Economic

Cum au „plimbat” unii candidați la prezidențiale banii electorali dintr-un buzunar în altul

Panoul cu logo-uri de la sediul GMG. Foto: CIJM
Autor: Mariana Rață, Anastasia Nani
24/11/2016 10717

Cu un buget de aproape 60 de milioane de lei, campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2016 este cea mai scumpă dintre toate cursele electorale organizate până acum în Republica Moldova. Banii adunați de la mii de sponsori: de la studenți, pensionari sau șomeri, până la prosperi oameni de afaceri, au ajuns, în cele din urmă, în conturile câtorva companii, în special ale celor care administrează posturi de televiziune. Beneficiarul principal al electoralei din această toamnă este prim-vicepreședintele Partidului Democrat, proprietarul a patru posturi de televiziune la care au plasat publicitate mai mulți dintre concurenții electorali. Pe conturile firmelor afiliate lui Vlad Plahotniuc au fost virate circa 40 la sută din fondurile electorale ale celor 12 candidați. Fiecare dintre partidele care au înaintat câte un candidat la prezidențiale au profitat de această ocazie pentru a transfera sume mari de bani către firme apropiate formațiunilor sau liderilor acestora.

Beneficiarul electoralei lui Marian Lupu

Conferința de presă din 26 octombrie 2016, la care Marian Lupu a anunțat că se retrage din cursa pentru prezidențiale. Captură video: privesc.eu

Deși retras din cursa electorală cu patru zile înainte de alegeri, democratul Marian Lupu este de departe candidatul cu cel mai mare buget electoral. În cele patru săptămâni de campanie electorală, candidatul Partidului Democrat a cheltuit 24.250.150 de lei. 68 % din acești bani, ceea ce înseamnă 16.641.647 de lei, au ajuns pe conturile companiei General Media Grup, care administrează posturile de televiziune Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Beneficiar al acestor posturi de televiziune este omul de afaceri Vlad Plahotniuc, prim-vicepreședinte al Partidului Democrat. Oficial, businessmanul despre care se spune că ar fi sponsorul PDM nu se regăsește printre donatorii partidului din această campanie electorală.

Cele peste 16,6 milioane de lei achitați posturilor TV ale holdingului deținut de Vlad Plahotniuc ar fi ajuns pentru procurarea a 384 de minute de publicitate electorală. Potrivit prețurilor prezentate de radiodifuzori la CEC, un minut de publicitate electorală la Prime TV costă 2.500 de euro, la Publika TV și Canal 3 – 2.000 de euro, iar la Canal 2 – 1.500 de euro.

77,58 % din buget, pentru firmele lui Vlad Plahotniuc

Alte 1.822.457 de lei din fondul electoral al lui Marian Lupu au fost cheltuiți pentru publicitate electorală la postul TV CTC-Mega. Oficial, televiziunea este deținută de compania Real Radio SRL, unde fondator unic figurează Dorin Pavelescu. Tot el este administrator al firmei Casa Media Plus SRL, fondată de OTIV Prime Media B.V., o companie off-shore despre care presa a scris în repetare rânduri că i-ar aparține lui Vlad Plahotniuc. De altfel, Casa Media Plus își are sediul pe strada Ghioceilor 1, acolo unde se află și posturile de televiziune din holdingul politicianului democrat.  

Încă 439.104 lei din „pușculița” electorală a lui Marian Lupu au ajuns în contul firmei Radio Media Grup INC, fondatoarea posturilor de radio Publika FM, Muz FM și Maestro FM. Fondator unic al companiei este Vlad Plahotniuc. Pentru serviciile de publicitate stradală, oferite de compania Angel-S, o altă firmă afiliată aceluiași coleg de partid al lui Marian Lupu, au fost achitate din fondul electoral 191.262 de lei. În total, serviciile de promovare a candidatului Marian Lupu, oferite de televiziunile, posturile de radio și agenția de publicitate afiliate lui Vlad Plahotniuc au costat peste 19 milioane de lei sau 77,58 % din tot bugetul de campanie al lui Marian Lupu.

Contracte cu televiziunile socialiștilor

Din restul de circa cinci milioane de lei, staff-ul electoral al candidatului PD a decis să cumpere publicitate de la două posturi de televiziune asociate cu numele contracandidatului lui Marian Lupu, Igor Dodon (NTV – 1.885.818 lei și Accent TV – 273.278 lei), dar și de la alte posturi de televiziune și radio. În total, staff-ul electoral al lui Marian Lupu a semnat contracte de prestare a serviciilor cu 69 de agenți economici, mulți dintre ei administrează posturi de televiziune sau ziare regionale. 

Cele mai importante cheltuieli electorale ale lui Marian Lupu. Infografic: CIJM

 

PSRM a plătit televiziunilor lui Vlad Plahotniuc mai mult decât propriului post

În campania electorală, Igor Dodon a apărut pe coperțile celor mai importante reviste din Republica Moldova. Foto: CIJM

Declarat de Comisia Electorală Centrală învingător în scrutinul prezidențial, Igor Dodon a cheltuit pentru campania electorală 8.427.771 de lei. Aproape toți banii au fost plătiți pentru publicitate, dintre care majoritatea au fost dați instituțiilor media afiliate socialiștilor. Jumătate din bugetul electoral – 4,6 milioane de lei – a fost plătit pentru publicitatea electorală la televiziuni. Aproape 1,5 milioane de lei au ajuns la presa scrisă, iar peste un milion de lei au fost cheltuiți pentru publicitatea la radio și panouri stradale.

La postul de televiziune NTV și ziarul de limbă rusă „Argumenti i Fakti” au ajuns în total aproape 1,3 milioane de lei. Oficial, cele două instituții sunt deținute de deputatul PSRM Corneliu Furculiță, prin intermediul Exclusiv Media SRL și PP Exclusiv Media SRL. De altfel, la Exclusiv Media SRL este angajată şi Galina, soţia lui Igor Dodon, dar şi Ludmila, soţia lui Corneliu Furculiţă, cea care a donat PSRM la alegerile parlamentare de acum un an peste 165.000 de lei. La Accent TV, un alt post apropiat Partidului Socialiștilor, au ajuns 246.000 de lei. Televiziunea este deținută de Telesistem TV SRL, fondată de Media Invest Service, companie administrată de Vadim Ciubara despre care Rise Moldova a scris că este consilierul din umbră al lui Igor Dodon.

Postul de televiziune RTR a încasat de la socialiști în campania electorală peste 900.000 de lei. Licența pentru această televiziune este deținută de TV-Comunicații Grup SRL, firmă fondată de SB Grup Media SRL (25%), Valentina Stețco (25%) și o organizație neguvernamentală din Rusia, Rosmediacom, care are printre fondatori compania de stat de radio și televiziune de la Moscova. Aproape un milion de lei a costat întreținerea ziarului „Socialiștii”, fondat de PSRM. Ultimele trei ediții ale publicației - din septembrie, octombrie și noiembrie - au fost tipărite în peste 300.000 de exemplare. Artur Bodrug, angajat la Edit Tipar Grup SRL, firma care tipărește ziarul a donat o sumă simbolică pentru Igor Dodon – 4.800 de lei.

PSRM a vărsat în bugetul televiziunilor din cadrul holdingului General Media Grup controlat de Vlad Plahotniuc peste 1,4 milioane de lei (17% din buget) mai mult decât a plătit propriului post de televiziune. Compania de stat Teleradio Moldova a avut de câștigat 706.630 de lei. Curios este că, pentru o parte din publicitatea la radio, socialiștii au apelat la Radio Noroc, post ce ar fi afiliat liberalilor. Aici au ajuns peste 142.000 de lei. Igor Dodon a fost unul dintre cei mai vizibili candidați în publicitatea stradală, panourile cu liderul PSRM împânzind cele mai importante artere din Capitală, dar și alte orașe din țară. Pentru fabricarea mai multor afișaje, PSRM a apelat la Independent Media SRL, firmă care mai deține revista Aquarelle și postul Aquarelle FM. Compania a avut de câștigat peste 274.000 de lei.

Cele mai importante cheltuieli ale lui Igor Dodon în campania electorală. Infografic: CIJM

 

Silvia Radu și Iurie Leancă, circa 65% din bugetele electorale vărsate în conturile GMG

Silvia Radu a fost generoasă cu posturile TV controlate de Vlad Plahotniuc. Din cei 4,7 milioane de lei investiți în campania electorală, candidatul independent a dat aproape toți banii pentru publicitate, peste 4,5 milioane de lei. Pentru promovarea la televiziuni au fost cheltuiți 3,7 milioane de lei, dintre care aproape trei milioane au ajuns la Prime TV, unul dintre posturile care au stabilit cea mai mare taxă pentru publicitate electorală. „Este cel mai vizualizat post din Republica Moldova. Alte explicații nu am”, ne-a spus Silvia Radu. 

Restul banilor au fost împărți la Pro TV, TV7, TNT Bravo, platforma online Privesc.eu etc. Pentru publicitate stradală, candidata a apelat la Standart SRL, dar și la Independent Media SRL. Silvia Radu a raportat și cheltuieli pentru servicii juridice. Ea a plătit circa 66.000 de lei Casei de avocatură „Efrim, Roșca și Asociații”, din care face parte și fostul ministru al Justiției Oleg Efrim.

 

Cheltuielile Silviei Radu în campania electorală. Infografic: CIJM

 

Iurie Leancă, liderul PPEM, a avut un buget electoral de aproape 3,7 milioane de lei și, la fel ca Silvia Radu, cei mai mulți bani, 65 la sută, i-a plătit grupului media deținut de prim-vicepreședintele PD Vlad Plahotniuc. Staff-ul electoral al lui Iurie Leancă a apelat nu doar la televiziunile GMG, ci și la posturile de radio ce aparțin democratului, deținute prin Radio Media Grup INC. Alți peste 200.000 de lei au ajuns la postul public de televiziune Moldova 1. Cei mai mulți bani destinați pentru panourile electorale stradale – aproape 200.000 de lei - au fost achitați companiei Trendseter SRL, care anunță pe pagina sa că operează cu 1.000 de spații. Pentru același serviciu, echipa lui Iurie Leancă a plătit firmelor Aquarelle SRL și Standart SRL circa 100.000 de lei.

 

Cheltuielile lui Iurie Leancă în campania electorală. Infografic: CIJM

 

Cheltuieli cu interese în campania electorală a lui Dumitru Ciubașenco

Staff-ul electoral al lui Dumitru Ciubașenco, candidatul Partidului Nostru la funcția de șef al statului, a cheltuit aproape jumătate din cele peste nouă milioane de lei din fondul electoral pe servicii acordate de companii apropiate partidului sau candidatului. Cei mai mulți bani, 1.572.600 de lei, au ajuns în contul Ziarului Partidul Nostru, alte 206.609 de lei au fost virați companiei Euroshow Grup, deținătoarea postului Ru TV. Fondator unic al firmei este Renato Usatîi, președintele Partidului Nostru. Tot 206.000 de lei au fost achitați pentru publicitate la postul de televiziune Bălți TV. Potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, fondator al postului TV este SRL TV Bălți, companie administrată de ceva timp de Rodica Deleu. Presa din Bălți susține însă că postul TV ar fi fost de fapt preluat de Renato Usatîi. În cadrul emisiunii „Politica” de la TV 7, politicianul a recunoscut că postul de televiziune nu îi este străin. „Aparține unei persoane care nu îmi este străină și eu nu încerc să ascund acest lucru”, a spus Renato Usatîi.

Tot Rodica Deleu figurează în calitate de administrator al companiei Media Pro Business, cea care a câștigat concursul pentru instalarea sistemului wi-fi în troleibuzele din Capitală. În schimbul investiției, firma a primit dreptul de a exploata spațiul publicitar din transportul public din Chișinău. Pentru serviciile oferite de Media Pro Business, echipa de campanie a lui Dumitru Ciubașenco i-a plătit 340.582 de lei.

Bani electorali pentru ziarul lui Ciubașenco

Nicolae Margarint (stânga) și Mihai Bumbu (dreapta). Foto: facebook.com

Ziarul „Panorama”, în care Dumitru Ciubașenco a deținut mulți ani funcția de redactor-șef, a obținut un contract de 100.830 de lei pentru publicitate electorală acordată candidatului.

Aproape un milion de lei din fondul electoral  al candidatului Partidului Nostru a ajuns pe contul firmei BM Public SRL. Firma de publicitate este deținută de Mihai Bumbu. Omul de afaceri pare să fie apropiat unor membri ai Partidului Nostru. Pe Facebook, am găsit fotografii de la o sărbătoare de familie a unuia dintre membrii Partidului Nostru, angajat al Primăriei municipiului Bălți, Nicolae Margarint, în care apare și Mihai Bumbu. Un alt contract în valoare de 384.750 de lei a fost semnat cu firma Intelreflect, deținută de Ion Bumbu. Ambele companii au aceeași adresă juridică. Printre importanții beneficiari ai banilor electorali ai candidatului Partidului Nostru se mai regăsesc posturile de televiziune RTR TV (823.010 lei), Moldova 1 (542.367 de lei) și TV 7 (540.722 de lei). 

Beneficiarii campaniei electorale a lui Dumitru Ciubașenco, candidatul Partidului Nostru la alegerile prezidențiale. Infografic: CIJM

 

Clientelism și în electorala lui Mihai Ghimpu

Cu un buget de două ori mai mic, Mihai Ghimpu a cheltuit aproape un sfert din bani (942.500 de lei) pentru serviciile oferite de compania Baster Media, deținută de omul de afaceri Adrian Țurcan. Anterior, potrivit site-ului firmei, aceasta a creat filmulețe de promovare pentru Direcția Sănătate a mun. Chișinău, condusă de liberalul Mihai Moldovanu.

Al doilea contract ca valoare (422.941 de lei), semnat de staff-ul electoral al lui Mihai Ghimpu, este cel cu firma EVZ Online, fondatoarea ziarului și a portalului Evenimentul Zilei din Moldova. Pentru publicitatea la postul de televiziune Pro TV Chișinău, Mihai Ghimpu a alocat 353.029 de lei.

Curioase sunt însă contractele încheiate cu SRL Noroc Media, companie care administrează posturile Noroc TV și Noroc FM. Deși fondatori ai firmei sunt Marius Belibov și Artur și Nichifor Bânzaru, la începutul lunii septembrie 2016, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a emis un comunicat de presă în care se menţiona că Mihai Ghimpu ar fi devenit proprietarul postului de televiziune Noroc TV şi al postului Radio Noroc. Tranzacţia ar fi costat un milion de euro. „Fracţiunea parlamentară a PCRM solicită Comisiei Electorale Centrale şi Procuraturii Generale să verifice legalitatea acestei tranzacţii”, se preciza în comunicatul PCRM. Sesizarea comuniștilor a coincis cu mai multe schimbări în grila de emisie și cea de personal a postului TV, astfel încât televiziunea de divertisment s-a transformat în una generalistă. De asemenea au fost făcute anumite investiții în echipament. Contactat de Centrul de Investigații Jurnalistice,  directorul Noroc TV Artur Bânzaru ne-a declarat că încă nu a fost efectuată nicio tranzacție cu acest post TV sau cu postul de radio Noroc FM. „Sigur că purtăm discuții, dar asta facem de cinci ani. Aceasta este o afacere. Dar cu Mihai Ghimpu nu am discutat niciodată despre o posibilă tranzacție de preluare a posturilor”,  ne-a declarat Bânzaru. Pentru publicitatea electorală la cele două posturi de radio și TV, Mihai Ghimpu a scos din „buzunarul electoral” 124.603 lei.

Un nepot și un coleg de fracțiune

Ion Țânțar (stânga), la un eveniment organizat de OT Râșcani a PL. Foto: facebook.com

Alte 123.360 de lei au fost achitați pentru serviciile de publicitate oferite candidatului liberal de compania Aldora Art. Potrivit unei anchete a Ziarului de Gardă realizată în partenerial cu Centrul de Investigații Jurnalistice, această companie ar fi controlată de nepotul lui Mihai Ghimpu, Lucian Chirtoacă, fratele primarului Capitalei. Oficial, în acte, în calitate de fondatoare și administratoare figurează o angajată a Magazinului Universal Central „Unic”, Ludmila Răzmeriță. Într-un dosar inițiat de Centrul Național Anticorupție pentru evaziune fiscală se arată însă că firma ar fi de fapt gestionată de Lucian Chirtoacă. Răzmeriță neagă acest lucru, dar recunoaște că uneori apelează la sfaturile nepotului lui Mihai Ghimpu pentru administrarea companiei. Aldora Art își are sediul în apartamentul Doinei Ceban, fiica lui Veaceslav Ceban, partenerul de afaceri al lui Mihai Ghimpu în compania Eurosim.

Egostil SRL, o altă firmă de la care Mihai Ghimpu a procurat servicii de publicitate electorală, a fost fondată de Svetlana Dârda, soția deputatului liberal Iurie Dârda, patronul companiei de construcții Dansicons, despre care Centrul de Investigații Jurnalistice a scris anterior că ar fi ridicat mai multe blocuri de locuit pe terenuri obținute în condiții preferențiale în Chișinău.

Astăzi, Svetlana Dârda nu mai figurează printre acționarii Egostil. Locul ei a fost luat de Andrei Corovai. Administrator al companiei este Ion Țânțar, membru al organizației teritoriale din sectorul Râșcani a Partidului Liberal. În campania electorală pentru alegerile prezidențiale, Iurie Dârda a donat 500.000 de lei pentru fondul electoral al lui Mihai Ghimpu. 

Cum a ales să cheltuiască bugetul electoral Mihai Ghimpu. Infografic: CIJM

Cheltuielile electorale ale Innei Popenco

Exclusă din cursa electorală cu o săptămână înainte de alegeri, candidata Partidului Ravnopravie Inna Popenco indică în rapoartele financiare depuse la CEC cheltuieli de campanie în valoare de 2,851 de milioane de lei. Aproape o treime din acești bani au ajuns în conturile a două companii de publicitate  - Casa Radio Vânzări și Total Media. Prima companie este o casă de vânzare a publicității, care îl are în calitate de fondator și administrator pe Andrei Jicol, patron al unei alte companii similare, Trendseter, cu care au semnat contracte de procurare a publicității aproape toți concurenții electorali din acest scrutin. Ultima companie este cunoscută mai mult pentru salonul de mobilă pe care îl deține. Deși printre genurile de activitate pe care le desfășoară se regăsește și prestarea serviciilor de publicitate, nu am găsit decât un site creat și administrat de Total Media.

Restul banilor, staff-ul electoral al Innei Popenco i-a cheltuit pentru publicitate la Pro TV, RTR, TRM. Pentru publicitatea la posturile de televiziune din holdingul media deținut de Vlad Plahotniuc, candidata partidului condus de Ilan Șor a plătit doar 79.979 de lei, ceea ce ar fi ajuns doar pentru un minut și jumătate. Deși se cunoaște că Ilan Șor ar deține posturile de televiziune Orhei TV și Euro TV, pentru publicitatea la acestea candidata susținută de primarul de Orhei a alocat doar 20.359 de lei.

Cum a cheltuit Inna Popenco banii electorali. Infografic: CIJM

Maia Sandu a investit în materiale promoționale

Maia Sandu, președinta PAS, care, potrivit CEC, a cedat în fața lui Igor Dodon cu circa 67.000 de voturi, a avut la dispoziție aproximativ 1,5 milioane de lei. Jumătate din sumă a fost cheltuită pentru publicitate la televiziunea publică, la posturi de radio și presă scrisă. De exemplu, echipa Maiei Sandu a încheiat un contract cu Moldova 1 de 150.000 de lei, cu firma EvZ Online, fondatoarea ziarului și a portalului Evenimentul Zilei din Moldova, unul în valoare de 110.000 de lei, cu ziarul Timpul – 48.000 de lei. Candidata a cheltuit o sumă importantă de bani pe materiale promoționale, circa 400.000 de lei, apelând la Balacron SRL, firmă fondată de Galina și Nicolae Roscot, Aurora Media SRL, fondată de Artur Gurău și Veaceslav Cebotari, sau la editura Epigraf, fondată de Ala și Oleg Bujor. 

Cele mai importante cheltuieli ale Maiei Sandu. Infografic: CIJM

Candidați cu bugete modeste

Ceilați concurenți înscriși în cursa electorală au avut bugete mult mai modeste. De exemplu, Valeriu Ghilețchi a avut la dispoziție un buget de jumătate de milion de lei, iar 290.000 de lei au fost cheltuiți pentru publicitatea TV. Deputatul a încheiat cele mai importante contracte cu Pro TV și Moldova1. Ana Guțu a cheltuit 40.000 de lei. O parte din bani au ajuns la platforma Privesc.eu, postul TV și radio Vocea Basarabiei, ziarul Literatura și Arta etc. Andrei Năstase, liderul Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, a dispus de circa 70.000 de lei, o treime fiind plătiți Privesc.eu pentru transmisiuni în direct. Maia Laguta a anunțat CEC printr-o scrisoare că nu și-a deschis cont la bancă pentru că nu a cheltuit niciun leu pentru a se promova. „Am folosit numai timpul de la TV și radio acordat de stat”, a informat Maia Laguta membrii CEC.

Ion Terguță, jurnalist: „Comparând veniturile GMG şi TRM vom înţelege cine a făcut jocurile şi în favoare cui”

Structura cheltuielilor pentru campania prezidenţială ne demonstrează amploarea afacerii de concentrare media şi miza reală a acestei mega-inginerii, crede jurnalistul Ion Terguță. Potrivit lui, la o analiză atentă vom vedeam că oferta de programe radio şi tv este dictată de câţiva mari producători, care domină piaţa atât la nivelul de distribuţie, cât şi cel al publicităţii.

„Este curios că întreaga schemă nu face decât să îi oblige pe concurenţii electorali să se orienteze spre sursele media cu distribuţie largă, fapt ce serveşte drept dublu instrument: descurajarea prin preţ şi absorbirea resurselor financiare. E interesantă şi situaţia companiei Teleradio Moldova. Analizând veniturile companiei cu cea mai mare audienţă din ţară, vom înţelege care a fost adevărata miză a alegerilor la nivel administrativ, operate cu atâta scandal. Miza reală a fost ca aceasta să nu devină un concurent pe piața publicitară. Comparând veniturile GMG şi TRM vom înţelege cine a făcut jocurile şi în favoare cui. Alţi doi mari beneficiari sunt RTR și NTV Moldova, două companii pentru apariţia cărora CCA ar trebui să aibă argumente solide, din moment ce nu oboseşte să acuze că 80 la sută din piaţa media e dominată de televiziunile ruse. Şi nu doar sub aspectul pericolului manipulării ar trebui să facă aceste comentarii, dar şi sub aspect de business, din moment ce sume importante de bani au fost absorbite din piaţă în defavoarea producătorilor locali”, explică Ion Terguță.

Sveatoslav Mihalache, președintele Institutului European de Dezvoltare Regională, este de părere că explicaţia pentru această situaţie la intersecția dintre oferta pieței media și cererea structurată de staff-urile de campanie a fiecărui candidat. „Instituțiile abilitate ale statului trebuie să supravegheze, să verifice și să amendeze posibile abateri de la normele în vigoare. De exemplu, Consiliul Concurenței ar trebui să amendeze eventualele concentrări și înțelegeri de cartel pe piața media, instituțiile financiare să identifice eventualele mecanisme de natură tenebră, iar noi, electoratul, să amendăm falșii candidați. În lipsa strategiilor de dezvoltare durabilă a societății din partea candidaților să nu mai finanțăm din bugetul statului campaniile de promovare a imaginii în alte scopuri, cum ar fi creșterea vizibilității personale. Banii de la buget ar trebui să fie alocaţi la finalul campaniei în baza rezultatului electoral obținut de un prag minim de 7%”, comentează expertul.

Investigația a fost realizată în cadrul proiectului „Shining a light on electoral transparency in Moldova”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice, cu suportul Freedom House.

 

 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii