Hotărârile de Guvern cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, abrogate

Anticoruptie.md
04/09/2019

Guvernul a abrogat, în cadrul ședinței de miercuri, patru hotărâri cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, luate în perioada 2012 – 2013. Este vorba despre hotărârile privind inițierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Aeroportului Chișinău, aprobarea concesionării activelor Aeroportului, aprobarea Raportului privind derularea și rezultatele concursului pentru selectarea concesionarului activelor, precum și reconfirmarea aprobării concesionării activelor Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău.

Abrogarea celor patru hotărâri de Guvern nu va avea însă un efect retroactiv, iar contractul cu privire la concesionarea Aeroportului Chișinău este în continuare valabil.

Abogarea deciziilor de Guvern are la bază decizia Curții Constituționale, din 2013, prin care a fost suspendată hotărârea cu privire la aprobarea concesionării activelor Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”.

„Aceasta este o modalitate prin care aducem în concordanță cadrul legal cu decizia Curții Constituționale și vine în contextul acțiunilor pe care o să le luăm în continuare, în baza informațiilor prezentate de instituțiile de stat. Ministerul Justiției lucrează la acest dosar cu care o să meargă în următoarele zile în instanță, pentru a cere anularea contractului de concesionare”, a spus Maia Sandu, după ședința de Guvern.

Acum o săptămână, Igor Munteanu, președintele Comisiei de anchetă cu privire la privatizările din ultimii ani, a declarat că fondatorii companiei Avia Invest, selectată pentru concesionarea Aeroportului, nu aveau dreptul să participe la concursul organizat de autorități. Potrivit parlamentarului, există semne clare de ilegalitate în cadrul procesului de concesionare a Aeroportului.

„Autoritățile au desfășurat un concurs închis. Prin procesul-verbal nr. 2 din 26 iunie 2013 al comisiei de concurs a fost aprobată lista companiilor care vor fi invitate să participe, acestea fiind în număr de șapte. La concurs au fost depuse doar două oferte, de către Vnukovo Invest din Moscova și de către Asociația Persoanelor Juridice Avia Invest, fondată de Avia Invest SRL, Aeroportul din Habarovsk și Uzina Kolominskii SA. Prima ofertă a fost descalificată, deoarece nu corespundea rigorilor concursului. Cea de-a doua însă în mod inexplicabil a fost acceptată să participe la concurs. Or comisia pentru selectarea concesionarului a acceptat oferta și cererea de participare la concurs a unor companii care nu erau în lista celor selectate de comisie. Avia Invest SRL, Aeroportul din Habarovsk și Uzina Kolominskii SA nu aveau dreptul să participe la concurs”, a declarat Munteanu.

Deputatul susține că această ilegalitate a viciat grav întregul proces de concurs, organizat de Guvern, ceea ce înseamnă că întregul contract este supus condițiilor de nulitate ab initio. În același timp, cele trei companii semnatare a cererilor de participare la concurs au prezentat membrilor comisiei o ofertă unică, punând la bază un acord operațional comun, fără crearea unei forme juridice noi, lucru care nu era permis de lege.  

Controversele apărute în cazul Aeroportului Internațional Chișinău vin după ce compania NR Investment Limited a anunțat, la 19 august, printr-un comunicat, că a achiziționat 95 la sută din acțiunile companiei Avia Invest, care deține dreptul de concesiune pentru Aeroportul Internațional Chișinău. Ulterior, ministrul Economiei și Infrastructurii, Vadim Brînzan, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că, statul R. Moldova nu deține nicio pârghie legală pentru a influența lucrurile la Aeroportul Internațional Chișinău, însă tranzacția dintre NR Investment Limited și Avia Invest poate fi un punct de pornire pentru ca instituțiile statului să încerce să renegocieze contractul de concesionare. 

A doua zi, vicepremierul și ministrul Afacerilor Interne, Andrei Năstase, a solicitat Ministerului Economiei și Infrastructurii, în cadrul ședinței Guvernului, să informeze operatorii naționali și internaționali că orice tranzacție cu Avia Invest, beneficiara concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, nu poate să fie recunoscută de autoritățile Republicii Moldova, reprezentând o legalizare a unui nou jaf al secolului. La 29 august, în presă au apărut informații precum că NR Investments Ltd a finalizat procesul de cumpărare a cotei de 95% din compania Avia Invest. Guvernul a precizat însă că „nu a fost informat despre încheierea procesului de cumpărare”.

Anticoruptie.md
04/09/2019

Comentarii