Tranzacții ilegale cu armament, scheme de creare a datoriilor false, licitații trucate și sustrageri de piese de la aparatele de zbor - sunt câteva dintre abuzurile grave depistate la Aeroportul Internațional Mărculești, în 2018, de către Vladimir Maiduc, fost director interimar, timp de șase luni, al acestei întreprinderi de stat. Despre toate încălcările au fost sesizate procuratura și instituțiile din conducerea statului, dar cele câteva dosare penale pornite, în scurt timp au fost clasate. Dezvăluirile au fost făcute, cu documente, miercuri, în cadrul Clubului Jurnaliștilor de Investigație.
O achetă internă detaliată a elucidat schemele din cauza cărora cel de-al doilea aeroport al Republicii Moldova nu reușește să scape de datorii uriașe acumulate în ultimii aproape zece ani. „Aeroportul Mărculești nu a adus statului niciun bănuț. Se fac scheme prin care banii pe care îi datorează companiile rezidente din zona economică liberă aeroportului se transformă în datorii ale Aeroportului Mărculești către acestea din urmă. Datoriile față de rezindenți sunt făcută artificial. Am demonstrat că aeroportul nu este dator cu nimic rezidenților săi. Elicopterele sunt date în chirie rezidenților, dar aeroportul continuă să achite pentru reparație, asigurare etc., inclusiv salariul pilotului”, a declarat Vladimir Maiduc.
Aeroportul Internațional Mărculești este un aeroport din nordul Republicii Moldova fondat în anul 2004, în baza unității militare din această localitate. Aeroportul este întreprindere de stat, cu statut de zonă economică liberă, acordat de Guvern în 2008. În 2018 obiectivul a trecut din subordinea Ministerului Apărării în cea a Ministerului Economiei și Infrastructurii. Aeroportul are o suprafață de 265 de hectare și era utilizat anterior pentru deservirea aeronavelor militare, din dotarea Forțelor Armate. În zona economică liberă de pe teritoriul Aeroportului își desfășoară activitatea opt rezidenți, care beneficiază de facilități fisclale în activitatea pe care o desfățoară.
Trafic ilegal de armament și nave suspecte
Maiduc a declarat că nave suspecte aterizau pe aeroport și staționau fără explicații. „De exemplu, un Boeing care transporă pasageri a aterizat în una dintre zile pe aeroport. Membrii echipajului au evitat să răspundă la întrebările mele. Am stat trei ore lângă ei ca să văd ce fac. Au venit vameșii, polițiștii de frontieră și tot mă întrebau ce s-a întâmplat? După trei ore, avionul a decolat. Au fost mai multe asemenea cazuri”, a relatat fostul director.
În 2018 aeroportul a trecut în subordinea Ministerului Economiei și Infrastructurii doar pe hârtie, nimeni nu a făcut nicio inventariere, a subliniat el. „În timpul unui control, am depistat un depozit cu lăzi în care erau arme de asalt, mitraliere, muniții, rachete Vozduh-Vozduh, muniții abandonate, muniții care nu sunt supuse niciunei evidențe. Militarii nu știu nimic despre acest armament”.
În cele din urmă, a aflat că armamentul și munițiile au fost furnizate de către Ministerul Apărării Aeroportului Mărculești pentru fortificarea bugetului. „Întreprinderea de stat a primit de la Ministerul Apărării rachete”, a subliniat fostul director.
La 16 mai 2018, a depistat un alt depozit cu armament situat la cinci metri de pistă, lucru categoric interzis. A chemat poliția, a anunțat procuratura, inclusiv pe Eduard Harunjen, însă până în ziua de astăzi nu a fost întrebat de nimeni nimic. „Ministrul Apărării trebuie să facă o inventariere pentru a stabili cât armament există pe teritoriul Republicii Moldova”, a sugerat el noii guvernări.
Ulterior, a aflat că de pe Aeroportul Mărculești s-a vândut constant armament și muniții, inclusiv pentru MIG-uri, în unele cazuri la prețuri foarte joase. „De exemplu, ministrul Șalaru a vândut trei unități de complex S 125 contra 600.000 de dolari. Din acești bani, niciun bănuț nu a ajuns la Aeroportul Mărculești. Rachetele au fost revândute ulterior contra 6 milioane de dolari de către firma ucraineneană.”
Această practică a existat în mandatele mai multor miniștri ai Apărării din ultimii ani. În unul dintre aceste cazuri, o firmă ucraineană, după ce a cumpărat rachete de pe Aeroportul Mărculești, le-a vândut organizației teroriste „Statul Islamic”, fapt consemnat în rapoartele NATO.
Fostul director a declarat că din cele șase MIG-uri nu au mai rămas aproape nimic, „sunt deșarte”. „Am observat în mai multe rânduri că avioanele dispăreau de pe pistă, de fapt, erau băgate în depozitul unui rezident unde se scoteau cele mai importante piese. O piesă ar putea să coste 500.000 de dolari. Din aceste avioane nu au mai rămas decât cabinele, iar piesele sunt vândute la negru. Astăzi nu mai știe nimeni cine a scos piesele”, a observat el.
Schema de creare a datoriilor față de rezinți
În momentul instalării sale în funcție, Aeroportul avea datorii de aproximativ 90 de milioane de lei, dintre care 80 constituiau datoriile interne. Cele 80 de milioane de lei sunt datoriile aeroportului față de rezidenții săi, care au fost create, în opinia sa, în mod fraudulos.
Un studiu elaborat de fostul director arată că Aeroportul Internațional Mărculești nu a adus statului Republica Moldova niciun bănuț. Aceasta se întâmplă din cauza gestionării frauduloase a bunurilor acestui obiectiv. „De exemplu, cei opt rezindeți plătesc o taxă anuală în mărime de 500 de lei pentru arendarea a 300–400 metri pătrați. Chiar și așa, a subliniat Maiduc, contractele au fost elaborate astfel încât să nu plătească nimeni nimic.
O bună parte din documete, a semnalat fostul administrator, au fost distruse, el reușind să verifice doar circa 40% din materiale. După preluarea administrației, a invitat Inspecția financiară care, după aproape o lună de zile de control, nu a depistat nimic. Cu toate astea, un audit independent a stabilit mai târziu delapidări de jumătate de milion de lei. În fondul statutar al aeroportului există șase elicopetere. În urma unei inventari, fostul director a constatat că la aceste aparate de zbor lipsesc foarte multe piese importante. Valoarea unui asemenea detaliu constituie 300.000–500.000 de euro.
„Am decis să fac o inventariere a două elicoptere reparate în 2015–2016 în Rusia pentru care statul a plătit 30 de milioane de lei. Am depistat că lipsesc un număr important de piese. Elicopterele au fost reparate și transmise Aeroportului Mărculești ca după asta afaceriștii să le scoată piesele și să le vândă în Afganistan și Bulgaria. În acest caz, au fost provocate statului pierderi în valoare de 80 de milioane de lei”, a precizat el.
O altă schemă de creare a datoriilor a fost plata pentru întreținerea unui elicopter, câte 13 milioane de lei anual, care fusese vândut încă în 2013 contra sumei de 41 milioane de lei. Din această sumă nu a ajuns niciun bănuț în bugetul aeroportului, în timp ce administrația continua să plătească pentru întreținere. Banii au fost transferați la o firmă, Fincom SA, a precizat el, după care au fost transferați rezindenților pe motivul unor datorii față de aceștia.
În urma unor sesizări adresate Procuraturii Generale, au fost deschise 15 dosare penale pe diferite cauze. Toate au fost clasate. Cazul s-a perindat de la poliție și ajungând la Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale unde a fost clasat. Despre toate aceste fraudele comise de factorii de decizie ai Aeroportului Internațional Mărculești și rezindenții săi au fost informați ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, premierul Pavel Filip, Serviciul de Informații și Securitate, procurorul general Eduard Harunjen și șeful statului.
Procuratura nu a dat curs invitației Centrului de Investigații Jurnalistice să participe la ședința clubului.
Clubul de presă a fost organizat în în cadrul proiectului „Mobilizarea societății civile cu scopul de a susține integritatea în sectorul Justiţiei în Republica Moldova”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice şi Freedom House, cu susţinerea financiară a Departamentului de Stat al SUA.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii