Organizaţiile de media critică „lecţia” de jurnalism de la CSM şi califică admonestările publice la adresa jurnaliştilor drept tentativă de intimidare

Anticoruptie.md
19/07/2017
Şedinţa CSM de la 18 iulie. Foto: CIJM

Organizațiile neguvernamentale din domeniul mass-media îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu atitudinea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) față de jurnalista Mariana Raţă de la Centrul de Investigaţii Jurnalistice care a fost admonestată public la şedinţa CSM de la 18 iulie, potrivit unei declaraţii comune. ONG-urile consideră inacceptabilă atitudinea membrilor Consiliului şi califică asemenea admonestări publice și colective drept intimidări la adresa jurnaliștilor.

„Reamintim că de mai bine de jumătate de an, accesul la hotărârile judecătorești publicate pe Portalul unic al instanţelor judecătoreşti este limitat prin excluderea posibilității de căutare a hotărârilor după numele părților. Reprezentanții mass-media și ai societății civile au semnalat în repetate rânduri că, din cauza acestor restricții, ar putea apărea unele erori în presă, întrucât jurnaliștii nu vor putea verifica informațiile cu care operează”, se arată în declaraţie.

Organizaţiile semnatare îndeamnă autorităţile să nu îngrădească accesul jurnaliştilor la informaţiile de interes public şi cer repetat reintroducerea posibilității de căutare a hotărârilor de judecată după numele părților și restabilirea funcționalității anterioare a portalului instanțelor de judecată. „Cerem membrilor Consiliului Superior al Magistraturii să se abţină de la acţiuni care pot fi interpretate ca intimidare a jurnaliştilor. Totodată, atragem atenția că instituţiile de presă au propriul organ de autoreglementare – Consiliul de Presă. Persoanele care consideră că au fost lezate în drepturi în urma publicării unui material de presă pot apela fie la Consiliul de Presă, fie pot aplana situaţia în urma discuţiilor cu reprezentanţii redacţiilor”, potrivit apelului.

După ce autorităţile au îngrădit accesul la informaţie, inclusiv la documentele publicate pe Portalul unic al instanţelor judecătoreşti, acestea se indignează de erori apărute în investigaţiile jurnalistice. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) au organizat o adevărată lecţie publică de jurnalism în cadrul şedinţei de marţi, 18 iulie, după ce au fost sesizaţi de către o magistrată despre o greşeală apărută în ancheta „Judecătorii miliardului furat” a Centrului de Investigaţii Jurnalistice. Deşi autoarea investigaţiei, Mariana Raţă, a recunoscut că a fost admisă o eroare neintenţionată pe care a înlăturat-o imediat, membrii CSM s-au întrecut în replici acide.

Declaraţia integrală

Anticoruptie.md
19/07/2017

Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Follow us on Telegram