Directorul ASP, Mircea Eșanu: spăgile pentru examenele auto trucate se ridică lunar la 100.000 – 300.000 de euro. Cu ce soluții vor să vină autoritățile

Mădălin Necșuțu
13/10/2021
Moldova.org

Directorul ASP, Mircea Eșanu, a declarat în cadrul ședinței Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică că există o întregă rețtea de corupție în cazul obținerii permiselor auto și că spagile percepute de acest sistem pentru a obține fraudulos un permis de conducere variază de la 700 până la 1.200 de euro.

„S-a descoperit un sistem pus bine la punct pentru a determina persoana să dea bani pentru a trece examenele. Nu i se cereau bani direct, dar sunt o mie și unul de motive care permiteau descalificarea persoanei, cu bună sau cu rea voință”, a spus Eșanu.

El a afirmat că acest sistem corupt de obținerea a permiselor auto generează lunar între 100.000 și 300.000 de euro. „Faceți o simplă înmulțire. Doar pe Chișinău, zilnic în proces de evaluare sunt în jur de două sute de persoane, pe săptămână sunt în jur de 600, pentru că sunt etapizate: teorie, oraș. Dar sumele care erau obținute și interesul major pentru această mită era mare. Astăzi se duce un război pentru „a închide o supapă” care se ridică la 100-300.000 de euro pe lună”, a mai spus Eșanu.

Directorul ASP a susținut că o bună parte din programări sunt făcute de către persoane care nu au nevoie să susțină examenul. Se programează ca mai apoi să cedeze aceste locuri, contra unor sume de bani, candidaților reali. Noua conducere a Agenției Servicii Publice consideră că o soluție pentru a îmbunătăți procesul de examinare ar fi schimbarea in corpore a staffului responsabil de acest proces, pentru a distruge „memoria instituțională cu privire la aranjarea lucrurilor”, relatează IPN.

Mircea Eșanu, a declarat că, atunci când a preluat, în luna august, conducerea instituției, programările pentru susținerea examenului auto implicau o perioadă de așteptare și de patru luni. Astăzi se așteaptă o lună.

O altă metodă de fraudare a examenului auto, spune Eșanu, este faptul că că nu toate automobilele sunt dotate cu camere video, iar în unele automobile dotate cu sistem de video înregistrare, „discret” era instalat echipament de bruiaj, astfel încât înregistrarea să nu fie posibilă. Potrivit lui, la mașinile fără cameră aveau acces examinatorii care erau „în relații bune” cu conducerea, acesta fiind un fel de bonus.

În cadrul ședinței de ieri din Parlament s-a propus ca pe viitor mașinile de examinare să fie dotate cu camere video care să fie conectate la un centrul de monitorizare din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
 

Mădălin Necșuțu
13/10/2021



Become a Patron!

Comentarii