Portalul Anticoruptie.md// Achizițiile de top ale anului 2023

Tatiana Gherța
03/01/2024

Portalul Anticoruptie.md a urmărit și pe parcursul anului 2023 cum sunt cheltuiți banii publici. Jurnaliștii Centrului de Investigații Jurnalistice au analizat un șir de achiziții publice de valoare mică, dar și cele mai bănoase. Totodată au fost documentați și ofertanții abonați la banii publici, unii având și probleme de integritate. 

1. Fără concurenți//Cum a fost selectată compania poloneză care va livra plăcuțele auto 

În luna martie 2023, Agenția de Servicii Publice (ASP) a anunțat numele companiei care va livra pe parcursul a doi ani plăcuțele de înmatriculare pentru autovehicole și remorci. Este vorba despre UTAL Sp. z o.o. din Polonia, firmă care și-a adjudecat contractul în cadrul unei proceduri de licitare publică. Din informațiile despre tender, constatăm că firma desemnată câștigătoare nu a avut concurență, membrii Grupului examinând doar oferta sa.

UTAL Sp. z o.o. a declarat că poate face față Caietului de Sarcini cu 39 824 000 de lei, cu aproape un million de lei mai puțin față de suma pe care era gata s-o plătească ASP. Astfel, în perioada 2023-2025, compania urmează să livreze ASP 540 mii seturi de plăci pentru personalizarea numerelor de înmatriculare de toate tipurile.

Decizia de atribuire a contractului a fost luată în data de 3 martie.

2. DOC// ASP trece pe două… roți. Motocicletele completează garajul instituției 

Tot ASP a ajuns în vizorul portalului Anticoruptie.md după ce a anunțat achiziția a două motociclete. Bugetul alocat pentru procurarea unităților de transport pe două roți a fost de 300 de mii de lei.

Potrivit caietului de sarcini, Motocicletele trebuie să fie fabricate în anul 2022, fără ataș și să aibă o capacitate cilindrică a motorului de minim 400 centimetri cubi. Puterea motorului - minim 25kW, dar nu mai mare de 35kW. Agenții economici trebuie să se asigure că acestea  au în dotare căști, de mărimea  XXL, dar și actele necesare pentru înmatricularea motocicletei în Registru de Stat al Transporturilor din Republica Moldova. Termenul de garanţie trebuie să fie de minim 2 ani.

La licitație s-a încris un singur ofertant care a și câștigat. Este vorba de compania NAMAIAN DEG, specializată pe comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente, întreținerea și repararea motocicletelor.

3. Traseul banilor publici// Achiziție de 7 milioane de lei pentru Armata Națională 

Peste 13 mii de vizitatori ai portalului Anticoruptie.md au fost interesați de achiziția lansată de Ministerul Apărării pentru tabera militară modernă situată în extravilanul comunei Băcioi, municipiul Chișinău. Valoarea estimată a proiectului de sistematizare și amenajare a teritoriului este de 7 milioane de lei.

Câștigătorul licitației a fost desemnat la sfârșitul lunii octombrie 2023, ales din cei șase participanți care au depus ofertele.

Câșigătorul, compania P.V.CONST-SERVICE a propus cel mai mic preț pentru serviciile solicitate, de 6,4 milioane lei.

Oferta de achiziție a fost lansată pentru  lucrări de instalare de garduri, de balustrade şi de dispozitive de siguranţă. Termenul de execuţie şi predare a lucrării este de maximum 90 zile (lucrătoare), de la primirea ordinului de începere a lucrărilor.

De menționat că Ministrul Apărării, în conlucrare cu partenerii de dezvoltare și experții militari, au elaborat studiul-concept, precum și studiul de fezabilitate privind proiectul de reconstrucție și amenajare a Taberei Militare Permanente 136. Tabăra militară va fi construită în conformitate cu standardele militare occidentale, în vederea asigurării securității obiectivelor strategice naționale, redislocarea parcurilor de armament și tehnică militară, a depozitelor de păstrare a stocurilor materiale din zonele urbanizate, creării zonei de securitate și protecție a populației civile, precum și asigurarea joncțiunii obligatorii între unitățile militare limitrofe.

4. Peste 1 milion de lei pentru schimbarea mobilierului la Palatul Republicii. Cum va arăta 

O altă achiziție de peste 1 milion de lei a fost anunțată pentru schimbarea mobilierului la Palatul Republicii. Achiziția a fost anunțată la sfârșitul lunii august, iar câștigătorul desemnat în octombrie 2023.

Pentru această ofertă s-au arătat interesate doar două companii. Câștigătoare a fost desemnată compania Draperia TA SRL, care a venit cu cel mai mic preț, de 951.666 lei.

În planul de achiziție a fost inclusă o canapea, o masă pentru cafea și câteva fotolii.   Piesele de mobilier au avut caracteristici tehnice similare. Carcasa din lemn de calitate superioară, iar umplutura șezutului/spetezei să conțină câteva straturi de spumă, spumă poliuretanică și sintepon. Un ultim accent, nu mai puțin important, este stofa care se cere a fi catifea de culoarea camel.

Știea despre achiziția anunțată pentru Palatul Republicii a adunat peste 14.400 de accesări.

5. Suspiciuni de achiziții trucate a echipamentelor de monitorizare electronică. Cum răspunde Inspectoratul Național de Probațiune 

Anticoruptie.md a adus în atenția cititorilor și suspiciunile de achiziții trucate a echipamentelor de monitorizare electronică. În perioada 2019-2021, Inspectoratul Național de Patrulare (INP) ar fi trucat mai multe achiziții de echipamente de monitorizare electronică, fiind favorizat un singur agent economic. Neregulile au fost scoase la iveală de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), care a publicat o analiză a procedurilor de achiziție.

Autorii analizei au făcut trimitere în primă fază la programul Consiliului Europei (CoE) „Promovarea unui sistem de justiție penală bazat pe respectarea drepturilor omului în Republica Moldova”, implementat în perioada martie 2018 – februarie 2021. Unul dintre componentele acestui program a fost achiziționarea/închirierea echipamentelor de monitorizare electronică (ME) și furnizarea recomandărilor pentru îmbunătățirea acestora. 

Mai mult, în toate cele cinci proceduri de achiziție, contractele au fost atribuite unui singur operator economic – FCP „Infoexpres” SRL. Compania câștigătoare a vândut dispozitive produse în Republica Moldova, ce nu dispun de certificate CE, certificate de conformitate și certificate de calitate și deocamdată neautorizate de a fi comercializate în UE. Respectiv, autorii analizei intuiesc că toate cerințele de calitate și eficiență au fost eliminate anume pentru a favoriza compania vizată.  

Analiza, care poate fi vizualizată aici,  a fost transmisă Ministerului Justiției în vederea luării măsurilor de rigoare. La o săptămână distanță de la data publicării, ministerul de resort a anunțat că va sesiza organele de drept privind modul în care au fost desfășurate achizițiile de dispozitive de monitorizare electronică.  

„În context, ministerul va sesiza organele de drept responsabile, pentru a investiga circumstanțele și iregularitățile identificate de AGER. Totodată, Ministerul Justiției reiterează angajamentul său de a asigura transparența și eficiența modului de utilizare a banilor publici și a solicitat Inspectoratului Național de Probațiune (INP) să ajusteze procesele de monitorizare, conform cerințelor de eficacitate și economicitate, inclusiv prin îmbunătățirea calității dispozitivelor. Astfel, INP va beneficia de asistența unui expert internațional, care va evalua calitatea brățărilor electronice, conformitatea acestora cu standardele ISO/IEC și standardele de bună practică ale Consiliului Europei. Despre constatările și recomandărilor expertului, Ministerul Justiției va informa suplimentar”, se arată în nota informativă publicată de Ministerul Justiției.

Și INP a luat act de analiza AGER asupra informațiilor descrise, iar în baza acestora va fi inițiată o examinare detaliată a procedurilor de achiziție. În același timp, instituția precizează că va colabora cu autoritățile competente pentru a clarifica neregulile semnalate de AGER. 

6. Biroul Național de Statistică va cheltui aproape 800 000 lei pentru promovarea recensământului 

În luna septembrie 2023, Biroul Național de Statistică (BNS) a anunțat achiziția pentru servicii de promovare a importanței recensământului populației și locuințelor planificat pentru 2024. Pentru serviciile de promovare, care vor conține o serie de modalități de diseminare a mesajelor cheie, statul a pus la bătaie 799.000 lei.

Ofertele au fost înaintate de doi participanți, dintre care unul a fost refuzat, iar celălat a câștigat oferta. Câștigătorul, S.C. "Media Show Grup" SRL, desemnat la 29 septembrie 2023, a propus un preț 734 920 lei pentru serviciile solicitate. Operatorul trebuie să dezvolte un plan amplu de promovare. Campania va începe de la elaborarea mesajelor cheie care vor fi utilizate în materialele promoționale. Mesajele vor fi diseminate prin flyere, bannere web, inclusiv vor fi expuse pe troleibuze și mașini. 

Totodată, vor fi realizate spoturi video și audio care vor conține mesajele generale și secundare despre importanța și utilitatea participării la recensământ. Versiunea lungă va fi de până la 2 minute și versiunea scurtă de 30 de secunde. Mesajele vor fi difuzate în limbile română și rusă, cu subtitrări în 5 limbi și limbaj mimicogestual. 

Pe lângă conținutul video cu mesaje generale, conceptul de promovare va conține și video spot cu elemente grafice privind procesul de recenzare. Acesta va avea 30 de secunte, Ro/Ru, cu subtitrări în 5 limbi și limbaj mimicogestual. Un video grafic va avea scopul să informeze despre  recrutarea personalului, 30 sec., Ro/Ru, subtitrări în 2 limbi d. Audio 30 sec. (3 spoturi audio în baza video-urilor menționate mai sus - 1 spot în 2 limbi, 2 spoturi în 4 limbi). 

În campania de promovare vor participa și persoane publice. Este vorba de opt testimoniale cu participarea acestora, cu subtitrări în l.rusă și limbaj mimicogestual. 

Operatorul economic va trebui să stabilească parteneriate privind elaborarea articolelor media (2 articole), să se ocupe de difuzarea, timp de o lună, a unui spot video TV la posturi naționale și regionale despre recrutarea personalului (subtitrări rusă) și a unui spot audio la posturi naționale și regionale despre recrutarea personalului (în 4 limbi, la 7 posturi radio). 

Precizăm că în perioada 28 august - 10 octombrie 2023 s-a desfășurat recensământul de PROBĂ. Aceasta a reprezentat o etapă esențială în procesul de pregătire a recensământului național al populației și locuințelor, planificat pentru anul 2024, care se va desfășura cu susținerea financiară și tehnică a Uniunii Europene și Fondului Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA).

Ultimul recensământ al populației și locuințelor a avut loc în Republica Moldova în anul 2014.

7. DOC// APP caută evaluator pentru a afla prețul adevărat al Stadionului Republican 

Agenția Proprietății Publice (APP) a început procedura de achiziție a serviciilor de evaluare. Pentru a afla prețul adevărat al terenului, APP este gata să scoată  333.333 lei. Procedura de achiziție a început încă în luna mai, dar până acum niciun agent economic nu s-a arătat interesat de ofertă, a menționat pentru anticoruptie.md directorul general al APP, Roman Cojuhari. Drept urmare, procedura a fost repetată.   

Numai că achiziția nu a avut loc nici de această dată.

Potrivit caietului de sarcini, urmau să fie acceptați doar operatorii economici care îndeplinesc următoarele condiții: „cel puțin 10 (zece) ani de experiență activă în evaluarea proprietăților imobiliare asemănătoare ca amplasare, tip și dimensiune cu terenul respective. Evaluatorul trebuie să fie membru autorizat în mod corespunzător a, și/sau autorizat de către oficiile relevante ale Consiliului Național al Evaluatorilor, Evaluatorul General, sau Departamentul de Evaluare a Terenurilor, sau orice altă instituție de evaluare recunoscută la nivel internațional, cum ar fi Institutul Regal Britanic al Experților Autorizați sau o entitate similară. Operator economic trebuie să fie certificat în activitatea de evaluare, cu pregătire tehnică în domeniu, care să poată aprecia utilitatea sau valoarea de piață, factori care contribuie la determinarea valorii juste a terenului. Operatorul economic nu trebuie să fie în proces de insolvabilitate, ca urmare a hotărârii judecătorești”.

Serviciile de evaluare а terenului se vor efectua în scopul determinării valorii juste а acеstuia реntru a fi transmis сu titlu oneros iп proprietalea Statelor Unite ale Americii. Evaluatorul își va asuma răspunderea privind stabilirea valorii juste a terenului, cu supragfața totală de 5,1814 ha. Raportul de evaluare urmează a fi perfectat în termen de 30 zile din data semnării Contractului de prestări servicii. 

Conform evaluărilor primare făcute în 2022 prețul de piață al terenului fostului Stadion Republican, care urmează să fie vândut Statelor Unite ale Americii, ar fi de 20-45 milioane de euro. Jurnaliștii anticoruptie.md au solicitat opinia unui expert imobiliar independent și au aflat că de fapt acest imobil reprezintă un obiectiv unic ce valorează mult mai mult decât valoarea de piață. Expertul care a solicitat anonimatul menționează că prețurile de vânzare a terenurilor în centrul Chișinăului oscilează între 25.000 și 45.000 de euro pentru un ar

8. Licitație de 500 de mii de lei pentru organizarea Vernisajului Vinului: competiție slabă și agenți economici cu abonament la banii publici 

Pentru organizarea celei de-a XX-a ediții a Vernisajului Vinului, Oficiul Național al Viei și Vinului a pus la bătaie 500 000 lei.

Evenimentul, organizat pe 15 decembrie 2023 la Palatul Republicii, a reunit 79 de vinificatori autohtoni, mai mult de 400 de vinuri și sute de vizitatori.

Am încercat să aflăm ce agent economic s-a ocuptat în acest an de organizarea Vernisajului însă opțiunea de Evaluare a ofertelor de pe platforma mtender.gov.md nu este disponibilă.

La licitația precedentă, pentru organizarea ediției care a avut loc în luna mai, curent, la Palatul Republicii, s-a înscris un singur participant, care a și câștigat. Este vorba de compania S.R.L. Anodilia. 50% din activele companiei sunt deținute de Otilia Drăguțanu, soția ex-guvernatorului Băncii Naționale, Dorin Drăguțanu, alte 50% sunt deținute de sora ei. Firma a fost înființată în 2002, iar de atunci a câștigat mai multe contracte cu instituții de stat. 

Conform informațiilor publice, din 2014 până în prezent, S.R.L. Anodilia a căștigat șapte contracte de achiziție doar cu Oficiul Național al Viei și Vinului, dintre care în patru situații a fost unicul ofertant. Suma totală a contractelor câștigate este de aproape 5 milioane de lei. 

De exemplu, pentru achiziția serviciilor de organizare şi logistica evenimentului Vernisajul Vinului din 2019 au înaintat ofertele patru participanți: SRL Anodilia, ”Business TV Media”, IM Tatra-Bis SRL, S.C. "Media Show Grup" SRL. Câștigătoare a licitație a fost declarată compania Anodilia, care a propus cel mai mic preț. 

Surse din cadrul ONVV au recunoscut pentru anticoruptie.md că SRL Anodilia căștigă foarte des contractele de achiziție din motiv că de cele mai multe ori doar această companie depune oferta. De asemenea, agentul economic dispune de capacităține necesare să gestioneze proiecte mari și să îndeplinească condițiile impuse.

9. „Regele penal” al achizițiilor publice

Jurnaliștii Anticoruptie.md au prezentat într-o investigație jurnalistică cum unii agenți economici incluși în lista de interdicții câștigă contracte cu statul pe bandă rulantă. Juriștii cu care am discutat spun că autorităților contractante le vine greu să refuze o ofertă bună, din perspectiva în care, de multe ori, sunt nevoiți să repete procedurile din cauza lipsei de participanți. Totodată, aceștia afirmă că legislația națională lasă porți deschise vraiște la „butoiul de miere” al statului pentru firme cu imaginea șifonată sau persoane care sunt sau au fost conectate la scheme infracționale. Tabloul complet poate fi vizualizat aici

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tatiana Gherța
03/01/2024




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii