Achiziţii publice

ARME PENTRU AFRICA

Contracte și litigii ale Aeroportului Internațional Mărculești cu traficanții de arme

Autor: Mădălin Necșuțu, Ilie Gulca
28/09/2020 11052

● Aeroportul Internațional Mărculești a vândut armament unor off-shoruri implicate în trafic de armament în zone de conflict militar

● Rachete de avioane și elicoptere de tip S-8 KOM trebuiau să ia calea Nigerului prin intermediul companiei ucrainene de stat Ukrinmash 

● Ucrainenii de la S-Profit Ltd au pretenții financiare, în valoare de peste 4 milioane de lei, față de autoritățile moldovenești pentru nerespectarea contractelor semnate pentru rachete S–8.

● Pe teritoriul Aeroportului Internațional Mărculești au fost depistate armament și muniții, păstrate ilegal, care nu se găsesc în patrimoniul Armatei Naționale 

Ambasada Ucrainei la Chișinău solicită, pe 27 martie 2018, dreptul de folosire a spațiului aerian moldovenesc și aterizarea pe Aeroportul Mărculești a aeronavei An-12 a companiei Ukraine Air Alliance. Avionul de model Antonov trebuia să încarce de pe Aeroportul Mărculești 800 de rachete de tip S-8 KOM de producție sovietică. 

Rachetele nedirijate de aviație de tip S-8 sunt utilizate pentru dotarea avioanelor de vânătoare, bombardierelor de tip Suhoi (Su) și elicopterelor de luptă de tip Mikoyan (Mi). Munițiile erau distribuite în 200 de lăzi și aveau greutatea totală de 15.000 de kilograme. 

Conform documentului obținut de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM), avionul companiei Ukraine Air Alliance planifica, pe 18 aprilie 2018, să decoleze, gol, de pe Aeroportul Cernăuți (Ucraina), apoi să aterizeze pe Aeroportul Mărculești (Moldova), de unde să încarce cele 800 de rachete cu destinația Niger, vestul Africii. 

În calitate de vânzător al rachetelor depozitate pe Aeroportul Mărculești figurează compania ucraineană de stat Ukrinmash, iar cumpărător – Forțele Aeriene din Niger. Afacerea a fost intermediată de Westan Group Associates LTD, un offshore din zona Caraibelor, insula Saint Kitts and Nevis.

Ukrinmash este autorizată de Guvernul Ucrainei să importe și să exporte, la nivel internațional, armament și bunuri din categoria securității naționale.

Westan Group Associates LTD îl are ca reprezentant pe cetățeanul ucrainean Yuri Kryzhalko. Conform registrelor din Ucraina, Kryzhalko este beneficiarul altor cinci companii de tip offshore.

De asemenea, el deține o companie britanică Zomer Entreprinse LLP cu adresa de corespondență în Panama. 

În iulie 2019, Westan Group Associates LTD a intermediat un contract de vânzare a 12 tancuri de combustibil pentru elicoptere către o firmă georgiană. Autoritățile ucrainene (NABU) investighează vânzarea la suprapreț a tancurilor de combustibil.

Ukraine Air Alliance este o companie administrată în prezent de Andriy Bondar. Firma are o vastă experiență în transportarea de armament în zonele de conflict din Africa.

Vadim Marciuk, fiul lui Evghen Marciuk, fost șef al Serviciului Ucrainean de Securitate (SBU) în anii 90, este co-fondator al firmei. Evghen Marciuk este cunoscut ca traficant de armament pentru regimuri africane dictatoriale. 

Pe 9 aprilie 1999, pe Aeroportul Internațional Chișinău, un avion AN-26 aparținând Ukraine Air Alliance a fost arestat pentru un lot mare de arme nedeclarate destinate Africii.

 

Blocaj la Mărculești

Numai că Antonov-ul cu indicativul UR-CGV & UR-CAH nu a operat zborul pe 18 aprilie 2018, cerut în nota Ambasadei Ucrainei. Aterizarea la Mărculești a fost interzisă. 

În schimb, istoricul zborurilor operate de nava Antonov UR-CGV & UR-CAH, oferit de Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), arată că aceasta a aterizat de nu mai puțin de 31 de ori, în nouă săptămâni, pe Aeroportul Internațional Chișinău în intervalul 9 aprilie 2018–15 iunie 2018. 

Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a comunicat CIJM că nu știe exact ce încărcătură a avut acest avion și că ar fi cerut zboruri charter de tip cargo. „AAC a verificat documentele companiei aeriene ce țin de siguranţa zborurilor şi asigurări. În partea ce ține de natura transportului, notăm că, în cererea [sa], compania a menționat general cargo, ceea ce presupune marfă obişnuită”, ne-a precizat AAC.

La rândul său, Ambasada Ucrainei la Chișinău a recunoscut tacit transportul de armament cerut în Republica Moldova. Reprezentanța diplomatică ne-a comunicat că Ucraina este singura țară din fostul spațiu sovietic semnatară a Acordul de la Wassenaar privind controlul exporturilor de arme convenţionale şi bunuri şi tehnologii cu dublă utilizare.

„În Ucraina funcționează eficient sistemul de stat al controlului exporturilor de arme. În competența acestuia intră și serviciile pe care le oferă companiile aviatice comanditarilor străini privind transportul produselor cu destinație militară în state terțe”, se menționează într-un răspuns al Ambasadei Ucrainei pentru CIJM.  

Fostul administrator al Aeroportului Mărculești, Vladimir Maiduc, a declarat că lotul de rachete S-8 KOM, ce urma să fie ridicat de pe Aeroport, a fost vândut în urma unei licitații organizate cu doi ani mai devreme. 

„O parte din rachete a fost luată, iar cealaltă nu, pentru că [firma ucraineană] nu avea unde să le vândă. Și când a găsit cumpărător, eram eu deja administrator și nu le-am mai dat voie să ia armamentul”, a declarat el pentru CIJM.

„Eu am spus că nu vând armament. Și a început un scandal la Minister [al Apărării]. Le-am spus să vină ei să vândă dacă vor.”

Stoparea acestui transport de armament, în opinia fostului ministru al Apărării în acea perioadă, Eugen Sturza, a survenit din partea Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice.

„Când trebuia să aterizeze avionul [în aprilie 2018], a fost cerut acordul Ministerului Apărării și al Serviciului de Informații și Securitate. Atunci a fost luată decizia de a nu permite livrarea rachetelor. A fost demarată o anchetă în cazul factorilor care au decis să vândă rachetele”, a declarat Sturza. 

Ministerul Apărării al Republicii Moldova a informat CIJM că Armata Națională nu are în patrimoniul său rachete de tip S-8 KOM. Responsabilii de apărarea națională au subliniat că nu dispun de informații cu privire la organizarea unor licitații pentru vânzarea unor asemenea rachete în ultimii cinci ani și chiar mai devreme, inclusiv de către Aeroportul Mărculești.   

Și Agenția Proprietății Publice a informat reporterii CIJM că „nu s-a adeverit” existența unei tranzacții de vânzare-cumpărare a rachetelor de tip S-8 KOM între Aeroportul Internațional Mărculești și compania ucraineană de stat, Ukrinmash. 

Aeroportul Internațional Mărculești și relațiile cu traficanții

Întreprinderea de Stat Aeroportul Internațional Mărculești nu este la prima trazacție de armament în condiții neclare. În perioada 18 noiembrie 2014–15 ianuarie 2015, responsabilii de protejarea patrimoniului neutilizat al Armatei Naționale și membrii Consiliului de Administrare al Aeroportului Mărculești au vândut 53 de lansatoare de proiectile nedirijate de modelul B8M1 aceleiași companii Ukrinmash. Valoarea afacerii a constituit 4.251.840 de lei.

Fosta administrație a întreprinderii este acuzată de ignorarea prevederilor Regulamentului privind modul de comercializare a tehnicii militare, armamentului și altor mijloace tehnice. Actualmente, afacerea este investigată de către Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale (PCCOCS). 

Procurorii mai anchetează vânzarea celor trei complexe de rachete de tip S-125 M1. Lotul a fost adjudecat în februarie 2016, contra 660.000 de dolari, de S-Profit Ltd, un offshore înregistrat în Marea Britanie, implicat în traficul de arme în zonele de conflict din Africa. Și această afacere este investigată de procurorii PCCOCS. Foștii factori de decizie de la Aeroportul Mărculești sunt acuzați că și-au depășit atribuțiile de serviciu. 

Mai nou, actualul administrator al Aeroportului Mărculești, Nicolae Clichici, ne-a declarat că S-Profit are pretenții financiare față întreprinderea moldovenească pentru niște prevederi contractuale nerespectate. „A venit somația de la compania S-Profit. Am trimis-o la Ministerul Economiei... Acolo sunt pretenții [financiare], care depășesc suma pe care a încasat-o Aeroportul”, a spus Clichici, evitând să ne ofere detalii pentru a nu se face vinovat de divulgarea secretului de stat.

După solicitări repetate legate de pretențiile S-Profit, Agenția Proprietății Publice ne-a comunicat totuși că Aeroportul Mărculești a organizat o licitație cu strigare la 28 iulie 2015 pentru vânzarea de rachete nedirijate de aviație de tip S-8. În urma acesteia, un lot de 1.390 de unități a fost adjudecat de același offshore britanic S-Profit Ltd.

Agenția a precizat că dreptul de proprietate asupra obiectelor licitate aparținea Aeroportului Internațional Mărculești în baza Ordinului Ministerului Apărării nr. 289 din 3 iunie 2015. 

„Astfel, între Aeroportul Internațional Mărculești, în calitate de vânzător, și S-Profit Ltd., în  calitate de cumpărător, a fost încheiat un contract de  vânzare-cumpărare pe 28 iulie 2015. În urma semnării contractului menționat, S-Profit Ltd a transferat în conturile bancare ale Aeroportului Internațional Mărculești 216.150 de dolari”, se menționează în răspunsul Agenției.

Numai că, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 606/2002, pentru efectuarea livrării armamentului este obligatorie deținerea unei autorizații de export a mărfurilor strategice. Autorizația cu pricina se eliberează de către Comisia Interdepartamentală de Control asupra Exportului, Reexportului, Importului și Tranzitului de Mărfuri Strategice din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii.

Prin urmare, până în prezent, Aeroportul Internațional Mărculești nu a livrat lotul de rachete din cauza lipsei autorizației de export. Acest fapt a generat, conform prevederilor contractuale, penalități de întârziere în valoare de 245.330 de dolari, conform calculelor S-Profit efectuate la 5 noiembrie 2018.

Valoarea pretențiilor financiare ale S-Profit o depășește pe cea a rachetelor.    

Agenția Proprietății Publice a transmis informația despre pretinsele încălcări Centrului Național Anticorupție. Așadar, rachetele S-8 nu sunt ale companiei de stat Ukrinmash, ci ale off-shorului britanic S-Profit Ltd.

Un raport al Amnesty International precizează că firma S-Profit a făcut afaceri cu armament în Sudanul de Sud, zonă de conflict militar în 2013–2020.

Directorul S-Profit, Artem Zabora, a negat inițial pentru Amnesty International implicarea companiei în traficul de arme. Numai că atunci când i-au fost prezentate documente în care S-Profit apare ca furnizor,  Zabora a refuzat să mai răspundă.  

Reporterii OCCRP au scris că S-Profit Ltd este o companie asociată unei companii ucrainene mai mari, Techimpex, care vinde, repară și modernizează echipament militar.

Un fost ministru al Apărării ne-a confirmat, off-the-record, că ucrainenii folosesc din complexele S-125 doar structura de bază pe care instalează echipament modern. 

 

 

De unde ia Aeroportul Internațional Mărculești armament

Administratorul ÎS Aeroportul Internațional Mărculești, Nicolae Clichici (stânga) și premierul Ion Chicu (dreapta)

Ministerul Economiei și Infrastructurii a refuzat, nemotivat, să ne comunice, cel puțin, cantitățile exacte de export de armament în ultimii patru ani. De cealaltă parte, Ministerul Apărării ne-a informat că, în 2015–2020, a transmis în gestiunea Aeroportului Internațional Mărculești, pentru consolidarea bazei materiale, următoarele tipuri de armament și tehnică militară: a) Пушка ГШ-30 și b) trei complexe de rachete antiaeriene S-125 M1.  

În perioada 2008–2016, conform Hotărârii Parlamentului nr. 283 din 1999, Aeroportul Mărculești a organizat o serie de licitații prin care au fost vândute active de care nu mai avea nevoie Ministerul Apărării. Hotărârea cu pricina cuprinde o anexă secretă de armament din dotarea Ministerului Apărării. O parte din aceste bunuri au fost repartizate pentru vânzare, iar cealaltă parte au constituit baza tehnico-materială a Aeroportului Internațional Mărculești. 

„De exemplu, de pe elicopterele de tip Mi-8 a fost scos armamentul, iar aparatele de zbor au fost trecute în registrul civil. Aeronavele au format capitalul statutar al Aeroportului Internațional Mărculești. Aceste active nu pot fi vândute”, a explicat administratorul aeroportului, Nicolae Clichici.  Actualmente, a insistat el, în depozitele Aeroportului Internațional Mărculești nu mai există armament. 

„Tot armamentul s-a păstrat, conform unor contracte, la Baza Militară din Florești a Ministerului Apărării. Acolo sunt condiții de păstrare”, a subliniat Clichici. 

Cu toate acestea, în ultimii ani, au fost semnalate cazuri în care în depozitele Aeroportului Internațional Mărculești – Zonă Economică Liberă – au fost depistate armament și muniții provenite din altă parte. La 16 iunie 2018, fostul administrator al aeroportului, Vladimir Maiduc, a informat Inspectoratul de Poliție Florești despre depistarea unor muniții și armament în depozitul nr. 10.

Armament depistat în depozitul nr. 10 al Aeroportului Internațional Mărculești

Organul de urmărire penală din cadrul Inspectoratului de Poliție Bălți a stabilit că obiectele depistate sunt, de fapt, muniții și arme de foc militare produse în URSS, fără a preciza tipul lor.

Într-o notă informativă semnată de fostul administrator Maiduc se menționează că în locațiunea rezidentului Zonei Economice Libere, ICS AIM Helicopter Plant SRL, sunt pătrare „ilegal” armament și muniții neînregistrate: mitralieră automată și muniții pentru aparatele de zbor militare (o unitate); Пушка ГС-23 (3 unități); rachete de model ИЗВ-388; ИЗВ-68; ИЗВ-62 pentru aparatele de zbor (7 unități); bloc de dirijare controlată a rachetelor; părți și componente ale automatului Kalașnikov; muniții și alte obiecte militare. 

Contactat de CIJM, administratorul ICS AIM Helicopter Plant SRL, Alexei Cibotaru, ne-a declarat că armamentul depistat în depozitul nr. 10 ar fi al Aeroportului Mărculești.

„Conform contractului de locațiune, am mai multe hangare [depozite] luate în arendă. O parte din ele nu mi-au fost încă predate, inclusiv depozitul nr. 10. Acolo se păstrează bunuri ale întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Mărculești”, spus administratorul AIM Helicopter Plant SRL. 

„Evident, nu pot să cunosc ce anume, care bunuri se păstrează ori s-au păstrat. Când vorbim de ceva legal sau ilegal, cred că este vorba de instanță care poate să hotărască așa ceva.”

Ministerul Apărării a indicat că tipurile de armament Пушка ГС-23 și rachete de model ИЗВ-388; ИЗВ-68; ИЗВ-62 nu sunt în evidența Armatei Naționale, după cum nu sunt înregistrate în fișele armamentului și munițiilor pierdute sau sustrase.     

Armament depistat în depozitul nr. 10 al Aeroportului Internațional Mărculești

În cazul dat, Poliția Florești a pornit, pe 16 iunie 2018, urmărirea penală „pe faptul păstrării de către persoane neidentificate a armelor de foc sau a munițiilor fără autorizația corespunzătoare”. Ulterior, cauza penală a fost transmisă Inspectoratului de Poliție Bălți.

Până în prezent, oamenii legii nu au reușit să identifice persoana care a depozitat armamentul și munițiile în depozitului nr. 10 de pe Aeroportul Mărculești. Drept urmare, la 23 august 2019, urmărirea penală a fost suspendată.  

Vladimir Maiduc a spus că nici măcar nu a fost audiat de organele de urmărire penală. De partea cealaltă, Inspectoratul de Poliție Bălți ne-a comunicat că „au fost audiate toate persoanele posibile la acel moment”.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii