Igor Boțan: „Pentru guvernare este foarte important să dea randament în procesul de integrare europeană”

Mădălin Necșuțu
2023-02-08 12:01:00
IPN

Directorul executiv al Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT și analist politic, Igor Boțan, a făcut o trecere în revistă a celor mai importante evenimente politice din 2023 pentru Buletinul  „Dialoguri de politică externă”, realizată de Fundația Friedrich-Ebert-Stiftung împreună cu Asociația pentru Politică Externă. Am discutat cu Igor Boțan despre alegerile locale din toamna acestui an și despre implementarea reformelor atât de necesare pentru continuarea drumului european al Republicii Moldova:  

- Domnule Boțan, la ce evenimente politice majore ne-am putea aștepta în 2023 în Republica Moldova? Ce importanță pot avea alegerile locale din această toamnă?

- În primul rând, alegeri locale sunt foarte importante. Aceste alegeri sunt unele previzibile și de natură ordinară. Dar dacă ne referim la evenimente imprevizibile aici vorbim în primul rând de turnura războiului din proximitate, din Ucraina. Alegerile locale sunt interesante prin prisma reformei public-administrative. A fost publicat conceptul acestei reforme și ea va dura până spre 2030, dar există foarte multe probleme. Nu știm care va fi succesul acestei reforme. Mai cu seamă, aceasta este una dintre condiționalități Uniunii Europene. Dacă ne referim la alte evenimente pozitive pe care le așteptăm în 2023, trebuie să vedem dacă Guvernul reușește ca până la mijlocul anului curent să facă față acestor condiționalități și să raporteze că le-a îndeplinit. Cu toate acestea, observăm că Guvernul este codaș la îndeplinirea lor, iar alegerile locale vor arăta dacă se mișcă lucrurile în privința administrației publice. Am văzut că Guvernul este precaut. Se pornește de la amalgamare [posibilitatea ca localitățile să se unească în entități mai mari -n.r.]. Despre acest proces de amalgamare s-a scris și în strategia din 2012, 2016, dar nu s-a făcut nimic. De data aceasta s-au promis resurse din bugetul de stat de 250 de milioane de lei pentru această amalgamare, dar nu știm cum se va desfășura acest proces. Nu avem nicio idee. Acest proces este pus pe umerii primarilor, cetățenilor și nu se știe cine trebuie să o facă sau cine sa o înceapă.

- Ne-am putea aștepta la o victorie a PAS similară cu cea de la parlamentarele anticipate din iulie 2021, sau mai degrabă va fi un test pentru PAS pentru a vedea câtă popularitate mai are, la circa doi ani de la guvernare?

- Nu cred că problema popularității este importantă acum pentru PAS. Președintele Maia Sandu mai are doi ani de mandat, Guvernul mai are circa doi ani și jumătate, așadar pentru guvernanți este important să mențină consolidarea rândurilor și să nu admită sciziuni, ceea ce își dorește foarte mult opoziția pro-Kremlin. Am văzut că cel mai important lider al opoziției, Igor Dodon, este foarte sceptic că opoziția poate influența cumva lucrurile. Am văzut declarațiile domniei sale că protestele partidului Ilan Șor nu au întărit opoziția și că prin aceste proteste opoziția și-a arătat incapacitatea de a se uni. Dodon a mai spus că alegerile locale nu mai sunt atât de importante pentru că guvernarea vrea să reducă influența consiliilor raionale, transmițând toată puterea primarilor, iar primarii sunt oameni descurcăreți care se vor pune departe de partide. Va fi dificil să se înțeleagă dacă la nivel local cetățenii susțin mai mult puterea sau opoziția. Pentru guvernare este foarte important să dea randament în procesul de integrare europeană și depinde foarte mult de ce se va întâmpla în Ucraina. Dacă războiul se termină, și depinde și cum, să zicem într-un an de zile, atunci actuala guvernare va fi într-o situație mult mai bună decât cea actuală, cu șanse reale de a-și prelungi mandatul, ținând cont totuși și de calitatea opoziției. Așadar, lucrurile sunt volatile. Situația din Republica Moldova depinde foarte mult de situația din regiune. Opoziția este slabă, dispersată, iar guvernarea acumulează experiență. Am văzut că guvernarea s-a învățat deja să manipuleze relativ cu succes. Guvernarea este convinsă că vom trece de această iarnă relativ ușor și că s-a trecut peste cea mai grea perioadă. Mai departe am văzut determinarea UE să asiste Moldova să facă progrese în procesul de integrare europeană. În principiu, ar exista o rază de speranță. Dacă ne uităm la opoziție, fie că vorbim de cea pro-moscovită sau de cea proeuropeană, este extrem de slabă și fără resurse. Toate resursele, potrivit legislației, îi revin PAS-ului.

Bătălie politică pentru Chișinău

- Cum vedeți bătălia pentru Primăria Chișinău? Care sunt șansele actualului primar Ion Ceban și care ar trebui să fie profilul candidatului de pe zona de dreapta care l-ar putea învinge?

- Cred că șansele actualului primar al Chișinăului, Ion Ceban, sunt foarte mari. El a procedat ca un politician experimentat. A promis multe și face puține, dar ceea ce face este vizibil. Și acesta este unul din instrumentele de bază pentru succes în acest spațiu. Aici, Ceban a jucat ca la carte. Oamenii au impresia despre Ceban că acesta este gospodar și face câte ceva pentru Chișinău. Cât despre profilul candidatului care i s-ar putea opune este o întrebare foarte dificilă.

- Ne-am putea aștepta la partide-surpriză pe dreapta sau PAS va defila pe acest segment? La cine am putea fi atenți?

- Ar trebui să fim atenți doar la evoluțiile din cadrul PAS. Trebuie să vedem dacă disensiunile care au ieșit la suprafață pot duce la sciziune. Acesta ar fi cel mai dramatic lucru. Celelalte partide de opoziție extraparlamentară pro-europene parcă au oameni cumsecade, competenți, dar mă tem că nu au resurse să reușească. Ne referim aici la resurse mediatice, financiare și chiar umane. Printre liderii acestor partide sunt oameni excepționali, dar câștigarea unei campanii electorale necesită și resurse.

- Există șanse pentru o stângă europeană, un segment care rămâne vacant în continuare pe scena politică din Republica Moldova?

- Eu înțeleg că Ion Ceban s-a angajat pe acest segment. El a făcut câteva declarații care sunt fără echivoc. A vorbit de integrarea europeană, fără „niciun fel de cale a patra” sau integrare euro-asiatică. El a mai spus că Rusia este agresor în războiul contra Ucrainei. Asta îl poziționează foarte clar. Acum depinde de succesul sau insuccesul din toamnă. Dacă câștigă Primăria Chișinăului, partidul său devine o forță politică care trebuie luată în seamnă. Și acest lucru nu ar fi rău, dacă am avea un partid de stânga pro-european care să exercite presiuni asupra PAS-ului.

Pentru PAS, cel mai mare pericol vine de la faptul că deține toată puterea, oponenții sunt slabi, iar puterea corupe. Există grupări în PAS și acestea se consolidează în jurul unor interese. Accesul la pârghiile puterii fac aceste interese să prindă contur, iar de aici începe încet-încet marea corupție. Și acesta este un pericol extraordinar de mare. Putem crede că Maia Sandu este onestă, ceea ce este adevărat, dar partidul este cu totul altceva.

PAS defilează în continuare pe segmentul de dreapta

- Din ultimele sondaje devine clar ca PAS nu va putea repeta succesul din iulie 2021 și astfel va avea nevoie de un partener politic cu care ar putea eventual forma o majoritate parlamentară la următoarele alegeri. Cât de realist este acest lucru și cine ar putea fi partenerii PAS în acest sens?

- Eu cred că este absolut prematur să vorbim acum despre eventualii parteneri ai PAS, atâta timp cât există pericolul sciziunii în interiorul PAS-ului, nu putem acum vorbi despre acest aspect. Lucrurile sunt atât de volatile că acum putem doar să ne dăm cu părerea. Dacă ar exista un pericol iminent privind scindarea PAS, atunci întrebarea ar fi actuală. Eu aș vedea pentru PAS, ca parteneri de coaliție, probabil Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB) condus de Igor Munteanu, sau alte câteva partide precum Partidul Schimbării lider al căruia este Ștefan Gligor, sau Partidul Puterea Oamenilor condus de Ruslan Codreanu. Aceste partide au lideri decenți, competenți, dar PAS nu manifestă niciun interes pentru ele, deoarece se simte fără concurenți reali.

- Anul 2023 marchează începutul unui ciclu electoral – alegerile locale în toamna 2023, alegerile prezidențiale în 2024 și parlamentare în 2025. Poate acest lucru influența agenda de reforme? Mai sunt posibile reforme sistemice precum reforma teritorialadministrativă, reforma administrației publice centrale etc?

- Republica Moldova are ca proiect de țară integrarea europeană. Este extrem de important ca cerințele CE să fie îndeplinite pentru a începe procesul de negocieri pe capitole. Odată început acest proces cu UE, situația se va schimba cardinal. „Kilometru zero” va începe de acolo în relația cu UE. În schimb, opoziția nu are niciun fel de idee ce ar putea face pentru a capta interesul cetățenilor. Pur și simplu nu există. Uniunea Economică Eurasiatică este pe brânci, „calea a treia” este o iluzie fără potențial de a se lansa fără parteneri cum este UE.

- Se vorbește tot mai mult despre carențe ale guvernării în ceea ce ține de procesul decizional transparent și participativ. Există critici tot mai dese la adresa guvernării precum că nu ar aloca timp suficient consultărilor publice și consultării factorilor interesați de adoptarea mai multor legi de interes major. Cum poate afecta acest lucru dezvoltarea democratică și parcursul european al țării?

- Este adevărat, acest lucru poate afecta negativ. Dar orice guvernare am instaura acum în Republica Moldova va avea aceleași probleme - lipsa de cadre competente, interes, etc. Există câteva cercuri politice care își manifestă atitudinea față de guvernare, invocând lipsa de transparență și este bine că fac acest lucru. Dar trebuie spus că principalul evaluator al actualei puteri nu mai este acum opoziția, cât Uniunea Europeană care dă note și care ține mâna pe întrerupătorul procesului de negocieri. În rest, avem doar manifestarea slăbiciunilor sistemice de care nu scapă nicio guvernare.

Restanțe pe reforme

- Cum vedeți implementarea reformelor la Chișinău și dacă în 2023 Republica Moldova va primi undă verde din partea UE spre următorul pas pe drumul său european?

- Am văzut un raport intermediar care califică Republica Moldova ca fiind codașă în comparație cu Ucraina și Georgia la capitolul reforme. Este un semnal pentru Republica Moldova, dar așa cum spuneam capacitatea administrativă este slabă. Nu se știe cum această situație poate fi corijată pentru că am văzut cum toții că totul depinde stimularea oamenilor competenți. Oamenii competenți nu vin la salarii mici. Pe de cealaltă parte, opoziția vociferează mărirea salariilor funcționarilor și ale miniștrilor, dar și reclamă faptul că actuala guvernare este părăsită de profesioniști. Este un fel de capcană din care guvernarea trebuie să iasă. În concluzie, totul depinde de evoluțiile din Ucraina. Dacă această țară rezistă și se găsește o formulă de ieșire din acest conflict, avem probabil mari șanse ca UE să decidă ca aceste două țări – Ucraina și Republica Moldova – să fie scoase din zona gri, deoarece altminteri vom avea în permanență manifestări din partea Rusiei pentru a-și recuceri ceea ce consideră Moscova teritorii pierdute. De aceea, situația este volatilă, dar există și o fereastră de oportunitate și temei pentru a fi și optimiști.

- Vă mulțumim!

Mădălin Necșuțu
2023-02-08 12:01:00

Comentarii