DOC // Un nou regulament privind ajutoarele de stat în sectorul aerian. CNA: „Promovează doar interesele Aeroportului concesionat și ale companiei Fly One”

Victoria Dodon
06/10/2016
Avion Fly One Foto: facebook.com

Consiliul Concurenței a elaborat recent un nou regulament privind ajutorul de stat acordat aeroporturilor și companiilor aeriene proaspăt înființate. Potrivit autorității, documentul este necesar pentru ca Legea cu privire la ajutorul de stat să poată fi implementată eficient, dar și pentru a armoniza legislația națională cu cerințele Uniunii Europene în acest domeniu. Centrul Național Anticorupție, care a efectuat expertiza proiectului, spune însă că scopul ar fi cu totul altul. În viziunea CNA, s-ar dori, între altele, promovarea intereselor financiare ale Aeroportului Internațional Chișinău, care a fost concensionat și beneficiază deja de investiții pentru exploatare, precum și a intereselor companiei Fly One, despre care Anticoruptie.md a scris că este afiliată ministrului Justiției Vladimir Cebotari.

Aeroporturile și companiile aeriene din Moldova pot primi ajutoare din partea statului în baza Legii cu privire la ajutorul de stat, în timp ce un Regulament existent din iulie 2014 stabilește clar principiile conform cărora Consiliul Concurenței evaluează acordarea acestor ajutoare așa încât finanțările să nu dăuneze concurenței dintre operatorii economici. Recent, autoritatea a venit cu inițiativa să anuleze regulamentul existent și să creeze unul nou. Potrivit notei informative la proiect, se urmărește ca „măsurile privind acordarea ajutoarelor de stat, în anumite condiții, să remedieze disfuncționalitățile pieței, să eficientizeze funcționalitatea, să sporească competitivitatea sectorului aeroportuar și a companiilor aeriene în mod echitabil”. Autorii documentului susțin că modificările vor preveni apariția factorilor de risc în sectorul aeroportuar și că  implementarea lor nu necesită alte cheltuieli decât cele prevăzute deja în bugetul de stat. 

CNA: „Este inoportun. Nu va asigura transparența, ci va denatura climatul concurențial pe piață”

Noul regulament a ajuns sub lupa experților CNA care, într-un raport de expertiză, scot la iveală mai multe lacune și formulări ambigue, ce pot genera pratici abuzive, precum și intenții de a promova interese private în detrimentul beneficiul public. Autorii încep chiar cu faptul că cadrul normativ exact în același domeniu a fost creat deja, doi ani în urmă, iar în nota informativă autorul nu prezintă argumente plauzibile privind necesitatea abrogării documentului existent. 

Mai mult, dacă Regulamentul actual stabilește că ajutorul de stat nu se acordă pentru activități care nu sunt legate în mod direct de activitățile de bază ale aeroportului (construirea şi folosirea terenului şi a clădirilor, birouri, hoteluri şi întreprinderi situate în incinta aeroportului, precum şi magazine, restaurante şi parcări), proiectul viitorului regulament însă, uită de aceste restricții, „fapt ce va permite furnizorului să acorde ajutor de stat pentru activități comerciale ce nu sunt legate direct de activitățile de bază ale aeroportului”, în opinia CNA.

„Prin urmare, deducem că scopul real al promovării proiectului ar putea fi inclusiv crearea posibilității de acordare a ajutorului de stat pentru Aeroportul Internațional Chișinău, care a fost concesionat pentru a aduce investiții necesare pentru modernizarea acestuia, precum și pentru magazine, hoteluri, întreprinderi, restaurante situate în incinta aeroportului”, concluzionează experții. 

Autorii amintesc că Aeroportul (AIC) este dat în concesiune încă din 2013, anume cu scopul de a atrage investiții străine și ajutoare pentru exploatare, ceea ce ar însemna că acordarea ajutorului de stat pentru acesta ar fi abuzivă și neîntemeiată. De fapt, acesta va fi aplicabil doar pentru AIC, în condițiile în care Aeroportul de la Mărculești este folosit mai mult în scopuri de apărare națională. Totodată, unica companie aeriană care ar putea beneficia de ajutoare de stat conform proiectului este Fly One SRL, care s-a lansat oficial în aprilie 2016 și care are în calitate de fondator pe soția ministrului Justiției, cu o cotă de participare de 40%. CNA atenționează că proiectul va fi înregistrat de Ministerul Justiției, fapt ce poate genera un conflict de interese.

„În concluzie, proiectul promovează interesele doar a unui grup restrâns de antreprenori, iar aprobarea acestuia ar stabili condiții inechitabile în raport cu alți antreprenori din domeniu, dar mai ales, ar prejudicia interesul public, deoarece promovarea intereselor financiare ale Aeroportului Internațional Chișinău sau ale companiei Fly One nu reprezintă interesele cetățenilor. În sensul dat, prin promovarea intereselor adaptate întreprinderilor concesionate în sectorul aviației se pot cauza prejudicii nu doar interesului public în general, dar și intereselor private legitime ale celorlalți beneficiari, denaturând astfel concurența pe piața internă. (...) Scopul real al promovării proiectului pare a fi mai degrabă promovarea anumitor facilități pentru concesionari și companii aeriene recent înființate, ca aceștia să poată beneficia de ajutor de stat pentru dezvoltarea domeniilor ce necesită investiții, fapt ce va aduce prejudicii interesului public și încălcarea principiului de liberă concurență și echitate în raporturile dintre stat și întreprinzător. (...) Centrul indică la inoportunitatea promovării proiectului, deoarece prevederile acestuia nu vor asigura transparența și coerența proiectelor finanțate, ci vor denatura climatul concurențial pe piața internă”, se spune în analiză.  

CNA mai spune că cei care au elaborat proiectul noului regulament au preluat doar parțial normele sugerate de Uniunea Europeană în sectorul vizat, selectându-le, la propria discreție, doar pe cele „convenabile”, ceea ce ar trezi suspiciuni de corupție. Mai mult, în opinia lor, implementarea noilor prevederi vor necesita, totuși, cheltuieli suplimentare. 

Mai multe detalii, în expertiza Centrului Național Anticorupție: 

Consiliul Concurenței a precizat pentru Anticoruptie.md că regulamentul nou a fost deja avizat de autoritățile centrale și se află la etapa de consultări publice. Cu referire la expertiza CNA, reprezentanții instituției insistă pe faptul că documentul transpune prevederile legislației UE. „Acordarea ajutoarelor de stat, inclusiv pentru Aeroport, nu ține de competența Consiliului Concurenței și nici de acest Regulament. Atragem atenția asupra faptului că Consiliul Concurenței nu acordă ajutoare de stat, dar evaluează impactul intervenției statului asupra mediului concurențial”, adaugă ei într-un răspuns remis Anticoruptie.md. 

Activitatea Fly One, în vizorul autorităților

Noua companie aeriană Fly One operează zboruri din luna mai 2016, transportând călători spre mai multe oraşe europene. Firma, înregistrată în toamna anului trecut, o are printre fondatori pe Maria Cebotari, soţia actualului ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, în timp ce sora acestuia, Mariana Tăbuică, este noul director executiv. Anticoruptie.md a scris anterior despre faptul că partener de afaceri al familiei Cebotari în noua firmă ar fi Mircea Maleca, fostul director al Autorității Aeronautice Civile (AAC), oficialul ascunzându-se în spatele fostului său socru de la Leova. Informația a fost confirmată și de Serviciul de Informații și Securitate. După publicarea anchetelor jurnalistice, Maleca și-a dat demisia din funcție, la solicitarea premierului Pavel Filip. 

Totodată, activitatea Fly One şi conflictul de interese admis de Mircea Maleca au ajuns în vizorul CNA. Ofiţerii Anticorupție au cerut și Comisiei Naţionale de Integritate să se expună dacă fostul şef al AAC a admis un conflict de interese. Tot la începutul lunii iunie, Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a expediat în adresa Întreprinderii de Stat Moldatsa un demers potrivit căruia Fly One nu dispune de nicio cursă regulată.

Între timp, CNA a încetat cauza pornită, motivând că faptele expuse în presă nu s-au adeverit, iar Autoritatea Națională de Integritate (ANI) nu s-a expus încă dacă Vladimir Cebotari și Mircea Maleca au admis vreun conflict de interese, pentru că instituția, reformată de curând, nu este încă funcțională. 

Aeroportul off-SHOR via Rusia

Centrul de Investigații Jurnalistice în parteneriat cu publicația Ziarul Național au scris și despre controversata „afacere” privind concensionarea Aeroportului Internațional Chișinău. În cadrul unei anchete, jurnaliștii au relevat că investițiile de la aeroport, concesionat unui off-shore britanic, pleacă în firme apropiate businessmanului Ilan Șor, președinte al Consiliului de administrare al „Avia Invest”. Deși la concurs au fost invitate cinci companii de talie europeană, cu experiență în activitatea aeroportuară, comisia de concurs a ales o companie anonimă, fondată de un aeroport din Rusia și o uzină rusească de producere a locomotivelor, care în scurt timp au cedat „afacerea” unui off-shore. 

Victoria Dodon
06/10/2016

Comentarii