Bună ziua stimați jurnaliști de investigație. Mai întâi de toate vreau să vă comunic că stimez și apreciez obiectivitatea articolelor Dvs. Dar nu înțeleg de ce nu investigați subiectul de interes public sporit privind desemnarea membrilor Comisiei Electorale Centrale ?
Este cunoscut faptul că în ultima perioadă, de mai multe ori s-a încercat votarea noii componențe, însă fără succes. Această situație a fost creată în mare parte de incompatibilitatea desemnării a 2 membri - Maxim Lebedinschi, care este fratele deputatului socialist Adrian Lebedinschi și Eduard Răducanu care a fost numit la 13 aprilie 2016 în calitate de director la Centrul pentru protecția datelor personale. În plenul Parlamentului a fost ridicată această întrebare, votarea fiind amînată pînă la obținerea răspunsului de la Comisia Națională de Integritate. Însă ulterior, nu s-a mai făcut auzită acea poziție a CNI. Totuși Eduard Răducan și-a retras candidatura la inceputul lunii iunie din motive necunoscute. Este de necrezut că CNI și CNA și, în general mass-media, nu s-au autosesizat pe acel fapt că Eduard Răducanu a fost numit ca director la Centrul pentru datele personale, însă nu a fost demis din postura de membru CEC acesta îndeplinind ambele funcții pînă în prezent (participînd în ultima lună la numeroase deplasări, circa 5 la număr reprezentînd ambele instituții). În susținerea ilegalității deținerii de către acesta a ambelor funcții servest următoarele:
art. 20 alin. (3) lit. e) Codul electoral - Membrul Comisiei Electorale Centrale este demis de către autoritatea care l-a desemnat în caz de rămînere definitivă a actului de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către acesta a unui act administrativ sau încheierea unui act juridic cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
art. 22 alin. (6) Legea privind protecția datelor cu caracter personal, pe perioada exercitării mandatului, directorul şi directorul adjunct al Centrului nu pot face parte din partide sau alte organizaţii social-politice, nu pot desfăşura alte activităţi publice sau private, cu excepţia activităţii didactico-ştiinţifice, nu au dreptul să deţină, direct sau indirect, valori mobiliare la societăţi comerciale sau întreprinderi al căror obiect de activitate se află în competenţa Centrului.;
art. 12 din Legea cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, situaţia de incompatibilitate urmează să înceteze în decursul unei luni din momentul apariţiei acesteia, dacă legea specială ce reglementează activitatea acestui demnitar nu stabileşte alt termen. Dacă demnitarul nu va întreprinde acţiuni în vederea eliminării incompatibilităţii, mandatul acestuia va înceta înainte de termen, în condiţiile art. 22 – adică în cazul demnitarului numit, încetarea înainte de termen a mandatului are loc prin revocarea sau, după caz, eliberarea din funcţie a demnitarului în temeiul actului administrativ al autorităţii care l-a numit în funcţie.
Cele invocate pot fi verificate cu ușurință solicitînd poziția juriștilor și în special poziția organelor responsabile CNA și CNI.
Reieșind din faptele descrise, este inerentă investigarea acestor incompatibilități și prezentrea publicului larg spre informare.
Notă: sesizarea nu reprezintă un material jurnalistic. Centrul de Investigații Jurnalistice nu este autorul sesizării. Informația reprezintă doar opinia autorului sesizării. În caz de dezacord, persoana vizată este în drept să vină cu o reacție, iar instituția noastră o va publica pe acceași platformă și o va trata în condiții egale.
Notă: sesizarea nu reprezintă un material jurnalistic. Centrul de Investigații Jurnalistice nu este autorul sesizării. Informația reprezintă doar opinia autorului sesizării. În caz de dezacord, persoana vizată este în drept să vină cu o reacție, iar instituția noastră o va publica pe acceași platformă și o va trata în condiții egale.
Comentarii