Autoritățile moldovenești ar trebui să întreprindă eforturi pentru a adapta piața și infrastructura Republicii Moldova pentru extinderea și sporirea numărului brandurilor internaționale pe piața locală. În timp ce piața moldovenească este mică și mai puțin atractivă pentru mărcile populare de haină față de țările din Europa, Republica Moldova ar putea beneficia de investiții din partea brandurilor europene.
Potrivit unei note analitice publicate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), piața moldovenească mică și puterea de cumpărare redusă a populației sunt factori care rețin venirea brandurilor în Moldova. În prezent, industria confecțiilor în Republica Moldova își revine în urma efectelor pandemiei și ale războiului din Ucraina și, în 2023, ar putea fi înregistrată o medie de 4,32 de articole de îmbrăcăminte cumpărate pe cap de locuitor, în timp ce în România această cifră va fi de 24 de articole vestimentare.
În același timp, cererea consumatorilor moldoveni pentru hainele produse de branduri internaționale precum ZARA și H&M este foarte înaltă, acestea fiind printre cele mai populare pe site-uri de anunțuri și pe pagini specializate de pe rețele de socializare. În lipsa magazinelor acestor branduri în Republica Moldova, consumatorii se orientează pe piețele din țările vecine, cum ar fi România. Totodată, pe piața moldovenească există deja câteva mărci populare care își comercializează produsele, cum ar fi Mango, Benetton, Sisley, Levi's etc.
Industria de confecții din Republica Moldova este în continuare una dintre cele mai importante pentru stat. Industria de textile, îmbrăcăminte, piele, marochinărie și încălțăminte contribuie semnificativ la economia națională, cumulând 7,7% din valoarea totală a producției industriale fabricate în țară. În prezent, peste 540 de companii sunt operaționale în acest domeniu, iar companii precum Versace, Armani, Max & Co., NafNaf, Trussardi, Primark, Max Mara, Prada, Nike, Dolce & Gabbana, Moncler și Calvin Klein își produc articolele în Republica Moldova. „Prezența operațională a acestor branduri a permis dezvoltarea unei forțe de muncă locale calificate capabile să lucreze cu noile tehnologii și să livreze produse de calitate înaltă”, constată autoarea analizei.
Infrastructura solidă a Republicii Moldova în industria confecțiilor este unul dintre avantajele-cheie, care poate facilita implementarea conceptului de "near-shoring", când producția este apropiată de piețele de desfacere. Datorită poziției sale geografice, bunurile pot ajunge într-o zi în Europa de Est și în două zile în Europa de Vest, ceea ce face foarte avantajoasă amplasarea în Moldova a unităților de producție a companiilor precum H&M. Astfel, Moldova poate fi o alternativă ieftină și cu forță de muncă calificată pentru stabilirea bazelor de producere, iar „Stabilirea unor facilități de producere ar crește substanțial probabilitatea ca aceste branduri să deschidă unități de vânzare, în condițiile în care există o cerere considerabilă pe piața locală”, consideră experta.
Astfel, autoritățile ar trebui să elaboreze o strategie în sectorul economic, ce ar conține și domeniul de atragere a investițiilor și să dezvolte programe pe direcțiile prioritare de activitate, care să servească drept instrument practic pentru atragerea investițiilor în Republica Moldova. Potrivit expertei, sectorul confecțiilor este unul dintre sectoarele cu potențial ridicat de a atrage investiții străine, pe care ar trebui să se concentreze autoritățile. Totodată, urmează a fi consolidate capacitățile Agenției de Investiții pentru a putea contribui eficient la obiectivele propuse în domeniul atragerii investițiilor străine.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii