Digitalizarea bate pasul pe loc, iar echipamentele medicale au intrat în „moarte clinică” la Institutul Oncologic

Tatiana Gherța
08/02/2024
facebook.com/IMSP Institutul Oncologic din Moldova

Sisteme informaționale nefuncționale și dispozitive medicale neutilizate. Sunt constatările făcute în Raportul auditului conformității privind gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare de către Institutul Oncologic în anii 2022-2023, prezentat de Curtea de Conturi. Deși nu au fost folosite, nici sistemele și nici utilajele, acestea au putut genera costuri de amortizare, respectiv au influențat la aprobarea tarifelor pentru servicii medicale.

Potrivit raportorilor, 37 de dispozitive medicale, în sumă de 11,5 milioane lei nu se utilizează în activitatea operațională. Trei dintre acestea au fost folosite doar timp de 2-6 luni din data punerii în funcțiune, iar pentru 15 dispozitive medicale neutilizate uzura calculată a fost de 3 milioane de lei. Responsabilii din cadrul Institutului Oncologic au precizat că în ultima perioadă au fost recepționate mai multe echipamente, din acest motiv în funcție de echipament motivul pentru care acesta este ținut la păstrare este diferit. 

„Motive sunt diferite, pentru diferite din ele, spre exemplu care au fost utilizate în Covid și acum nu sunt necesare, cum ar fi ventilații neinvazive, unele din ele au fost supra utilizate, s-au defectat, sau nu mai sunt piese de schimb, sau nu sunt reagenți. O parte din echipamentele noi au fost transferate la un spital pentru copii, un ventilator de 500 mii lei a fost transferat cu acordul Ministerului Sănătății la Spitalul Municipal pentru Copii „Gheorghe Paladi”. Cât ține de raportarea lor corectă, cele care nu mai pot fi utilizate vor fi casate ", a precizat directorul Institutului Oncologic, Ruslan Baltaga.

De asemenea, raportorii au precizat că Institutul Oncologic a investit 1,5 milioane de lei pentru 11 sisteme informaționale. Urmare a auditului efectuat s-a constatat că acestea „nu sunt pe deplin funcționale, ceea ce nu asigură furnizarea integrală a datelor necesare activității instituției medicale”. Numai în perioada de audit 2022-2023 Institutul Onocologic a achiziționat patru sisteme informaționale în sumă de 394 mii lei, dintre care trei sisteme în valoare de 298 mii lei nu sunt funcționale și utilizate.

„Deși sistemele informaționale nu sunt utilizate pe deplin în activitate costurile de amortizare în sumă de 118 mii lei au fost reflectate în evidență și au afectat informațiile utilizate la aprobarea tarifelor pentru serviciile medicale. De exemplu sistemul informațional e-onco a fost achiziționat în scopul de a asigura interacțiunea între medici și pacienți cu maladii oncologice, în special pentru monitorizarea parametrilor de sănătate a pacienților aflați la domiciliu. Acest sistem nu și-a atins scopul propus deoarece nu a fost pus în funcțiune și nu dispune de informații ample și exacte privind pacienții, investigațiile realizate și cele planificate”, a menționat șefa direcției în cadrul Direcției generale de audit II de la Curtea de Conturi, Irina Pîntea.

Ca un răspuns la constatările făcute, directorul Institutului Oncologic a susținut că din 2022 instituția nu a încheiat un contract de mententanță pentru aceste sisteme, respectiv acestea funcționează acum în regim autonom. 

„ A fost discutată problematica respectivă de mutliple ori, inclusiv în comisia parlamentară. Noi ne dorim să avem un sistem integru, care să cuprindă atât partea ambulatorie, cât și partea spitalicească, depozitele, farmaciile, resursele umane și contabilitatea. Din păcate acum ele sunt fragmentate. Chiar și acest sistem e-onco care a fost achiziționat în cadrul unui proiect transnațional are menirea de a avea conexiune cu pacienții. Dar, din câte cunoaștem, este un concept la nivel național pentru a crea sistemul de e-sănătate, care va cuprinde totul. La moment suntem fragmentați, asta este realitatea”, a precizat Baltaga.

 

Tatiana Gherța
08/02/2024




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii