În ultimii 22 de ani în Republica Moldova au avut loc 6 alegeri locale generale și 36 de alegeri locale noi. În cadrul scrutinelor electorale locale din 1995 și până în 3 decembrie 2017 în funcția de primari au fost alese 5.160 persoane. Alţi 100 de primari au fost numiți în funcție prin 4 decrete ale Președintelui Republicii Moldova în perioada 23 iunie – 27 octombrie 1995, în baza articolului 57 (3) din Legea nr.308-XIII din 7 decembrie 1994 cu privire la alegerile locale.
O sursă de informaţii pentru alegători, jurnalişti şi activişti
Aceste informaţii pot fi culese din Baza de date unică a primarilor aleși la scrutinele electorale locale din anul 1995 și pînă în 19 noiembrie 2017, inclusiv. Baza de date are o utilitate multiplă deoarece constituie o importantă resursă de documentare pe termen lung pentru jurnaliștii de investigație și cetățeni activi.
În plus, este o excelentă sursă de informare pentru alegători din perspectiva implementării sistemului mixt. O atenție deosebită o merită subiectul „traseismul politic” al primarilor. Conform datelor neoficiale (decembrie 2017) peste 300 de primari s-au declarat independenți sau au „migrat” din partidul pe listele căruia au fost aleși spre un alt partid. În acest sens, (deși nu acesta a fost scopul nostru final) am expediat demersuri de acces la informație de interes public, dar, cu regret, am primit răspuns doar de la un partid politic.
De asemenea, instrumentul realizat de noi este şi un bun model de difuzare a documentelor în spațiul public de către autoritățile publice din Republica Moldova. Acest format permite utilizarea tehnicii „machine reading” și permite vizualizarea analităcă a datelor în doar câteva clik-uri.
Deschidem baza pentru utilizare tuturor celor interesați și, bineînțeles, înțelegem că este doar un punct de reper pentru inițierea unor noi investigații și cercetări.
Bază de date permite să aflăm cine şi când a fost ales primar, în ce localități, ce partide a reprezentat, de câte ori a fost ales, în ce partide a migrat etc. Mai ales că întrebarea „cine sunt aleşii noştri?” este deosebit de importantă în contextul modificării în anul 2017 a sistemului electoral și aprobării sistemului electoral mixt la următoarele alegeri parlamentare. Autorii acestei modificări au declarat de nenumărate ori și cu diferite ocazii, că acest sistem îi va aduce pe aleșii poporului mai aproape de alegători.
În acest context, alegătorul are nevoie să aibă o perspectivă generală și o imagine de ansamblu despre dinamica și metamorfozele actului de guvernare la nivel local din ultimii 22 de ani. Și această bază de date îi poate da răspusuri la întrebările pe care le caută.
Când au avut loc scrutinele
Astfel, în Republica Moldova pînă în prezent au avut loc 6 (șase) alegeri locale generale:
* Din motivul că și după votarea repetată alegerile în unele circumscripții au fost declarate nule, nevalabile nu au fost aleși primari în 99 de localități localități (24 orașe și 75 sate (comune)). Astfel, în baza articolului 57 (3) din Legea nr.308-XIII din 7 decembrie 1994 cu privire la alegerile locale), Președintele Republicii Moldova a numit prin decret 100 de primari**:
În total – 100 primari (86 bărbați și 14 femei),
și 36 (treizeci și șase) alegeri locale noi:
În total, în perioada 23 ianuarie 2000 - 19 noiembrie 2017, în cadrul a 36 de alegeri noi organizate și desfășurate*** au fost aleși – 151 primari (129 bărbați și 22 femei).
*** În Republica Moldova au mai fost organizate alegeri, spre exemplu – 16 decembrie 2007, în Buțeni (raionul Hîncești), dar care nu s-au desfășurat.
Astfel, În Republica Moldova, în cadrul a 6 (șase) Alegeri Locale Generale, 36 (treizeci și șase) Alegeri Locale Noi și a 4 (patru) decrete ale Președintelui Republicii Moldova din 1995 au fost aleși / numiți – 5260 primari (4437 bărbați și 823 femei).
Cum şi de unde a fost colectate datele
Informația pentru baza de date a fost colectată, prin:
La fel, funcționarii Direcției analiză și documentare a Comisiei Electorale Centrale au procesat datele din arhiva referitoare la alegeri locale noi (2000-2010).
De asemenea, am expediat un demers de acces la informație de interes public pe adresa Aparatului Președintelui Republicii Moldova privind oferirea din arhiva a copiilor decretelor Președintelui Republicii Moldova din anul 1995 de numirea a primarilor în baza articolul 57 (3) din Legea nr.308-XIII din 7 decembrie 1994 cu privire la alegerile locale. În decurs de 6 zile am obșinut acces la această informație, inclusiv listele nominale a primarilor pe localități și raioane.
La corectarea unor erori umane sau de tipar ne-au ajutat angajaţii Direcției analiză și documentare a Comisiei Electorale Centrale, care au răspuns apelurilor noastre în mai puțin de 24 de ore. În unele cazuri am apelat şi direct primăriile vizate.
Pentru comoditatea celor care vor utiliza baza de date și vor dori să extragă informații, am utilizat actuala structură administrativ-teritorială. Ținând cont de faptul că multe localități au trecut dintr-un raion în altul sau și-au modificat denumirea, pentru a elimina posibilitatea unor confuzii și erori, am utilizat codul unic de identificare a localității din Clasificatorul unităţilor administrativ-teritoriale.
Baza de date este una inedită și oferă o imagine complexă despre alegerile locale generale și despre alegerile locale noi, dar și o sinteză cronologică, avînd următoarea structură:
și, bineînțeles, scrutinul în care a fost ales primarul.
În acest moment, baza de date este disponibilă în format:
De asemenea, vizualizarea interactivă va fi disponibilă pe pagina http://openmd.info – platforma creată și gestionată de Alianța INFONET și Grupul de Inițiativă Locală Colonita.EU. Pe această platformă sunt amplasate și datele despre Actele în construcții emise în municipiul Chișinău și Actele în comerț eliberate în municipiul Chișinău. În curs de apariție sunt și datele despre Proiectele finanțate din Fondul Ecologic Național în perioada anilor 2011-2016.
În loc de concluzie
Pentru a spori impactul unor astfel de inițiative sunt necesare eforturi conjugate ale experților, societății civile, mass mediei, comunității donatorilor pentru a elabora și aproba o declarație privind trecerea la o altă etapă, calitativ nouă de lucru cu documentele și a impune standarde de procesare și livrarea a informației de către autorități în format de transparență automatizată („machine reading”).
Orice competiție politică trebuie să aibă loc în condiții de maximă transparență. Iar într-o societate informațională transparența trebuie să fie automatizată – aceasta este o condiție indispensabilă pentru o democrație funcțională.
Această bază de date a fost elaborată cu sprijinul proiectului „Consolidarea capacităților societății civile în domeniul utilizării datelor deschise”, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și finanțat de programul Republicii Slovace de Transfer al Cunoștințelor și Experienței de Tranziție al SlovakAid. Toate opiniile aparțin autorilor/autorului și nu reflectă poziția oficială a PNUD Moldova, Guvernului Republicii Moldova, Guvernului Republicii Slovace sau afiliaților acestora.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii