Specificații aranjate sau „analiza întregii piețe”?

Olesea Stamate
23/11/2018

Grație lansării platformei achizițiilor electornice Mtender, analiza procedurilor de achiziții publice este la un click distanță. Până în octombrie 2018, pentru a vedea caietul de sarcini la o anumită procedură, trebuia fie să participi ca membru al grupului de lucru, fie să soliciți documentația de atribuire ex-post, însă niciodată nu aveai garanția că o obții.

Analiza procedurilor desfășurate prin intermediul platformei electronice confirmă constatările noastre anterioare, inclusiv cele referitoare la specificațiile tehnice îngustate, care restricționează concurența. Deși ca reprezentanți ai societății civile nu avem competența să influențăm desfășurarea/modificarea sau stoparea unei proceduri cu specificații defectuoase, putem, cel puțin, să solicităm o clarificare de la autoritatea contractantă. Iar în cazul în care aceasta nu modifică specificațiile, poate este o șansă ca agenții economici interesați să observe solicitarea noastră și să conteste abaterea la ANSC.  

Totuși, atitudinea indiferentă a autorităților contractante față de necesitatea desfășurării unor achiziții corecte este îngrijorătoare. La solicitările de clarificare depuse prin intermediul platformelor de achiziții electronice, primim adesea răspunsuri formale, care par a fi copiate unul de la altul.

De exemplu, ANSA a anunțat o procedură de achiziție a automobilelor de serviciu, în valoare totală estimativă de 1.000.000 de lei. Specificațiile tehnice avantajează, cert, un anumit model de mașină, Dacia Duster

Astfel, cu o motorizare de 1,400-1,500 cm3, varianta motorină, cu dimensiunile respective, automobil de teren este doar Dacia Duster. Trebuie însă să menționăm, că nici modelul Dacia Duster din 2018 nu corespunde întocmai specificațiilor respective, astfel încât la motorizarea de 1,5 diesel, are maxim 109 cp. Însă, dintre toate modelele de SUV disponibile pe piață, este unicul care se încadrează în parametrii de lungime 4300-4400. Sunt doar 10 milimetri la mijloc, și iată modalitatea de excludere a concurenților – toate celelalte SUV-uri sunt, fie sub 4300, fie peste 4400 cm.

Am solicitat o clarificare la autoritatea contractantă, prin intermediul uneia dintre platformele de achiziții electronice și am primit următorul răspuns:

Un alt caz similar este o procedură de achiziție desfășurată de Autoritatea Națională de Integritate, pentru achiziționarea unor computere și imprimante, în valoare totală de 750.000 de lei.

Specificațiile tehnice atât pentru computere, cât și pentru imprimante, sunt formulate în așa fel ca să se potrivească exact unui anumit tip (brand).

O scurtă analiză a opțiunilor disponibile pe piață arată clar că în cazul computerelor, specificațiile au fost preluate sau fabricate sunt modelul DELL, iar în cazul imprimantelor – CANON.

La fel ca și în cazul precedent, am solicitat o clarificare la autoritatea contractantă. Mare a fost surpriza să primim un răspuns identic celui de la ANSA (!!!). Îl vedeți aici.

Considerăm că este o insultă ca o autoritate a cărei menire este să vegheze asupra integrității în sectorul public să-și permită să elaboreze asemenea specificații. Mai mult de atât, în cazul în care acestea erau, să zicem, elaborate astfel din greșeală, din cauza experienței insuficiente, chiar și în momentul în care autoritatea era semnalată vizavi de restricționarea concurenței, se făcea că plouă. 

Totuși, mai sus vedeți un ultim comentariu/clarificare, probabil din partea unui potențial furnizor, care ne încurajează să monitorizăm în continuare.

Cu multă insistență invităm agenții economici să utilizeze fiecare posibilitate pentru a contesta actele ilegale ale autorităților contractante, or, doar așa putem face puțină ordine în domeniul achizițiilor publice.

Acest material este realizat în cadrul proiectului „Using New Media for Civic Engagement and Transparent Elections”, implementat de Transitions Online, în parteneriat cu AGER, din fondurile NED și ale Ministerului Ceh de Externe.

Olesea Stamate
23/11/2018

Comentarii