ANI a stabilit: Chiril Gaburici nu are o diferență substanțială între venituri și cheltuieli ​

Ilie Gulca
03/01/2022
Chiril Gaburici. Foto: tribuna.md

Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a verificat averea fostului ministru al Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, și nu a depistat o diferență substanțială între veniturile și cheltuielile familiei fostului oficial. Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova au dezvăluit în cadrul unei anchete că, la un an de la plecarea din funcția de ministru al Economiei, Chiril Gaburici a devenit președinte al Consiliului de Administrație Bemol, companie despre care a indicat că nu are obligații de investiții în Portul Internațional Liber Giurgiulești.

Chiril Gaburici a fost numit în funcția de ministru al Economiei și Infrastructurii pe 10 ianuarie 2018 și a ocupat acest post până pe 8 iunie 2019, în perioada crizei politice provocată de refuzul PDM să cedeze puterea politică guvernării Blocul ACUM–PSRM.

Conform actului de constatare, familia Gaburici a obținut venituri în perioada 10 ianuarie 2018 – 8 iunie 2019 de la Ministerul Economiei și Infrastructurii; SRL Green Property, SRL Sargu-Trans, SRL Mobil-Import, SRL Mobil-Import, SRL Deplast Pro, SRL, Halat Auto, SRL Almor-Plus, ÎM Pripap Prim, SRL Legal 4 Business, SRL Sisteme IT Soluții.

Astfel, în perioada 2018–2019, cât a fost Gaburici ministru, familia acestuia a avut venituri din salarii și alte plăți în valoare de 2.618.995 de lei și cheltuieli în mărime de 2.364.968 de lei.

Prin urmare, inspectorul de integritate a stabilit că nu există o diferență substanțială între veniturile și cheltuielile familiei Gaburici.

Mandatul lui Chiril Gaburici la Ministerul Economiei și Infrastructurii s-a încheiat pe 8 iunie 2019, cu puțin timp înaintea căderii guvernului Pavel Filip și a fugii oligarhului Vladimir Plahotniuc din Moldova.

La peste un an de la plecarea sa din funcția de ministru, în noiembrie 2020, Chiril Gaburici a fost numit președinte al Consiliului de Administrație Bemol.

Potrivit unei anchete a Centrului de Investigații Jurnalistice, în timpul exercitării funcției de ministru al Economiei, în contextul controversei despre îndeplinirea obligațiilor cu privire la investițiile în Portul Internațional Liber Giurgiulești, Chiril Gaburici a menționat într-un răspuns către Danube Logistics că Bemol nu avea obligația să investească un miliard de dolari, pe care i-a primit prin reținerea TVA, în dezvoltarea portului.

Fostul manager al Danube Logistics, Thomas Moser, a semnalat la sfârșitul anului 2018 Guvernului că un împrumut acordat de Bemol către Danube Logistics s-a făcut în conformitate cu prevederile Acordului de investiții în vederea îndeplinirii angajamentelor investiționale în Portul Giurgiulești.

„Acest împrumut a fost finanțat în întregime din subvenția de stat acordată de Guvernul Republicii Moldova”, a precizat Moser într-un demers adresat fostului premier Pavel Filip pe 19 noiembrie 2018, la câteva zile distanță față de decizia Curții de Apel, care îi dădea câștig de cauză companiei Bemol.

Litigiul a apărut după ce Bemol l-a acuzat pe fostul său manager, Thomas Moser, de faptul că a acordat abuziv un împrumut către Danube Logistics, iar ministrul Gaburici a invocat că acțiunea sa a fost făcută în conformitate cu Acordul de Investiții în PILG.

În interpretarea Danube Logistics și a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Acordul de investiții nu prevede obligația Bemol să dezvolte o rețea de benzinării.

Danube Logistics este de părere că documentul obligă toate părțile semnatare la investiții în port.

„Danube Logistics a plătit prețul de achiziție de 12,8 milioane de dolari pentru terminalul petrolier nefinalizat între 2005 și 2013, cu sprijinul finanțării de 151 de milioane de lei primiți de la Bemol Retail, care, la rândul ei, a fost finanțată din subvenția acordată de Guvern”, se menționează în reacția Danube Logistics.

În explicațiile fostului ministru al Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, subvenția de stat acordată de guvern companiei Bemol, în valoare de un miliard de lei, nu are nicio legătură cu obligațiile investiționale ale Danube Logistics și Bemol Refinery în Portul Giurgiulești.

„Raportările Ministerului Economiei și Infrastructurii la normele din Acord constituie o reflecție directă a prevederilor acestora care fundamentează întinderea drepturilor și obligațiilor părților semnatare și justifică drepturile acestora de care beneficiază. Expunerea unor dezacorduri cu privire la aceste prevederi de natura celor invocate în scrisorile remise [de Danube Logistics] nu pot descalifica nicidecum reglementările Acordului de investiții care au un caracter direct și explicit”, susține Gaburici în răspunsul său.

Ilie Gulca
03/01/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii