Integritate

Ion Groza, candidatul independent de la Cahul: conflicte de interese şi scandalul cu tabăra pentru copii

Ion Groza. Foto: Gazeta de Sud
Autor: Mariana Colun
19/02/2019 2207

Ion Groza, președintele degrevat al raionului Cahul, candidează independent la alegerile din 24 februarie în circumscripția nr. 43. De-a lungul anilor acesta a fost implicat în mai multe conflicte de interese. Astfel, preşedintele Groza și-a angajat nora în cadrul instituției pe care o conduce. Totodată, în calitate de consilier, ar fi votat pentru transmiterea unei tabere pentru copii în arenda unor fundaţii administrate de familia sa. 

Ion Groza este președintele raionului Cahul. A fost ales în vara lui 2015 pe listele Partidului Liberal Democrat. În august 2016, Ion Groza, împreună cu toată echipa de primari și consilieri raionali a părăsit formațiunea, rămânând neafiliați. „Suntem în continuare o echipă și ne rezervăm dreptul să ne orientăm pe viitor în domeniul politic”, a declarat Ion Groza, citat de Ziarul de Gardă.

Groza este consilier raional de 18 ani, ajungând în funcție publică cu suportul mai multor formațiuni politice. În 2003, el a devenit consilier raional la Cahul pe listele Blocului electoral Alianța Social-Liberală „Moldova Noastră”, funcție pe care a păstrat-o și după alegerile locale din 2007. După destrămarea Blocului electoral, la scrutinul din 2011 a acces în Consiliul Raional Cahul pe listele Partidului Liberal Democrat.

Între 2004 și 2012 este directorul Fundației creștine de caritate „Misiunea Fără Frontiere” și pastor la Biserica „Speranța” din satul Crihana Veche, raionul Cahul. Ulterior, în perioada 2012-2015 este directorul Fundației de binefacere „Speranța și viitorul” și manager de proiecte la Uniunea Bisericilor Evanghelice Baptiste.

Golurile din declarațiile de avere și donațiile la partid

În 2015, Ion Groza a raportat, în declarația de avere, venituri de doar 40.000 de lei, din salariu și indemnizația de consilier, un teren de 21 de ari care i-a revenit prin moștenire în 2005, două case de locuit, de 110, respectiv 115 metri pătrați, prima neevaluată, iar a doua estimată la aproape 278.000 de lei, precum și un automobil de model Volvo, fabricat în 2007 și cumpărat în 2012 cu 75.000 de lei. În bancă președintele de la Cahul păstra 8.000 de lei și 500 de euro. În 2016 veniturile familiei Groza s-au mărit de patru ori, ajungând la 164.000 de lei, iar informațiile despre celelalte proprietăți au rămas neschimbate. Un an mai târziu Ion Groza a introdus informații noi la categoria terenuri – dispare mențiunea despre terenul de 21 de ari, obținut în 2005, fără a fi menționate eventuale venituri din vânzarea acestuia, în schimb sunt trecute pe hârtie două loturi de pământ noi – unul de 13 ari, neevaluat, obținut în 2004, iar altul de trei ari, cumpărat în 2012 cu circa 71.000 de lei. Deși le avea în proprietate și anterior, informații despre terenurile respective nu figurează în declarațiile de avere anterioare ale oficialului.

În declarația de avere pentru ultimii doi ani, depusă recent la CEC, Ion Groza a raportat venituri de 401.000 de lei, din salariul său și al soției și din indemnizație. El a mai trecut pe terenurile și automobilul declarate anterior, precum și două case de locuit, cu suprafața de 110, respectiv 78,9 metri pătrați.

În 2015, în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale Ion Groza a făcut o donație în mărime de 30.000 de lei către PLDM. Aceeași sumă figurează la capitolul donații și în raportul financiar al PLDM pentru 2015, prezentat la Comisia Electorală Centrală.

Donația făcută de Ion Groza către PLDM

Conflictele de interese

Ion Groza a admis un conflict de interese în momentul în care a angajat-o pe Alexandra Groza, nora sa, în funcția de șef al Serviciului Relații cu Publicul, subordonat Consiliului Raional Cahul. Ea a fost angajată la 1 iunie 2017, adică în timp ce socrul său se afla în fruntea Consiliului. Potrivit legii cu privire la conflictul de interese, „persoana va informa imediat, dar nu mai târziu de trei zile de la data constatării, în scris, şeful ierarhic sau organul ierarhic superior despre interesul, al său ori al persoanelor apropiate, legat de decizia pe care trebuie să o ia personal sau la luarea căreia trebuie să participe, ori de acţiunea pe care trebuie să o întreprindă în îndeplinirea atribuţiilor sale de serviciu”. Întrebat dacă a anunțat despre conflictul de interese în care s-a pomenit în momentul semnării dispoziției de angajare a nurorii sale, Ion Groza s-a arătat nedumerit de întrebare: „Da care-i interesul? Ce interes are nora mea? Eu sunt degrevat din funcție și la moment nu pot să vă dau răspuns la această întrebare”, ne-a spus candidatul independent de la Cahul.

Pe durata mandatului de consilier raional Ion Groza ar fi admis și un alt conflict de interese, potrivit jurnaliștilor de la portalul Moldova Curată. Ei au scris că două fundaţii creştine administrate de către familia preşedintelui raionului Cahul au luat în arendă, doi ani la rând, tabăra pentru odihna copiilor „Romantica”, amplasată în satul Moscovei. Deciziile cu privire la arendă au fost luate de Consiliul Raional Cahul, unde Ion Groza era consilier local. Una dintre ele a fost luată în cadrul ședinței prezidate de însuși Ion Groza. Contactat de Moldova Curată să spună dacă a votat sau nu pentru cele două decizii, președintele raionului Cahul le-a răspuns jurnaliștilor că toate acţiunile sale şi ale familiei sunt pentru binele copiilor orfani şi săraci și că nu-și amintește dacă a votat și el pentru transmiterea în arendă a taberei de odihnă. „În opinia Adelei Griciuc, şefa Direcţiei control interese personale a Autorităţii Naţionale de Integritate (ANI), succesoarea Comisiei Naţionale de Integritate, situaţia în care consilierul raional care a prezidat şedinţa Consiliului raional avea interese personale în această tabără poate fi calificată ca un conflict de interese. Funcţionara de la ANI spune însă că în acea perioadă consilierii locali şi raionali nu erau subiecţi ai declarării, de aceea Ion Groza nu poate fi cercetat sub acest aspect”, se mai arată în articol.

Acest articol apare în cadrul proiectului Promovarea votului informat şi conştient la alegerile parlamentare prin campania de monitorizare şi informare „Pentru un Parlament Curat 2018”, implementat de ADEPT, API, CAPC şi CIJM cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Departamentul Buna Guvernare. Acțiunile întreprinse în cadrul proiectul țin de responsabilitatea implementatorilor și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros-Moldova.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii