Organizaţii neguvernamentale cer să se facă publice circumstanţele care au stat la baza suspendării licenţei celor 6 posturi de televiziune

Anticorupţie.md
21/12/2022
CIJM

Cinci organizaţii neguvernamentale din domeniul mass-media au solicitat Comisiei Situaţii Exepţionale (CSE) să facă publice toate circumstanțele de fapt și juridice care au stat la baza deciziei de a suspenda licenţa pentru 6 posturi de televiziune „pentru a elimina interpretările eronate și tendențioase”. Declaraţia a fost semnată de Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociația Media Guard, Asociația Presei Electronice, Centrul de Investigații Jurnalistice și RISE Moldova.

„Suspendarea licenței, drept măsură restrictivă întreprinsă de CSE, poate fi admisă în cazul existenței unor motive serioase, convingătoare, justificate și probate corespunzător. În prezent, însă, evaluarea proporționalității ingerinței și legitimității scopului urmărit este imposibilă din cauza lipsei informației explicite, clare și detaliate ce ar confirma controlul exercitat asupra celor șase posturi de către o persoană inclusă în lista sancțiunilor internaționale. De asemenea, în hotărârea CSE lipsește informația exactă despre sancțiunile aplicate anterior de CA în privința fiecărui furnizor de servicii media vizat”, se arată în documentul semnat de cele 6 organozaţii.

Totodată, semnatarii Declaraţiei recunosc necesitatea de a implementa măsuri urgente pentru a asigura securitatea informaținală a Republicii Moldova, care „este supusă unor pericole reale generate de acțiunile subversive ale unui stat agresor, precum și ale unor organizații și indivizi particularii”.

Pe de altă parte, organizaţiile semnatare consideră că „măsurile cu caracter restrictiv trebuie să fie fundamentate prin argumente convingătoare, probe certe și implementate într-o măsură în care să asigure excluderea dubiilor privind legalitatea și proporționalitatea ingerințelor”.

ONG-urile de media reiterează că transparența în domeniul proprietății mass-media este consacrată, cu titlu de principiu, în lege, iar publicul are dreptul legitim de a cunoaște informațiile privind proprietarii-beneficiari ai furnizorilor de servicii media aflați în jurisdicția Republicii Moldova.

La 16 decembrie, CSE a dispus suspendarea licenței de emisie a șase servicii media audiovizuale de televiziune: Primul în Moldova, RTR Moldova, Accent TV, NTV Moldova, TV6, Orhei TV.

„În scopul protejării spațiului informațional național și prevenirii riscului de dezinformare prin răspândirea informațiilor false sau a tentativelor de manipulare a opiniei publice, având la bază lista persoanelor fizice și juridice supuse sancțiunilor internaționale, precum și multiplele constatări ale Consiliului Audiovizualului pentru lipsa unei informări corecte în reflectarea evenimentelor naționale, dar și a războiului din Ucraina, pe perioada stării de urgență se suspendă licența de emisie a șase servicii media audiovizuale de televiziune: Primul în Moldova, RTR Moldova, Accent TV, NTV Moldova, TV6, Orhei TV”, se arată în comunicatul Comisiei pentru Situații Excepționale.

Mai multe partide din opoziţia pro-rusă au criticat dur guvernarea pentru decizia respectivă, acuzând-o de limitarea dreptului la exprimare şi a libertăţii presei.

Anticorupţie.md
21/12/2022



Follow us on Telegram

Comentarii