Solicit verificarea acurateței și legalității informațiilor incluse în Nota informativă elaborată de Ministerul Sănătății la proiectul Hotărârii Guvernului care vizează fuzionarea Spitalului „Toma Ciorbă” și a Spitalului de Dermatologie și Maladii Comunicabile. Nota informativă nu reflectă subiectul legat de imobilele și terenul aferent spitalului (2 ha de pământ în centrul Chișinăului) și nici dacă urmează sau nu un transfer al personalului medical și nu oferă o descriere clară și concisă a problemelor instituțiilor care urmează a fi reorganizate. Nu există un act doveditor sau o expertiză care ar constata că din punct de vedere tehnic și igienic este posibilă comasarea și spitalizarea concomitentă a pacienților din cele două instituții medicale. Totodată, riscurile nu au fost discutate și analizate cu părțile-cheie în proces, eventual pentru a identifica opțiunile alternative de reorganizare. Există suspiciuni rezonabile că informațiile prezentate în Nota informativă sunt eronate, deoarece sunt contrazise de constatările Agenției Naționale pentru Sănătate Publică (ANSP). Astfel, în Notă Ministerul Sănătății susține că există riscul ca Spitalul de boli infecțioase „Toma Ciorbă” să nu fie acreditat, iar pacienții cu maladii infecțioase nu vor putea primi îngrijiri medicale în instituția respectivă, în timp ce ANSP, într-un răspuns la petiție, scrie că instituția a fost evaluată în anul 2020 și a primit acreditare până la sfârșitul anului 2025. La fel, ANSP contrazice afirmația ministerului precum că instituția nu ar avea secție de terapie intensivă, secție pediatrică și un laborator performant, indicând că la momentul ultimei evaluări, spitalul avea o secție de terapie intensivă cu 6 paturi și câteva laboratoare, care au fost acreditate și doar secția pediatrică era lipsă în cadrul spitalului. Ministerul afirma în Nota informativă că în anii 2020-2022 Spitalul „Toma Ciorbă” în proporție de 65,7% (2020) și 74,5% (2022). Însă cum putea Spitalul „Toma Ciorbă”, fiind spital de profil infecțios, să utilizeze fondul de paturi redus, în situația în care, din cauza pandemiei de COVID-19, în anii 2020-2022 a fost creat „Centrul COVID-19 Chișinău” la Moldexpo și deschise secții COVID-19 în toată țara. Totodată, în ședința de Guvern ministra a afirmat că administratorii ar avea dosare penale, fapt negat de Procuratura Generală. În concluzie, argumentele de bază de fundamentare a procesului de reorganizare nu sunt veridice și este lipsă informația despre imobile și terenul aferent. Am solicitat, la 15 februarie, Procuraturii Anticorupție să concretizeze în mod explicit dacă actuala ministră a sănătății a folosit sau nu FALSUL ÎN ACTE PUBLICE în vederea producerii unei consecințe juridice.
Notă: sesizarea nu reprezintă un material jurnalistic. Centrul de Investigații Jurnalistice nu este autorul sesizării. Informația reprezintă doar opinia autorului sesizării. În caz de dezacord, persoana vizată este în drept să vină cu o reacție, iar instituția noastră o va publica pe acceași platformă și o va trata în condiții egale.
Comments