Vlad Filat, despre Portul Giurgiulești: „Acționarii reali nu sunt olandezi, interesele sunt din Republica Moldova”

Ilie Gulca
15/07/2019
Vlad Filat. Captură video: TV8

Fostul premier Vlad Filat susține că acționarii reali ai companiei care deține Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), Danube Logistics SRL, nu ar fi olandezi, ci din Republica Moldova. El a declarat, în cadrul unui interviu pentru TV8, că dosarul PILG rămâne netransparent și de aici se trag mai multe probleme ale economiei Republicii Moldova, precum monopolul asupra exportului de cereale și importul de produse petroliere.    

Vlad Filat a precizat că, în cei trei ani și șapte luni, cât a fost prim-ministru al Republicii Moldova, nu a reușit să primească dosarul Portului Giurgiulești. De asemenea, el a subliniat că în interiorul PILG sunt lucruri foarte „interesante”, precum facilitățile fiscale și „multe, multe lucruri”.  

„Acea companie olandeză [Danube Logistics SRL], despre care se spune că este investitor... Dacă se investighează atent, eu cred că se poate vedea cine sunt acționarii reali. Acționarii reali categoric nu sunt olandezi, interesele sunt din Republica Moldova. De aici a apărut și acel monopol asupra exportului de cereale, terminalul de produse petroliere etc.”, a menționat el.

Conform registrelor de companii, întreprinderea cu capital străin Danube Logistics SRL a fost fondată de Danube Logistics Holding B.V

Solicitați să comenteze declarațiile fostului prim-ministru, o reprezentantă a Danube Logistics ne-a informat că, în decursul săptămânii, compania va publica un comunicat în acest sens. În cadrul unui interviu cu reporterul CIJM, Thomas Moser, directorul general al Danube Logistics, a declarat că el este proprietarul.

Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM) a reușit să publice în premieră Acordul de Investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești abia în 2018, la 14 ani de la semnare. Reporterii au demonstrat că, deși investitorii – Azpetrol SRL (în prezent, Bemol Retail SRL), Azertrans SRL (Danube Logistic SRL), Azpetrol Refinery SRL (Bemol Refinery SRL) – au beneficiat de facilități enorme, nu și-au respectat obligațiile prevăzute acordul menționat mai sus. Cel care susține că și-a îndeplinit obligațiile este Danube Logistics SRL.  

Investitorul general, Danube Logistics, plătește, conform Acordului de Investiții din 2004, o taxă anuală de doar 1.000 de dolari pentru arendarea a unui teren de 120 de hectare, pe o perioada de 99 de ani, din care a obținut doar 55 de hectare. La rândul său, compania spune că Guvernul nu și-a respectat obligațiile.  

În plus, Danube Logistics şi clienţii săi sunt scutiţi de achitarea plăţilor şi taxelor pentru exploatarea portului şi obiectivelor portuare, cu excepţia plăţilor navale, care se calculează şi se achită luându-se ca bază prețul de 0,0062 dolari SUA pentru un metru cub din volumul navei. Statul moldovenesc a acordat facilități fiscale rezidenților PILG până în 2030.  

Ilie Gulca
15/07/2019

Comentarii