Achiziţii publice

Achiziții ca-n „Codru” la Parlament

Cum își aleg Parlamentul, Președinția și Cancelaria de Stat restaurantele, hotelurile și companiile de zbor la serviciile cărora apelează

Foto: CIJM
Autor: Mariana Rață
10/06/2016 15915

Când e vorba despre confort, instituțiile de stat nu se lasă în seama licitațiilor publice. În R. Moldova, serviciile de cazare la hoteluri, dineurile la restaurante și alte servicii de deservire a delegaților oficiale, dar și biletele pentru călătoriile cu avionul ale oficialilor de la Guvern, Parlament și Președinție sunt procurate, de cele mai multe ori, după placul conducerii instituțiilor, evitându-se procedurile tradiționale de achiziții publice.

Hotelul preferat al Parlamentului

Hotelul Codru

Pe parcursul anului 2015 și în prima jumătate a anului 2016, Parlamentul a semnat cinci contracte cu hotelul „Codru Hospitality” pentru contractarea serviciilor de deservire a delegațiilor oficiale. În cele mai multe din cazuri, suma achitată pentru cazarea oaspeților străini a depășit cifra de o sută de mii de lei, cu toate acestea, licitații sau alte concursuri de achiziții nu au fost organizate.

Parlamentul a ales hotelul dintr-o singură sursă, arată datele Agenției de Achiziții Publice, iar valoarea totală a contractelor încheiate este de circa 500 de mii de lei.

Tot dintr-o singură sursă au fost contractate și hotelurile Jolly Alon și Leogrand Hotel, la ale căror servicii, în 2015, Legislativul a apelat o singură dată, cu ocazia organizării celei de-a 45-a Sesiuni a Adunării Parlamentare a Cooperării Economice la Marea Neagră. Cu această ocazie, Parlamentul a semnat contracte cu toate cele trei hoteluri, grosul banilor a ajuns însă tot la Codru Hospitality – 325 de mii de lei, în timp ce pentru serviciile de cazare oferite de celelalte două hoteluri s-au plătit, în total, 264 de mii de lei.

Precizăm că Președintelui Parlamentului Andrian Candu nu îi este străin hotelul Codru Hospitality. Potrivit unor documente apărute anterior în presă, Andrian Candu a fost reprezentant al companiei off-shore OTIV Prime Real Estate BV (Olanda), asociat unic al firmei moldovenești Finpar Invest, cea care a preluat hotelul în 2010. În anul 2011, Candu încă semna acte în numele off-shore-ului.

„Pentru păstrarea bunelor relații diplomatice”

Solicitată de noi să explice motivul pentru care s-a apelat la achiziții dintr-o singură sursă în aceste cazuri, secretarul general al Parlamentului, Ala Popescu, ne-a răspuns, referindu-se doar la contractul semnat pentru cazarea unei delegații din China, în octombrie 2015.

„Pentru păstrarea bunelor relații diplomatice cu Republica Populară Chineză, a fost încheiat contract de achiziție de servicii de cazare la hotelul Codru”, arată Popescu, fără a explica de ce Parlamentul a apelat la serviciile hotelului și în celelalte patru cazuri.

Un restaurant și o vinărie

Oaspeții străini, la Cricova

Aceeași practică de procurări dintr-o singură sursă a avut-o Parlamentul și la achiziționarea serviciilor de organizare a banchetelor oficiale. De ani buni, Legislativul își duce oaspeții în special la restaurantul Vatra Neamului și vinăria Cricova, rareori apelând la serviciile altor vinării sau restaurante.

Compania Megalarto, cea care administrează restaurantul Vatra Neamului, a semnat, în ultimul an și jumătate, două contracte cu Parlamentul pentru oferirea serviciilor de deservire a delegaţiilor oficiale. Suma este una pipărată – de circa 160 de mii de lei. Alte două contracte, instituția le-a semnat cu ÎS Palatul Republicii care a achitat 180 de mii de lei.

Tot în aceeași perioadă, Legislativul a apelat de trei ori la serviciile vinăriei Cricova pentru organizarea de banchete și excursii. „Tratația” oaspeților aleși în faimoasele beciuri a golit bugetul instituției de alte 310 mii de lei.

Serviciile contractate de la alte restaurante și vinării au fost irelevante din punctul de vedere al sumelor cheltuite.

Ala Popescu afirmă că restaurantul a fost selectat dintr-o singură sursă, pentru că la licitațiile organizate de Parlament pentru serviciile de deservire a delegațiilor oficiale nu a participat nimeni.

Zboruri preferențiale?

Cele mai mari sume sunt achitate, însă, pentru deplasările cu avionul ale demnitarilor de stat. La acest capitol, fiecare instituție își are propriile preferințe, iar achizițiile de asemenea se fac dintr-o singură sursă.

Cancelaria de Stat, spre exemplu, ani buni a cumpărat bilete de avion de la Forsbeta SRL, cea care administrează compania aviatică Skyline Travel Agency. Timp de cinci ani (2011-2015), acestea au încheiat 16 contracte de achiziții, în valoare de peste trei milioane de lei. Tot de la această companie a procurat cel mai des în ultimii ani bilete de avion și Serviciul Protecție și Pază de Stat.

Anul trecut, Cancelaria de Stat a schimbat operatorul, procurând bilete de avion de la compania Forbetion (în valoare de 200 de mii de lei), specializată în vânzarea produselor alimentare și fabricarea materialelor de construcții, nu și în prestarea serviciilor aviatice. Precizăm că acum un an compania apărea într-un raport al Curții de Conturi care se referea la Auditul performanței Academiei de Științe a Moldovei. Compania era acuzată că a executat lucrări de proiectare a unei stații de epurare, pentru care fusese contractată ÎS Moldsuinhibrid.

Contactat de noi, fostul șef adjunct al Cancelarie de Stat, Eduard Bănăruc, ne-a dat asigurări că firmele de la care erau procurate bilete de avion erau selectate în baza unui tender, organizat o dată în an. În baza de date a Agenției Achiziții Publice nu figurează însă nicio licitație publică organizată de instituție pentru selectarea operatorului de zboruri.

Solicitați de noi, responsabilii de la SPPS ne-au răspuns, la rândul lor, că nu ne pot explica în baza căror criterii a fost selectată această companie pentru procurarea biletelor de avion și nici de ce achizițiile s-au făcut dintr-o singură sursă, pentru că, potrivit Legii cu privire la secretul de stat, informațiile despre planurile, organizarea, finanţarea, efectivul, forţele, mijloacele şi metodele de asigurare a securităţii persoanelor beneficiare de protecţie de stat reprezintă „informații secrete”.

Zborurile charter, între Nobil Air și companiile din Serbia

Delegația Moldovei zburând cu o cursă charter

Lucrurile devin și mai complicate atunci când e vorba despre zborurile charter. Potrivit lui Bănăruc, în R. Moldova există o singură companie care oferă astfel de servicii - Nobil Air și, de aceea, se apelează de regulă la aceasta. În 2015, Cancelaria de Stat nu a contractat niciun zbor charter, în schimb, în 2014, compania asociată, până nu demult, cu numele prim-vicepreședintelui Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, a efectuat două curse charter la solicitarea Cancelariei de stat. Zborurile au costat bugetul de stat aproape 600 de mii de lei.

Tot la serviciile Nobil Air a  apelat anterior de mai multe ori și SPPS. Președinția a găsit însă o altă metodă de contractare a curselor charter.

„Cursele charter oferite de companiile din R. Moldova sunt foarte scumpe. Uneori chiar de două ori mai scumpe decât cele oferite de companiile străine. De aceea, noi am găsit o modalitate de a contracta companii din afară pentru astfel de servicii. De obicei, se apelează la o firmă din Serbia, pentru că ea oferă cel mai mic preț. Au fost efectuate curse charter și cu o companie din România. Achitările se fac prin intermediul Aeroportului Internațional Chișinău, care ne ajută să identificăm compania de zbor, iar de doi ani, prin Avia Invest”, ne-a dezvăluit șeful Aparatului Președintelui, Ion Păduraru.   

În 2015, firma care a preluat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău a semnat un contract de 733 de mii de lei cu Președinția, iar în 2014 – au fost contractate patru zboruri charter, prin intermediul Avia Invest, în valoare de 1,6 milioane de lei.

Olesea Stamate, președinta Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă:

„Legea achizițiilor publice descrie detaliat în ce condiții pot fi efectuate achizițiile dintr-o singură sursă. De exemplu, în cazurile de urgență, gen deplasări de urgență ale premierului sau președintelui, se lasă loc de manevră la achiziții. Legea nu poate fi foarte restrictivă în astfel de cazuri, pentru că poate afecta activitatea normală a instituțiilor. În acest caz, se face apel la bunul-simț, care de multe ori lipsește și ne trezim cu licitații trucate sau mai puțin transparente.

Totuși, de regulă, deplasările sunt planificate din timp și nu au loc peste noapte, de aceea și procurările de bilete ar trebui să se facă prin procedură obișnuită.

Cât privește hotelurile și restaurantele, aici nu mi se pare normal ca achizițiile să se facă dintr-o singură sursă. Hotelul Codru nu este nici pe departe cel mai ieftin hotel din centrul capitalei. Prețurile sunt aproape duble față de Jolly Alon, spre exemplu. Sunt lucruri care pot fi procurate dintr-o singură sursă și lucruri pentru care trebuie să se apeleze la alte proceduri de achiziții, mai transparente”.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii