Doc // Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”, către Centrul de Investigații Jurnalistice: „Acuzațiile sunt absurde. Noi nu candidăm în alegeri și nu ne implicăm în acțiuni cu tentă electorală”

Anastasia Nani
01/11/2016
Vlad Plahotniuc la Grozești, satul său de baștină. Foto: Edelweiss.md

Reprezentanții Fundației lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” resping acuzațiile potrivit cărora activitățile organizației ar fi folosite în scop electoral. „Astfel de acuzații sunt absurde, noi nu candidăm în alegeri și nu ne implicăm în acțiuni cu tentă electorală”, se arată într-un răspuns adresat Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova, la o solicitare expediată încă la 6 octombrie. 

Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au făcut demersul acum aproape o lună în cadrul procesului de documentare pentru ancheta „Caritate «electorală»”,  în care au arătat, între altele, că în multe dintre campaniile Fundației lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” sunt antrenate resurse administrative, puse la dispoziție cu generozitate de instituțiile de stat administrate de reprezentanți ai Partidului Democrat: Ministerul Sănătății și cel al Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF).

„Atât cu Ministerul Sănătății, cât și cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Fundația «Edelweiss» a semnat memorandumuri de colaborare. Niciunul dintre parteneriate, nici cel cu Ministerul Sănătății, nici cel cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, nu implică o contribuție financiară din partea instituțiilor publice, contribuțiile financiare și logistice revenind exclusiv Fundației lui Vlad Plahotniuc «Edelweiss»”, potrivit aceluiași răspuns.

În cadrul investigației, reporterii au relatat despre campania „Renaște Moldova/Cabinet pediatric” care a demarat în aprilie după ce în februarie, ministra Sănătății, Ruxanda Glavan, a semnat un ordin prin care, potrivit unui comunicat de presă, medicul pediatru urma să fie adus „mai aproape de medicul de familie, pentru îmbunătățirea accesului copiilor la consultațiile medicilor pediatri”. Obiectivul anunțat de organizatori a fost consultarea gratuită a 7.200 de copii de până la 18 ani din peste 100 de sate. Cabinetul pediatric a fost improvizat într-o rulotă tractată de organizatori din sat în sat. Pe perioada campaniei, cei 14 specialiști implicați au fost salarizați de către instituțiile de stat la care sunt angajați. Potrivit regulamentului campaniei, una dintre responsabilitățile organizatorului este sponsorizarea cheltuielilor de investigații medicale și consumabilele medicale utilizate. Totuși, documentul mai prevede ca Centrul Republican de Diagnosticare Medicală să asigure „aparatul ultrasonograf gratuit pe toată perioada campaniei”.

„Fundația lui Vlad Plahotniuc «Edelweiss» și-a propus să contribuie la îmbunătățirea serviciilor medicale pentru copii, iar acest obiectiv este complementar cu programele Ministerului Sănătății dedicate optimizării accesului copiilor la consultațiile medicilor pediatri. Asistența reciprocă constă în suportul informațional oferit de Ministerul Sănătății pe durata campaniei în vederea selectării și identificării localităților îndepărtate de Centrele Medicale sau în care  medicul de familie lipsește, precum și identificarea medicilor pediatri și ultrasonografi. Toate costurile ce țin de partea logistică și desfășurarea evenimentelor, în cadrul turneului de sănătate, sunt achitate de către Fundația lui Vlad Plahotniuc «Edelweiss»”, se arată în raspunsul semnat de către Larisa Moraru, directorul executiv al fundației.

Ancheta Centrului de Investigații Jurnalistice a vizat și campania „Familii ocrotite”, desfășurată la fel de Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Autorii investigației au arătat că cele mai importante artere din Capitală au fost împânzite de panouri publicitare cu mesajul: „Spune NU violenței în familie”. Panourile conțin și un număr de contact al liniei fierbinți „Telefonul copilului”, cu mențiunea repetată în colțul din dreapta, sus și jos, că acțiunea face parte din campania „Familii ocrotite”, desfășurată de Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Spotul video al campaniei, rulat la aproape toate posturile TV, este sonorizat de însuși prim-vicepreședintele PD. Nici în publicitatea stradală, nici în cea plasată la TV nu se menționează nimic despre faptul că „Telefonul copilului” este un serviciu public, lansat de MMPSF încă în 2014. Iar pentru întreținerea lui în 2016, au fost alocați 946.300 de lei din bugetul de stat, potrivit unui răspuns semnat de ministra Stela Grigoraș și expediat Centrului de Investigații Jurnalistice. De la lansare și până în prezent, funcționarea liniei fierbinți a avut loc cu sprijinul mai multor organizații nonguvernamentale de apărare a drepturilor copilului, care se declară astăzi revoltate de campania promovată de Fundația „Edelweiss” și de lipsa de reacție din partea MMPSF, care a permis utilizarea acestui serviciu public neprofesionist, de către o fundație creată de un politician, fiind astfel denaturat mesajul cu privire la protecția copiilor împotriva violenței.

Potrivit răspunsului, implicarea fundației constă în mediatizarea eforturilor ministrului pentru reducerea cazurilor de violență în familie. „Fundația lui Vlad Plahotniuc «Edelweiss» se alătură eforturilor Ministerului pentru reducerea cazurilor de violență în familie, inclusiv prin mediatizarea modalităților prin care autoritățile contribuie la combaterea acestui fenomen”, notează reprezentanții organizației.

Fundația „Edelweiss” a fost înregistrată în vara anului 2010, cu doar patru luni înainte ca fondatorul acesteia, businessmanul Vlad Plahotniuc, să se lanseze oficial în politică, regăsindu-se pe locul doi în lista candidaților Partidului Democrat la alegerile parlamentare din 29 noiembrie 2010. Din acel moment, activitatea fundației prezentată drept una „nonprofit şi apolitică” a fost strâns legată de numele lui Vlad Plahotniuc, sporindu-și activitățile în preajma campaniilor electorale. Pe 13 iulie 2016, cu doar două luni înainte de începutul campaniei pentru alegerile prezidențiale, organizația și-a schimbat denumirea, devenind Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Odată cu schimbarea numelui, instituția a lansat mai multe campanii sociale, iar din august 2016 aproape că nu există zi fără ca fundația care poartă numele controversatului prim-vicepreședinte al Partidului Democrat să nu organizeze vreo activitate. 

În răspunsul fundației, Larisa Moraru ne informează că fundația a avut peste 730.000 de beneficiari. Recent, în cadrul emisiunii „O zi din viața lui Vlad Plahotniuc” de la postul Prime TV, deținut de către politician, directorul executiv îl informa pe prim-vicepreședintele PD că, în cei șase ani de activitate, fundația a avut un buget de 60 de milioane de lei, jumătate din sumă fiind cheltuită în 2016.

Răspunsul integral al Fundației lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”

Anastasia Nani
01/11/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii