, a refuzat să voteze în Parlament modificările la Codul electoral, care ar interzice transportarea ilegală a alegătorilor din regiunea transnistreană şi utilizarea pe scară largă a resursei administrative pentru favorizarea unui candidat.

Din informaţiile pe care le deţinem, Igor Dodon este dispus să plătească două milioane de Euro pentru cumpărarea votului din Transnistria, pe modelul pe care l-a folosit Plahotniuc în alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

De asemenea, prin falsificări grosolane în timpul înregistrării prealabile, încearcă să mărească artificial numărul de secţii de votare din Rusia, acolo unde controlul procesului electoral, dar şi al votării de către autorităţile din Republica Moldova va fi limitat.

Resursa administrativă este folosită şi astăzi pe scară largă în avantajul lui Dodon. Astfel, în timpul vizitelor noastre din teritoriu suntem filaţi în permanenţă de către poliţişti, dar nu pentru menţinerea ordinii, ci pentru a intimida cetăţenii care vin la întruniri.

Toate acestea denotă că Igor Dodon mizează pe fraudarea alegerilor. Însă noi nu-i vom permite acest lucru. Vom monitoriza cu stricteţe procesul electoral, vom avea reprezentanţii şi observatorii noştri în toate secţiile de votare din ţară, vom atenţiona comunitatea internaţională, ambasadele cu privire la toate încălcările pe care regimul le va comite pentru a vicia votul. Doar alegerile libere şi corecte sunt garantul schimbării. În Moldova vine vremea oamenilor buni.

Vă mulțumim!

Mădălin Necșuțu
2020-10-02 11:55:00

Comentarii