Tainele de după cortina Teatrului Naţional de Operă şi Balet

Andronache
14/10/2013

În următoarele rînduri o să vă destăinui tainele de după cortina Teatrului Naţional de Operă şi Balet sau simpla realitate şi viaţa artiştilor din Republica Moldova:

Început cu anul 1996 Teatrul Naţional de Opera şi Balet din Chişinău a colaborat cu „ Ellen Kent Opera and Ballet International Production”, în urma acestei colaborări, TNOB a prezentat spectacole de operă şi balet timp de 13 ani în cele mai mari săli din Europa şi din Marea Britanie ca Manchester „Opera House”,  Liverpool „Empire Theatre”,  London „The Royal Albert Hall” sau Dublin „National Concert Hall” ş.a.

Arta şi cultura Republicii Moldova a fost cunoscută şi admirată de sute de mii de oameni din Marea Britanie şi Irlanda pîna în decembrie 2009 cînd la conducerea Teatrului Naţional de Operă şi Balet din Chişinău a fost numită Valeria Şeican. Noua directoare a Teatrului a rupt orice contact cu „Ellen Kent Production” pe motiv că artiştii moldoveni  erau plătiţi prea puţin în Marea Britanie şi a promis că va obţine contracte de colaborare culturală internaţională mai bune decît au fost pîna în 2009. Avînd în vedere că un artist de la TNOB are un salariu de pîna la 2500 lei, turneul din Marea Britanie îi aducea (timp de 3 luni cît dura turneul) venituri de 10 ori mai mare, deci nu acesta a fost motivul  încetării colaborării cu firma din Marea Britanie, dar adevăratul motiv a fost că Valeria Şeican nu s-a înţeles cu producătorul Ellen Kent la suma pe care urma să o primească directoarea TNOB în buzunarul ei.  În vara anului 2011 producătorul  englez Ellen Kent a venit de 2 ori la Chişinău pentru a semna contractul de colaborare cu Valeria Şeican iar venitul TNOB din realizarea acestui contract avea să constituie 25.000 lire sterline (aproape 500.000 lei).  Din nefericire pentru cultura şi pentru artiştii din Republica Moldova contractul între „Ellen Kent Production” şi TNOB nu s-a realizat din motivul că Valeria Şeican a cerut 70.000 lire sterline, 25.000 pentru bugetul Teatrului şi 45.000 pentru buzunarul dumneaei. Acest lucru a fost confirmat şi de producătorul Ellen Kent. Prin urmare „Ellen Kent Opera and Ballet International Production” a încheiat acelaşi contract de colaborare pentru turneul din 5 februarie – 6 mai 2012  cu Teatrul Naţional de Opera din Kharkov, Ucraina, iniţial predestinat pentru a fi încheiat cu Teatrul Naţional de Opera din Chişinău. Paradoxal este că unii artişti din Chişinău au plecat  totuşi în acest turneu în calitate de invitaţi fără permisiunea directoarei, pentru a cîştiga bani, dar au reprezentat Ucraina şi nu Republica Moldova.

Prin cîte umilinţe şi greutăţi trebuie să treacă artiştii din Republica Moldova ca autorităţile să ia atitudine şi să facă ordine în domeniul Culturii, pentru că astfel de ilegalităţi se întîmplă nu doar la TNOB dar şi în cadrul Ministerului Culturii şi în instituţiile care îi sunt subordonate.

Reamintesc că nu este prima oară cînd sunt astfel de scandaluri legate de această instituţie, dar părerea mea care o poate confirma orice artist, că cel puţin pîna a veni domnişoara Valeria Şeican la conducerea TNOB artiştii aveau mai multe posibilităţi de a cîştiga bani şi cultura din Republica Moldova era mult mai promovată la nivel internaţional.

Sper că mass-media va deveni partenerul mediatic  în evidenţierea acestor probleme.

Ion Andronache

Notă: sesizarea nu reprezintă un material jurnalistic. Centrul de Investigații Jurnalistice nu este autorul sesizării. Informația reprezintă doar opinia autorului sesizării. În caz de dezacord, persoana vizată este în drept să vină cu o reacție, iar instituția noastră o va publica pe acceași platformă și o va trata în condiții egale.

Other complaints for

Andronache
14/10/2013

Comments