Proiect scandalos, pe ordinea de zi a ședinței Guvernului. CNA: „Promovează interese”

Mariana Rață
23/11/2016
sursa foto: gov.md

Guvernul urma să examineze miercuri, 23 octombrie, un proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului anual al Agenției Naționale Transport Auto (ANTA). Documentul, examinarea căruia a fost amânată la ședința de săptămâna trecută a Executivului, este viciat, consideră responsabilii de la Centrul Național Anticorupție care au făcut expertiza actului și i-au dat aviz negativ. Obiecțiile CNA țin de modul în care ANTA cheltuiește veniturile obținute. Astfel, timp de doi ani, cheltuielile instituției s-au dublat. Cu câteva ore înainte de ședința Executivului, documentul a fost însă exclus de pe ordinea de zi, la fel ca acum o săptămână când premierul a cerut un control al Inspecției financiare la instituție.

„Proiectul promovează interesele Agenţiei Naţionale Transport Auto prin majorarea excesivă a cheltuielilor necesare pentru activitatea Agenţiei și care, drept urmare, riscă să afecteze interesul public general, prin diminuarea alocaţiilor ce urmează a fi transferate în Fondul rutier. Constatăm o creşterea a bugetului Agenţiei, în ultimii ani, cu aproximativ zece milioane de lei anual. Dacă, în 2014, bugetul ANTA constituia  25.999.100 lei, în 2015 – 38.817.983 lei, în 2016 e de 51.297.600 lei”, se arată în expertiza anticorupție. Potrivit notei informative a proiectului bugetului ANTA, instituția își propune să acumuleze, în acest an, venituri de 57,9 milioane de lei. Din acești bani, doar șase milioane de lei vor ajunge în Fondul Rutier, restul banilor urmând să fie cheltuiți pentru întreținerea instituției cu 120 de angajați.  

Experții CNA fac trimitere la câteva dintre cheltuieli planificate de ANTA pentru acest an. Astfel, în proiect se propune majorarea de aproape șapte ori a cheltuielilor de pază, de la 100.800 lei în 2015 - la 775.400 lei în 2016. „În nota informativă autorul motivează necesitatea acestei alocări în 2016 ca urmare a încheierii unui contract de prestare a serviciilor de pază cu ÎS. Calea Ferată din Moldova, în vederea asigurării integrităţii patrimoniului pe care îl arendează. Însă, repetat statuăm asupra necesităţii evaluării beneficiilor încheierii unor contracte similare, sub riscul prejudicierii bugetului de stat”, potrivit actului de expertiză.

O altă propunere evaziv argumentată constă în necesitatea alocării de peste 3,3 ori mai mult pentru „cheltuieli privind locaţiunea mijloacelor fixe”, adică încăperi, autovehicule etc. (de la 937.754 lei în 2015, la 3.300.000 lei în 2016), pe care, de asemenea, autorul le justifică ca fiind obligaţii ce derivă din contractele încheiate cu anumite societăţi pe acţiuni, fără a  preciza care sunt acestea.

„Constatăm că Agenţia, încheind contracte de prestare a serviciilor/locaţiune în mod preferenţial, utilizează resursele publice obţinute din emiterea autorizaţiilor, în scopul întreţinerii acestei unităţi administrative, în detrimentul acumulării veniturilor la fondurile destinate infrastructurii drumurilor, or acest lucru nu corespunde interesului public general şi totodată, contravine scopului creării acestei instituţii publice. În concluzie, unul din riscurile eminente, constă în incapacitatea finanţării complete sau suficiente a proiectelor naţionale de întreţinere, reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor publice naţionale, locale, a străzilor şi altor sectoare finanţate din fondul sus-citat sau în general nerealizarea lor”, constată experții CNA.

La ședința de săptămâna trecută a Guvernului, premierul Pavel Filip a cerut amânarea examinării proiectului de hotărâre depus de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, pe motiv că bugetul propus spre aprobare de ANTA ar fi exagerat, iar salariile achitate angajaților agenției sunt foarte mari.

„Din 51 de milioane de lei, 31 de milioane merg la fondul de salarizare. Iese mai mult de 21.000 de lei salariul mediu al acestei structuri”, a anunțat Leonid Cerescu, președintele Confederației patronatelor. În replică, ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a argumentat că instituția nu face decât să respecte solicitarea Guvernului de majorare a salariilor funcționarilor.

„Eu, domnule Chirinciuc, când am zis că trebuie să majorăm salariile, eu cred în asta, dar calculul de 31 de milioane de lei la 120 angajați, în medie e de 21.500 de lei. Bănuiesc, cineva are salariu mult mai mare, cineva mai mic. și asta în condițiile în care vameșul are un salariu de 3000 de lei și noi vrem ca el să nu fie corupt”, i-a răspuns premierul Pavel Filip, cerând să fie efectuată o inspecție financiară la instituție.

Agenția Națională Transport Auto este structura care supraveghează respectarea legislației de către operatorii de transport rutier. ANTA este condusă, din august 2015, de liberalul Valeriu Baciu. Într-o anchetă publicată anterior de Centrul de Investigații Jurnalistice se arată că Valeriu Baciu continua să fie administrator al Societății pe Acțiuni Transservice, chiar și după preluarea funcției publice.  Compania este specializată în ser­vi­cii de trans­port pen­tru călă­tori, come­rţul cu piese şi acce­so­rii pen­tru auto­ve­hi­cule şi fabri­ca­rea ule­iu­ri­lor ete­rice. Firma admi­nis­trată de Baciu a fost implicată într-un proces de judecată în 2008, când a chemat în instanță Minis­te­rul Trans­por­tu­lui, care i-a retras licenţa agen­tu­lui eco­no­mic care deser­vea ruta de trans­port de pe tra­seul Chi­şi­nău – Soroca şi a trans­mis drep­tu­rile de deser­vire com­pa­niei SRL Veta­ni­sio.

Numele lui Baciu figurează într-o investigație semnată de reporterii Ziarului de Gardă. Acesta ar fi proprietarul unui apar­ta­ment de lux cu trei camere, din com­ple­xul loca­tiv guver­na­men­tal situat pe strada Ser­ghei Lazo din Chi­şi­nău, scos de vân­zare încă în 2013 la un preţ de 4,7 mili­oane de lei. Jurnaliștii au scos la iveală că apartamentul a apa­rţi­nut unuia din­tre foş­tii mini­ş­tri de Interne, general-locotenentului de mili­ţie, Nico­lae Bra­du­lov, care l-ar fi vân­dut ulte­rior lui Vale­riu Baciu. Deși intenționa să-l vândă încă în 2013, apartamentul de 143 de metri pătrați figurează încă în declarația cu privire la venituri și proprietate din 2014 a lui Baciu, fără a fi menționată însă valoarea cadastrală a acestuia. Funcționarul mai indică două case de locuit, de 90 și, respective 150 de metri pătrați, precum și șapte terenuri: două agricole, patru intravilane și unul extravilan. Nici valoarea acestora nu este indicată în declarația pe venit. La capitolul bunuri mobile, șeful de la ANTA a indicat că are un Mercedes pentru care a scos din buzunar 380.000 de lei.

Am telefonat la ANTA pentru a solicita o reacție la expertiza CNA. Secretara instituției ne-a dat asigurări că vor reveni ei cu un apel, dar nu am mai fost contactați.

Anul trecut, pentru patru luni de activitate la ANTA, Baciu a obținut un salariu de 292.000 de lei, adică aproximativ 73.000 de lei pe lună. 

Mariana Rață
23/11/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii