Patru partide folosesc fundaţiile de caritate şi firme pentru a se promova. Membru CEC: „Nu avem informaţii care să ne permită să modificăm norme”

Anticoruptie.md
29/09/2017
Colaj CIJM

Patru formaţiuni politice - Partidul Democrat, Partidul Socialiştilor, Partidul Nostru şi Partidul Popular Şor - folosesc în continuare fundaţii sau asociaţii de caritate drept instrument de transfer de imagine în activităţile promoţionale. De rând cu experţii, şi membrii Comisiei Electorale Centrale (CEC) recunosc că această problemă există. Ei spun că au sesizat alte autorităţi care ar fi trebuit să investigheze situaţia, dar deocamdată nu au obţinut un răspuns care le-ar permite să modifice prevederile legale. Subiectul a fost abordat la lansarea unui raport al Asociaţiei Promo-LEX privind finanţarea partidelor.

Promo-LEX a raportat practica utilizării transferului de imagine prin activități promoționale desfășurate fie de organizațiile filantropice asociate politicienilor, fie de SRL-uri afiliate partidelor. Monitorii angajaţi de asociaţie au identificat trei fundații de acest fel: Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”, Fundația „Renato Usatîi” și Fundația de binefacere „Soluția” afiliată PSRM şi preşedintelui Igor Dodon, dar și firma Magazine Sociale prin intermediul căreia Partidul Şor își face publicitate politică, însă nu suportă costuri aferente acesteia. 

De altfel, singurul partid care a fost sancţionat vreodată pentru implicarea în acţiuni de caritate a fost cel al lui Ilan Şor după ce Inna Poponco, candidata formaţiunii la funcţia de şef al statului, a fost exclusă în 2016 din cursă electorală pentru că a participat la împărţirea unor carduri cu care beneficiarii puteau cumpăra produse mai ieftine la magazinul social „Merişor” care urma să fie deschis în sectorul Râşcani al Capitalei. Potrivit datelor de la Camera Înregistrarii de Stat, firma a fost fondată de Asociaţia „Pentru Orhei” şi înregistrată la 10 octombrie 2016, în plină campanie electorală. Asociaţia „Pentru Orhei” a fost în ultimii doi ani organizaţia care, oficial, a sponsorizat mai multe proiecte cu care se laudă primarul Ilan Şor de la Orhei. 

Monitorii mai precizează că au întâlnit asemănări a campaniilor sociale desfăşurate de Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” și Partidul Democrat. De exemplu, campania „Nepoți de nădejde” a PD și „Respect pentru seniori” a fundației de caritate au urmărit aceleași obiective - ajutoare pentru seniori, salubrizarea curților, oferirea unor bunuri materiale.

„Fundația este o organizație necomercială, apolitică, care nu acordă asistență politică/electorală niciunui concurent sau actor politic. Or, utilizând instrumentul transferului de imagine, prin activitățile sale, fundațiile care conțin în denumirea lor numele politicienilor sau sunt asociate cu anumiți politicieni (partide politice) se implică indirect în activități de promovare politică”, punctează experţii în acest raport. 

Un aspect important, a subliniat Igor Bucătaru, şeful echipei de analiză din cadrul Asociaţiei Promo-LEX, este transparenţa surselor cu care operează fundaţiile de caritate ale politicienilor.

Reprezentanţii CEC recunosc problema implicării fundaţiilor şi asociaţiilor de caritate în promovarea partidelor sau a liderilor formaţiunilor, dar spun că deocamdată au mâinile legate pentru a modifica prevederile legale. „Am sesizat această situaţie şi în perioada de după alegeri. Am solicitat investigarea acestor situaţii de către organele competente. Cu părere de rău, deocamdată nu avem o informaţie cât de cât să pună punct în aceste situaţii, informaţie care să ne permită în cadrul Comisiei să punem punctul pe «i», să modificăm norme. Problema există şi nu întâmplător în campania eletorală precedentă un concurrent a fost eliminat din cursă. Această practică continuă”, a declarat Vladimir Şarban, membru al CEC.   

Tabel din raport prin care este arătată practica utilizării transferului de imagine de către organizaţiile filantropice asociate politicienilor sau firme asociate partidelor

O anchetă recentă a Centrului de Investigaţii Jurnalistice arată că dorinţa de a părea mai aproape de cetăţenii simpli, în cazul unora, sau intenția de a evita controlul riguros al banilor partidelor, precum și interdicțiile legale de sponsorizare din străinătate a activităților politice, în cazul altora, i-au determinat pe mai mulți politicieni moldoveni să deschidă, în ultimii ani, fundaţii sau asociații de caritate. Sumele pompate de fondatorii-filantropi în aceste organizații se ridică la zeci de milioane de lei pe an. Reporterii Centrului de Investigaţii Jurnalistice au analizat activitatea asociaţiilor şi fundațiilor de caritate ale lui Vlad Plahotniuc, Ilan Șor, Renato Usatîi și Galina Dodon. O parte dintre acestea își ascund rapoartele financiare și numele donatorilor atât de presă, cât și de instituțiile de stat. Observațiile autorilor arată că organizațiile de caritate ale politicienilor devin mai active în perioada alegerilor, fiind un instrument de lustruire a imaginii fondatorului sau a partidului. Deocamdată, Ministerul Justiţiei nu a sancționat nicio fundație de caritate pentru implicare în activități politice.

Anticoruptie.md
29/09/2017

Comentarii