Ce opreşte prosperarea Moldtelecomului: Serviciul care a generat pierderi de 314 milioane de lei anul trecut

Ion Chișlea
04/07/2022

Telefonia fixă a ajuns să fie principalul obstacol în dezvoltarea societății pe acțiuni cu capital integral de stat Moldtelecom. Anul trecut, compania a obținut un profit de 90 milioane de lei pe când serviciul de telefonie fixă a cauzat pierderi de 314 milioane de lei din cauza utilizării tehnologiilor învechite și a tarifului social de șase lei neschimbat de două decenii.

Potrivit datelor oferite de Moldtelecom, în 2021, serviciul de telefonie fixă a generat venituri în valoare de 294 milioane de lei, cheltuielile fiind de peste 608 milioane de lei. Astfel, pierderile acumulate în baza prestării celui mai vechi serviciu al Moldtelecom s-au cifrat la peste 314 milioane de lei.

„Problema constă în tehnologiile învechite, potrivit cărora, semnalul este transmis prin fire de cupru. Această tehnologie necesită o cantitate foarte mare de energie electrică și întreținerea unor centrale telefonice în fiecare centru raional, cu mai mulți angajați”, a comunicat directora responsabilă de marketing a Moldtelecom, Rodica Hurmuzache, pentru Anticoruptie.md.

Costurile mari cauzate de exploatarea tehnologiilor învechite nu sunt acoperite nici pe jumătate de veniturile din tarifele, aplicate populației.

Potrivit Rodicăi Hurmuzache, în prezent, sunt conectați la rețeaua de telefonie fixă circa 900.000 de abonați. Majoritatea acestora achită un tarif lunar „social” de șase lei, care nu acoperă nici pe departe costurile.

Problema este soluționată treptat pe măsură ce tehnologia prin fire de cupru este înlocuită cu cea prin fibră optică, așa-numita telefonie IP (internet protocol). Aceasta este trasă acolo unde clienții solicită conectarea la internet sau la televiziune prin cablu. Înlocuirea se produce însă mai lent decât și-ar dori conducerea Moldtelecom.

Rodica Hurmuzache susține că substituirea deplină a firelor de cupru cu fibră optică ar trebui să se încheie în cinci ani. Până atunci, compania ar putea solicita o majorare parțială a tarifului.

„Pentru ca veniturile să acopere în întregime costurile, tariful ar trebui să fie de circa 50 de lei. Însă ne dăm seama că majoritatea abonaților sunt persoane de vârsta a treia și o astfel de majorare ar fi un șoc pentru ei. De aceea, vom solicita o majorare a tarifului până la 20-25 de lei”, a precizat managerul.

Deocamdată, pierderile generate de telefonia fixă sunt acoperite din veniturile celorlalte segmente de business: telefonia mobilă, internet și televiziune prin cablu.

„Deși sunt profitabile, aceste direcții necesită constant investiții noi, deoarece sunt piețe care se dezvoltă dinamic, sunt implementate permanent tehnologii noi și trebuie să ținem pasul cu concurența”, a conchis Rodica Hurmuzache.

Ion Chișlea
04/07/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii