Vicepremierul pentru Reintegrare, domnul Oleg Serebrian, a oferit un interviu pentru buletinul de politică externă ale FES/APE în care am vorbit despre influența Rusiei asupra regiunii separatiste transnistrene pe care o folosește ca punct de presiune asupra autorităților de la Chișinău. Am discutat o gamă largă de chestiuni – de la drepturile omului și eliberarea deținuților din stânga Nistrului, la criza energetică creată artificial de Rusia, sau la tentativele Moscovei de a curma drumul european al Republicii Moldova prin intermediul regiunii separatiste transnistrene. Vă invităm să citiți pe larg principalele teme pe care le-am discutat cu vicepremierul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian:
Domnule Serebrian, iată că ne aflăm în preajma comemorării a 34 de ani de la începutul sângerosului Război de pe Nistru și avem o nouă realitate, dar același agresor - Rusia – cu aceleași ambiții imperialiste în regiune. S-au schimbat astăzi interesele Moscovei în privința regiunii transnistrene și problemelor pe care le face Rusia prin această pârghie de influență Chișinăului?
Autoritățile constituționale monitorizează cu atenție evoluțiile regionale și impactul acestora asupra procesului de reintegrare a țării. În pofida schimbărilor geopolitice din ultimii ani, Moscova continuă să utilizeze regiunea transnistreană ca instrument de influență politică, economică și strategică asupra Chișinăului. Această influență se manifestă prin susținerea regimului separatist de la Tiraspol, menținerea trupelor ruse în regiune, în pofida angajamentelor internaționale și utilizarea pârghiilor economice și energetice pentru a exercita presiuni asupra autorităților de la Chișinău.
Poziția Republicii Moldova rămâne fermă: soluționarea pașnică a problemei transnistrene trebuie să se bazeze pe respectarea suveranității și integrității teritoriale a țării noastre. În acest sens, eforturile noastre sunt orientate spre consolidarea dialogului cu partenerii internaționali, diversificarea relațiilor economice și asigurarea unei abordări coerente, inclusiv prin prisma obiectivului nostru strategic de integrare europeană.
Criză creată artificial
Cum vedeți criza energetică creată artificial de Rusia în privința regiunii transnistrene? Este ea o măsură prin care Rusia încearcă să influențeze alegerile parlamentare ce vor avea loc anul acesta și implicit drumul european al Republicii Moldova?
Criza energetică artificială impusă de Rusia constituie un mecanism de presiune prin care Moscova încearcă să destabilizeze Republica Moldova atât economic, cât și social. Limitarea accesului la surse de energie sau modificarea condițiilor de livrare a gazelor naturale și prin urmare a electricității reprezintă o strategie menită să submineze eforturile noastre de consolidare a securității energetice și de reducere a dependenței de Rusia.
Această tactică este folosită și în context electoral, având scopul de a alimenta nemulțumiri sociale și de a influența percepția publică asupra actualei guvernări. Însă Guvernul de la Chișinău depune eforturi considerabile pentru a diversifica sursele de energie, prin conectarea la rețeaua europeană de electricitate, investiții în surse alternative și parteneriate strategice cu statele din regiune, în mod special cu România. Obiectivul nostru este să asigurăm stabilitatea energetică a țării și să diminuăm vulnerabilitățile legate de dependența de Rusia.
Oportunitate refuzată politic
Cum evaluați Dvs. oferta de 60 de milioane de euro oferită drept grant de către UE pentru regiunea transnistreană și care a fost refuzată în detrimentul unui împrumut opac pentru livrări de gaze pe care Rusia îl oferă printr-o suveică de companii regiunii transnistrene?
Oferta Uniunii Europene de 60 de milioane de euro sub formă de grant reprezintă o oportunitate semnificativă pentru dezvoltarea economică a regiunii transnistrene și pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale populației de acolo. Acest sprijin financiar ar fi contribuit la o dezvoltare democratică a regiunii, promovând astfel dezvoltarea economică sustenabilă a regiunii.
Refuzul acestui ajutor, în favoarea unui mecanism de livrare a gazelor prin intermediul unor companii intermediare, reflectă dependența economică și politică a Tiraspolului față de Moscova. Această decizie nu a fost luată, în acest moment, în interesul locuitorilor din regiunea transnistreană, ci mai degrabă pentru menținerea controlului exercitat de Moscova asupra Tiraspolului și blocarea inițiativelor care ar putea apropia regiunea de standardele europene. În acest context, Republica Moldova rămâne deschisă colaborării cu UE și altor parteneri internaționali pentru a sprijini dezvoltarea regiunii transnistrene în mod transparent și durabil.
UE a avut și o serie de condiționalități pentru Tiraspol în privința acestui grant. Au fost ele coordonate cu Chișinăul și de ce anume credeți că au fost ele refuzate de către Tiraspol?
Uniunea Europeană a stabilit anumite condiționalități pentru acordarea acestui grant, inclusiv măsuri de transparență financiară, respectarea standardelor europene de guvernanță și promovarea drepturilor omului. Aceste condiții au fost coordonate cu autoritățile de la Chișinău, care susțin pe deplin aplicarea unor criterii clare de utilizare
a fondurilor externe pentru a asigura că acestea sunt alocate eficient și în beneficiul cetățenilor.
Refuzul Tiraspolului de a accepta acest sprijin financiar demonstrează lipsa unei autonomii reale în procesul decizional și continuarea unei politici de izolare a regiunii față de inițiativele europene. În realitate, refuzul la moment al acestui grant este rezultatul influenței directe a Moscovei, care vede în aceste condiționalități o amenințare la controlul său asupra regiunii.
Autoritățile de la Chișinău vor continua să colaboreze cu partenerii internaționali pentru a identifica soluții care să sprijine dezvoltarea regiunii, fără ca aceasta să rămână captivă unor interese externe.
Temeri de posibile escaladări
Este în interesul Rusiei de a încerca o escaladare a tensiunilor dintre cele două maluri și vă așteptați la amplificarea, prin diverse metode, a stării de anxietate în rândul cetățenilor din regiunea transnistreană împotriva Chișinăului?
Republica Moldova rămâne vigilentă față de orice încercare de escaladare a situației în regiunea transnistreană. Încercările Rusiei de a induce anxietate în rândul populației din stânga Nistrului fac parte dintr-o strategie mai amplă de influență hibridă, utilizată pentru a submina eforturile Chișinăului de integrare europeană.
Prin dezinformare, presiuni economice și manipularea percepțiilor publice, Moscova încearcă să creeze un climat de incertitudine și frică. Autoritățile de la Chișinău promovează un dialog constructiv și politici care să răspundă intereselor tuturor cetățenilor, indiferent de malul Nistrului pe care locuiesc. Obiectivul nostru este să consolidăm stabilitatea și securitatea națională printr-o abordare echilibrată și prin menținerea unei comunicări active cu locuitorii regiunii transnistrene.
Cum vedeți răspunsul Tiraspolului la cererea de eliberare a unor deținuți politici de către regimul de acolo și dacă am putea asista în viitorul apropiat și la alte astfel de eliberări/grațieri a unor persoane închise pe motive politice de către acest regim?
Situația deținuților din regiunea transnistreană este o preocupare constantă pentru autoritățile de la Chișinău și pentru partenerii internaționali preocupați de respectarea drepturilor omului.
Orice eliberare a acestor persoane este un pas pozitiv, dar este esențial să fie parte a unui proces sustenabil de democratizare a regiunii. Din păcate, eliberările izolate nu reprezintă o soluție durabilă atât timp cât regimul de la Tiraspol continuă să rețină persoane pe criterii politice.
Vom continua să insistăm asupra eliberării tuturor celor deținuți pe astfel de motive și vom colabora cu organizațiile internaționale pentru a monitoriza situația drepturilor omului în regiune. Un dialog deschis și transparent cu partenerii implicați în procesul de negocieri este esențial pentru a preveni apariția unor noi abuzuri și pentru a garanta protecția cetățenilor noștri de pe ambele maluri ale Nistrului.
Spargerea blocajului informațional
Postul public de televiziune din Moldova, la fel și alte canale de televiziune, pot fi văzute acum în stânga Nistrului, chiar dacă majoritatea sunt contra plata. Este acesta un pas înainte și dacă este posibil ca radiourile din Republica Moldova să poate fi ascultate la liber în stânga Nistrului?
Accesul populației din regiunea transnistreană la surse alternative de informare reprezintă un pas important în combaterea dezinformării și promovarea valorilor democratice. Într-un climat informațional dominat de propagandă și influențe externe, asigurarea accesului liber la mass-media independentă este esențială pentru creșterea nivelului de informare a cetățenilor.
Autoritățile constituționale de la Chișinău sunt preocupate de situația libertății de exprimare, întrucât presa de pe malul drept nu are acces nestingherit în regiune. Există numeroase cazuri în care oamenii au fost persecutați și încarcerați ilegal pentru simplul fapt că și-au exprimat opinii diferite de cele promovate de regimul de la Tiraspol.
Democratizarea regiunii este un obiectiv major, iar acesta este strâns legat de existența unei prese libere și echidistante, care să respecte standardele profesionale și deontologice. În prezent, în regiune nu există nicio instituție de presă de investigație, iar acest vid informațional favorizează manipularea și lipsa transparenței. Este esențial ca presa din stânga Nistrului să fie înregistrată la Chișinău și să funcționeze conform cadrului legal al autorităților constituționale, oferind astfel locuitorilor acces la surse de informare corecte și obiective.
Ce s-a schimbat în ultimele luni în dialogul cu Tiraspolul și dacă negocierile se poartă acum de pe alte poziții între Tiraspol și Chișinău? Găsiți mai repede un numitor comun pe fundalul în care Republica Moldova permite transportarea gazului plătit de Rusia pe alte căi decât cele anterioare?
Dialogul cu Tiraspolul a cunoscut fluctuații în ultimele luni, pe fondul schimbărilor din contextul regional și al ajustărilor în abordările economice ale Republicii Moldova. Chișinăul menține o abordare pragmatică, având ca prioritate protejarea intereselor cetățenilor și reducerea dependențelor ce creează vulnerabilități.
Aspectul energetic este unul sensibil în aceste negocieri, iar orice concesie legată de transportul gazului trebuie analizată atent pentru a evita consolidarea regimului autoproclamat. În pofida dificultăților, Republica Moldova își menține angajamentul față de dialog și identificarea unor soluții care să sprijine procesul de reintegrare pe termen lung.
Securitate energetică
Va schimba construcția liniei de înaltă tensiune Isaccea - Vulcănești - Chișinău situația în ceea ce privește securitatea energetică a Republicii Moldova ce nu va mai depinde de “maneta de control” care trece în prezent pe la centrala Moldgres de la Cuciurgan? Cât de importantă este accelerarea acestui proiect?
Construcția liniei de înaltă tensiune Isaccea - Vulcănești - Chișinău este unul dintre cele mai importante proiecte strategice pentru securitatea energetică a Republicii Moldova. Această infrastructură va permite țării noastre să se conecteze direct la rețeaua energetică europeană, reducând astfel dependența de centrala de la Cuciurgan, care este controlată de Inter RAO UES din Federația Rusă și susținută de regimul de la Tiraspol.
Independența energetică este esențială pentru stabilitatea economică și politică a Republicii Moldova, iar accelerarea acestui proiect este o prioritate națională. Finalizarea acestuia va crea oportunități pentru diversificarea surselor de energie, va stabiliza prețurile și va oferi consumatorilor o mai mare siguranță energetică.
Cât de important este ca, după alegerile parlamentare din acest an, să avem la Chișinău o majoritate pro-europeană care să continue parcursul european? Ce ar însemna ipotetica venire la putere la Chișinău a unui guvern pro-rus în perspectiva securității în regiune, dosarului transnistrean, și economiei războiului din Ucraina?
Menținerea unei majorități pro-europene în Parlamentul Republicii Moldova este un element cheie pentru continuarea procesului de integrare europeană și a reformelor democratice. Un guvern pro-european asigură o direcție clară de dezvoltare economică și politică, bazată pe valorile statului de drept, transparență și colaborare cu partenerii occidentali.
O eventuală schimbare de orientare politică, în favoarea unei guvernări pro-ruse, ar putea avea consecințe grave asupra securității naționale, încetinind reformele, blocând parcursul european și expunând țara la riscuri geopolitice sporite. În contextul războiului din Ucraina, Republica Moldova are nevoie de stabilitate și de susținere internațională pentru a-și proteja suveranitatea și a asigura un viitor sigur pentru cetățenii săi.
Vă mulțumim!
Comentarii
Finanţatori:
Parteneri: