Agenția Proprietății Publice, la un an de activitate: Stihia concesionărilor și episodul necunoscut despre procurarea gazelor de Energocom

Ilie Gulca
09/08/2022
Foto: Agenția Proprietății Publice

Transformarea Energocom, litigiul privind concesionarea Aeroportul Internațional Chișinău, concesionarea autogărilor și stațiilor auto, cazul Arena Chișinău etc. – toate aceste întreprinderi au moștenit din perioada democraților scheme ample de corupție pe care actuala administrație a Agenției Proprietății Publice are misiunea să le dezlege și să pună obiectivele respective pe picioare.   

Într-un comunicat de bilanț despre un an de activitate a actualei administrații a Agenției Proprietății Publice se menționează că această instituție a avut de gestionat în ultimul an probleme legate în principal de criza energetică, „prin punerea în aplicare a mecanismelor ce au permis procurări de gaze de pe piața din vest de către SA Energocom, pentru a suplini necesarul din rețeaua națională”.

„Energocom se transformă dintr-o companie obscură într-o verigă importantă pentru securitatea energetică a țării, pregătită să procure gaze și electricitate de pe piața internațională”, a relevat directorul Agenției, Eugeniu Cozonac.

Numai că cel mai dificil episod din activitatea Agenției a fost momentul în care Energocom a obținut competențe de procurare a gazelor naturale, iar cea mai mare parte a angajaților acestei întrepridenderi au refuzat să declanșeze procedura de achiziție.

Totul a fost remediat în scurt timp, dar angajații Energocom care au boicotat procedura, punând în pericol asigurarea cu gaze a Republicii Moldova, potrivit surselor noastre, au rămas nesancționați.  

La capitolul parteneriatelor public-private, Agenția a întreprins mai multe acțiuni pentru a evalua modul cum au fost executate angajamentele investiționale.

„Este cazul atât a concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, mai multe procese pe acest dosar continuă în instanțele naționale”, precizează Agenția.

Tribunalul Arbitral de la Stockholm a statuat că Komaksavia Airport Invest Ltd n-a făcut nicio investiție calificată ca atare în dreptul internațional în activele Aeroportului Internațional Chișinău.

Instanța arbitrală a mai obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite toate taxele arbitrale, care îi reveneau Republicii Moldova în valoare de 422.500 de euro, precum și să întoarcă cheltuielile de reprezentare juridică a Republicii Moldova în valoare de 216.678 de euro.

Această decizie este deosebit de importantă, dar este insuficietă pentru a redeclanșa procedura de rezoluționa a contractului de concesiune a aeroportul deoarece procesul este blocat de instanțele naționale.

În ce privește partenerul privat în cazul autogărilor și stațiilor auto, contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat în timpul Guvernului Pavel Filip, pe 17 decembrie 2018, cu SRL Gările Auto Moderne, pe un termen de 25 de ani.

Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.

În prezent, SRL Gările Auto Moderne a investit mai puține mijloace decât cele asumate, iar partenerul privat nu a prezentat niciun document pentru stabilirea controlului calității și recepția finală a lucrărilor.

„La 17 mai 2022, partenerul privat în cazul autogărilor a fost notificat despre rezoluțiunea contractului. Dacă nu-și onorează promisiunile, la finele lunii august, acest contract riscă să fie rezoluționat”, precizează sursa citată.

În același timp, în ciuda contextului regional și economic nefavorabil, relevă APP, unele întreprinderi și-au îmbunătățit indicatorii, precum Fabrica de sticlă din Chișinău, combinatele de vinuri Cricova și Mileștii Mici, Barza Albă, ÎS Nodul Hidroenergetic Costești, CET Nord.  

Ilie Gulca
09/08/2022



Follow us on Telegram

Comentarii