Achiziţii publice

TROTUARELE CARE AU DUS LA... PROCURATURĂ

achiziții cu iz de scandal la Bălți

Colaj CIJM
Autor: Viorica Mija
30/03/2023 19661

Reparația trotuarelor ține în suspans capitala de nord a țării. Totul, după ce firma care a fost selectată de municipalitate să efectueze lucrările, Vladmih Company SRL, nu a reușit să-și onoreze angajamentele până la sfârșitul anului, așa cum a promis atunci când și-a pus semnătura pe contract. Edilul de Bălți pasează întârzirea pe seama factorilor meteorologici, chiar dacă Agenția de Achiziții Publice nu a considerat oportună modificarea termenelor de finalizare a lucrărilor. De altă parte, consilierul municipal Sergiu Burlacu acuză chiar „prestidigitații” suspecte cu banii publici, despre care i-a și anunțat pe procurori. Nici compania Tehnologica Construct SRL, care a fost lăsată păgubașă în urma procedurii de achiziții, nu stă cu mâinile în sân: un raport fotografic expediat portalului Anticoruptie.md arată că, pe porțiunile bifate ca fiind gata, există semnele lucrului făcut de mântuială.

Procedură... viciată din fașă

Procedura de achiziție a lucrărilor pe mai multe tronsoane a fost făcută la turații maxime, pentru ca Primăria să poată valorifica cât mai mulți bani din cele peste 20 de milioane de lei destinate acestui gen de proiecte.  Firma selectată în cadrul procedurii de achiziție, Vladmih Company SRL, urma, până la sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, să aducă „pe calea cea bună” trotuarele de pe strada 31 august, pe tronsonul Ștefan cel Mare spre strada Mircea cel Bătrîn, cel mai scump proiect, care valorează peste 10 milioane de lei, dar și pe cele de pe străzile Vasile Lupu - 1,8 milioane lei, Chișinău - 5,9 milioane lei, A. Pușkin - 4,9 milioane de lei și M. Sadoveanu -1,4 milioane de lei.

Anticoruptie.md a urmărit ritmul lucrărilor, iar la data de 23 decembrie a semnalat, într-o anchetă jurnalistică, că tranzacția încheiată ascundea din start riscul nefinalizării lucrărilor în termenele stabilite. De fapt, conform documentelor pe care Anticoruptie.md a reușit să le obțină, deja în data de 12 decembrie 2022, Vladmih Company SRL, invocând condiții climaterice nefavorabile pe parcursul lunilor noiembrie și decembrie, a solicitat modificarea termenelor de executare a lucrărilor pe trei adrese, până pe 30 iunie 2023. Grupul de lucru a acceptat solicitarea, dar a impus un termen-limită până la 1 mai.

Alte modificări au fost făcute cu trei zile mai târziu, și anume în data de 15 decembrie 2022. Deciziile favorabile emise de municipalitate vin în contradicție cu un alt document, expediat de Agenția pentru Achiziții Publice, care a constatat că solicitarea de prelungire a contractului este una neîntemeiată, deoarece „pentru unele loturi termenul de executare a lucrărilor este deja expirat”. Deși agentul economic invocă condițiile meteo nefavorabile din luna noiembrie-decembrie, reparația trotuarului din strada Sadoveanu, de exemplu, urma să fie încheiată în data de 3 octombrie, reieșind din faptul că, potrivit contractului, termenul de desfășurare a lucrărilor era de o lună și jumătate.

„Prin urmare, solicitarea de prelungire a termenului de executare până la data de 1 mai 2023, precum și prelungirea termenului de valabilitate a contractului până la sfârșitul anului 2023 este lipsită de temei”, se arată în răspunsul Agenției Achiziții Publice.

Situația de la fața locului, atestată la data de 30 martie, deja anul curent, arată că lucrările nu se apropie de final pe adresa M. Sadoveanu. Deși a fost adus pavajul și bordurile, urmează procesul de instalare care nu se știe cât va dura.

Prin decizia de prelungire a lucrărilor, luată de municipalitate, a fost actualizat și graficul de executare a lucrărilor, cu repartizarea surselor financiare pe anii 2022-2023. Din acest moment, pe conturile companiei au început să vină și banii. Executorul a beneficiat de transferuri băneşti din partea beneficiarului în baza ordinelor de plată nr. 2274 din 26 decembrie 2022, nr.2280 din 26 decembrie 2022, nr.2394 din 27 decembrie 2022, nr.2276 din 26 decembrie 2022, nr.2392 din 27 decembrie 2022 şi a proceselor verbale de execuţie a acestora, care însă nu sunt făcute publice.

Procurorii, sesizați „din oficiu”

Consilierul municipal Sergiu Burlacu spune că, în opinia sa, unele transferuri s-ar fi făcut în lipsa actelor de primire-predare, așa cum este reglementat. Mai mult, pe data de 10 martie curent, Burlacu a depus o sesizare în adresa Procuraturii Anticorupție și Procuraturii Generale, invocând scheme dubioase la transferarea resurselor financiare. Burlacu a declarat pentru Anticoruptie.md că, în pofida faptului că lucrările nu ar fi fost finalizate, Primăria a transferat banii în conturile companiei, refuzând să ofere toate actele în baza cărora s-au făcut transferurile. Mai mult, banii au fost virați către Vladmih Company SRL, în pofida interdicției Agenției Achiziții Publice.

„Menţionez că, refuzul de modificare a contractelor între Primăria mun.Bălţi şi Vladmih Company SRL din partea Agenţiei Achiziţii Publice a parvenit în adresa primăriei din Bălţi pe data de 21 decembrie 2022, deci, cu 5-6 zile mai devreme decât ziua în care au fost efectuate transferurile băneşti în contul executorului, cu menţiunea în ordinele de plată ca URGENT. În această ordine de idei, consider că prelungirea termenilor de execuţie a lucrărilor prin aplicarea semnăturii primarului mun.Bălţi, Nicolai Grigorişin, în condiţia respingerii deciziei grupului de lucru din primăria mun.Bălţi de prelungire a termenilor de către Agenţia Achiziţii Publice, poate fi catalogată drept abuz în serviciu”, declară în sesizare consilierul.

Burlacu a demonstrat, într-un live de la fața locului, care este stadiul lucrărilor pe adresa M.Sadoveanu.

De altă parte, primarul municipiului Bălți, Nicolae Grigorișin dă asigurări că plățile s-au făcut doar pentru tronsoanele finalizate și în baza actelor de primire-predare. „Acei bani au fost transferați pentru actul de primire-predare, pentru acele lucrări care au fost efectuate. La ziua de astăzi pe str. Sadoveanu noi avem procurat pavajul, avem linia de bordură, avem gata lucrările pregătitoare, ne mai rămâne doar să punem pavajul”, a comentat Nicolai Grigorișin, pentru Nord News.

Concurent exclus pentru „păcatele” celui ales

La procedurile de achiziție a lucrărilor de reabilitare a trotuarelor a participat și compania Tehnologica Construct SRL. Administrația companiei a contestat rezultatele licitației, după ce grupul de lucru a declarat câștigătoare a competiției compania Vladmih.  Contestația a fost însă respinsă, iar primăria municipiului Bălți a explicat că Tehnologica Construct execută lucrările „cu încălcarea termenelor prevăzute de Graficul de execuție”,  problema apărută și în relațiile cu agentul selectat.

Primăria a mai menționat că, pe parcursul colaborării anterioare, administrația locală ar fi fost nevoită să prelungească perioada de valabilitate și de executare a unor lucrări, după ce antreprenorul le stopa din motive neîntemeiate. Totodată, într-un răspuns oficial la contestație, Primăria declara că a respectat în totalitate legislația privind achizițiilor publice, atunci când a schimbat regulile de joc în timpul jocului. Mai mult, criteriile au fost ajustate, inclusiv în ceea ce privește capacitatea financiară a ofertantului, tocmai pentru a avea o siguranță că până la finalul anului lucrările vor putea fi livrate.

„Au fost ajustate criteriile de calificare pentru potențialii ofertanți și a fost redus termenul de executare a lucrărilor. În scopul finalizării acestora și asimilării surselor financiare în anul 2022, au fost incluse cerințe suplimentare față de capacitatea financiar-economică a operatorilor economici. Din acest puncti de vedere, disponibilitatea de bani lichizi poate asigura faptul că lucrările vor începe în termene cât mai reduse. Mai mult, cadrul legislativ nu prevede expres în ce măsură poate fi modificată documentația de atribuire pentru o procedură repetată. Considerăm neîntemeiată și lipsită de argumente contestația depusă de SRL „Tehnologica Construct””, au explicat membrii grupului de lucru al primăriei municipiului Bălți.

Între timp, reprezentanții firmei respinse au expediat pe adresa mai multor instituții de control, dar și a Centrului de Investigații Jurnalistice, imagini care vorbesc despre anumite încălcări în procesul de reconstrucție a trotuarelor.

Printre abaterile notate de firma-concurentă s-ar regăsi: lipsa stratului drenant de balast 5 cm,  lipsa stratului de piatră de 15 cm, aceasta fiind compensată cu piatra de la decopertarea trotuarelor existente în proporție de 70 la sută, lipsa amestecului de nisip/ciment 6:1, acesta fiind doar de 2 cm grosime, rostuirea pavajului cu amestec nisip/ciment, acestea fiind executate cu moluza, montarea bordurilor 100x30x18 direct pe pământ fără pernuța din piatră spartă de 10 cm, folosirea altui tip de beton pentru montarea bordurilor decât cel prevazut în proiect etc.

În pofida imaginilor dramatice de la fața locului, Agentia Supraveghere Tehnica nu a considerat că există circumstanțele pentru efectuarea unor verificări pe șantiere. Reprezentanții companiei, contactați de Anticoruptie.md, nu au răspuns la apelurile telefonice pentru a comenta starea de lucruri. Într-un interviu pentru TVN, directorul Vladmih Company a declarat că, pe lângă condițiile climaterice, motivul întârzierii ar fi lucrările neprevăzute care au apărut în procesul de renovare a trotuarelor. Marian Negru a dat asigurări că lucrările continuă, iar recepția finală va demonstra și o calitate bună a acestora.

„Trotuarele sunt în întârziere, pe unele porțiuni de drum, din motiv că, conform proiectului, trebuia să îngrădim toți copacii cu bordură pentru pavaj, adică cu bordură mică, dar după ce am scos asfaltul, sunt copaci  uscați”, a explicat Marian Negru. 

Cu o replică pentru presa locală a venit și primarul Nicolai Grigorișin.

„Primăria poate prelungi termenul de executare a lucrărilor dacă este decizia grupului de lucru pentru achiziții în acest sens. Aici mă refer la cazul în care agentul economic din cauza condițiilor climaterice nefavorabile sau alte motive obiective n-a putut să efectueze astfel de lucrări. Aici se ia în ansamblu, se analizează situația în complex. […] Eu consider că grupul de lucru pentru achiziții a avut dreptul să extindă contractul din motiv că această companie a câștigat tenderul. Ca să terminăm obiectul, trebuia să inițiam o nouă licitație și să așteptăm iarăși această procedură, să pierdem timp? Dacă nu este corect, se va contesta, va fi luată o decizie și vom trage concluzii”, a declarat edilul, citat de Nord News.

Vladmih Company SRL a fost fondată în anul 2014. Pe parcursul anilor, firma și-a luat avânt, iar principalele surse de câștig au fost contratele încheiate cu statul. Din informațiile oferite de openmoney.md vedem că, deși a fost fondată în 2014, compania și-a fortificat veniturile în ultimii doi ani, inclusiv grație proiectelor pe care le realizează în municipiul Bălți.  

În 2021, Vladmih Company a câștigat contracte de aproximativ 18,5 milioane de lei, iar în 2022 -  peste 60 de milioane de lei au ajuns în conturile companiei pentru executarea a 14 lucrări, dintre care 8 au fost încheiate cu primăria municipiului Bălți.

Investigația a fost realizată  în cadrul proiectului „Jurnalismul de investigație de calitate în interesul cetățeanului”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice cu sprijinul Fundației Soros Moldova. Punctul de vedere al autorului  nu coincide neapărat cu opinia Fundației. Autorul este responsabil pentru corectitudinea celor expuse.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii