Lansarea oficială a Fly One // Directorul companiei neagă că s-ar urmări subminarea Air Moldova

Victoria Dodon
23/05/2016
Nicu Berla (centru) Foto: CIJM

Directorul general al companiei aeriene Fly One SRL, ce îi are printre fondatori pe soţia ministrului Justiţiei, Vladimir Cebotari, şi pe fostul socru al directorului Autorităţii Aeronautice Civile, Mircea Maleca, a negat că prin intermediul firmei s-ar dori subminarea potenţialului Întreprinderii de Stat Air Moldova, fapt confirmat într-o scrisoare ce ar fi fost semnată de Mihai Balan, directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS), ajunsă în posesia portalului Anticoruptie.md. "Nu s-au făcut influenţe de niciun fel", a punctat Nicu Berla în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurată luni, 23 mai, cu prilejul lansării oficiale a Fly One.

În cadrul conferinţei, Nicu Berla a ţinut să precizeze că Fly One a efectuat primul zbor pe 28 aprilie spre Antalya, Turcia, iar din iunie, firma va opera 12 rute spre diferite destinaţii din Europa şi Federaţia Rusă, dintre care trei curse vor fi charter (doar la sezon, în funcţie de cerere). Două destinaţii, Parma şi Voronej, sunt noi pe piaţa autohtonă, în timp ce celelalte sunt identice cu cele ale altor operatori, în mare parte ale companiei de stat Air Moldova.

"Da, seamănă, dar toate companiile ce doresc să opereze pe anumite rute le aleg pe cele unde există potenţial şi cerere din partea pasagerilor. (...) Vrem să fim o alternativă de zbor accesibilă la preţ şi confortabilă pentru cetăţenii Republicii Moldova, pe lângă celelalte companii aeriene ce operează aici", a declarat Nicu Berla.

Directorul companiei a negat că prin intermediul Fly One SRL s-ar promova interese private de către şefii Autorităţii Aeronautice Civile şi s-ar dori subminarea potenţialului Întreprinderii de Stat Air Moldova.

"Air Moldova zboară, are autorizaţii, piaţa este liberă. În care ţară compania aeriană naţională a fost vreodată sprijinită ca să fie monopolistă? Competiţia este, până la urmă, doar în folosul pasagerului. Nu este adevărat că am distruge Air Moldova. Din contra, atunci când pe piaţa autohntonă apăruse compania Moldavian Airlines, care a operat o perioadă, asta a dus la creşterea calităţii serviciilor Air Moldova. De ce? Pentru că a avut cu cine să se confrunte, şi-a schimbat aeronavele din ruseşti în europene. Care a fost beneficiarul până la urmă? Pasagerul."

Totodată, el a exclus existenţa unor influenţe politice în activitate. "Ştim că atunci când apare o companie mare pe piaţă, s-ar putea să apară anumite influenţe din alte medii. Garantăm că, prin politica noastră de management, nu vom permite influenţe în desfăşurarea activităţii noastre. (...) Nu am simţit niciun fel de abuz. Dimpotrivă, am simţit anumite presiuni din partea Autorităţii asupra noastră, atunci când am încercat să obţinem autorizările, iar angajaţii Autorităţii au fost foarte drastici cu noi. Am depus eforturi imense, am întâlnit oameni cu un nivel înalt de profesionalism şi cu cerinţe de neclintit. Vă spun sigur că nu s-au făcut influenţe", a adăugat el. 

Cum profesorul de educaţie fizică a ajuns partener în afacere

De cealaltă parte, Berla a confirmat că Mariana Tabuică, sora ministrului Vladimir Cebotari, este director executiv al companiei, lucru despre care Anticoruptie.md a scris într-o investigaţie anterioară: "A fost selectată în urma unui interviu, având experienţă în aviaţie. Era un pic complicat să găseşti pe cineva pentru că aviaţia este un domeniu specific, nu pot lua pe cineva de la tâmplărie pentru că este foarte bun şi are studii. Trebuiesc oameni care să aibă experienţă în domeniu - puţini, dar de efect". El s-a referit şi la soţia actualului ministru, pe care o cunoaşte de mai mulţi ani. "L-am cunoscut pe Vladimir Cebotari acum cinci ani, când am venit în Republica Moldova, iar ulterior am devenit mai apropiaţi şi am putut să discut acest proiect şi cu dumnealui, şi cu soţia. Bineînţeles, el are propria activitate şi cred că face un lucru foarte bun pentru stat. N-aş vrea să vorbesc despre politică şi sfere de influenţă. Suntem profesionişti, am parcurs un proces vizibil pentru toată lumea ca să facem o companie aeriană", a conchis omul de afaceri. 

Berla a precizat că Fly One are un capital social iniţial de patru milioane de lei. "Sunt bani cu care a venit fiecare dintre noi, cu bănuţii de acasă, după care ne-am adresat unui fond de investiţii internaţional", a mai spus el. Anticoruptie.md a mai relatat că Tudor Carabadjac, care deţine 40% din SRL, este profesor de educaţie fizică în satul Orac, raionul Leova. "De fapt, îl cunosc pe fiul dumnealui, care nu locuieşte în Moldova, cu care suntem prieteni şi cu care am discutat să punem pe roate această companie. Aşa am ajuns la domnul Tudor, l-am cunoscut înainte de a semna toate actele", a precizat Nicu Berla.

Anticoruptie.md a scris anterior că Fly One SRL, înregistrată în toamna anului trecut, o are printre fondatori pe Maria Cebotari, soţia actualului ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, în timp ce sora acestuia, Mariana Tăbuică, ar fi noul director executiv. Potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, Maria Cebotari deţine o cotă de participare de 40% (200.000 de lei), în timp ce românul Nicu-Adrian Berla, cunoscut peste Prut drept unul dintre acţionarii companiei Fly Level, specializată în cursuri de pilotaj şi formarea însoţitorilor de bord, a contribuit în afacere cu 20%.

Totodată, Mircea Maleca, directorul Autorităţii Aeronautice Civile (AAC), ar fi adevăratul partener de afacere al familiei ministrului Justiţiei, oficialul ascunzându-se în spatele fostului său socru de la Leova. Acest fapt este confirmat într-o scrisoare ce ar fi fost semnată de Mihai Balan, directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS). Deşi nu i-au confirmat autenticitatea, şefii de la SIS susţin într-un răspuns oficial că șefii AAC exercită abuz de putere prin promovarea intereselor private în aviaţia civilă, ceea ce ar contraveni intereselor statului.

Victoria Dodon
23/05/2016



Become a Patron!

Comentarii