Riscurile de corupţie din Programul „Prima casă” al Guvernului Filip

Anticoruptie.md
26/10/2017
Cabinetul de miniştri. Foto: gov.md

Proiectul de lege privind Programul de stat „Prima casă”, elaborat de Ministerul Finanţelor, prin care autorităţile îşi propun între altele reducerea migrației în rândul tinerilor, conține factori și riscuri de corupție, arată un raport de expertiză al Centrului Naţional Anticorupţie. Potrivit experţilor, criteriile de selectare ale beneficiarilor nu sunt clare, iar prevederile vagi lasă loc de abuzuri pentru funcţionarii care îi vor alege. 

Guvernul condus de democratul Pavel Filip a lansat iniţiativa în mai 2017. „Tinerii pleacă peste hotare în mare măsură pentru că nu văd perspectivele de a-şi cumpăra o locuinţă aici, pe loc, la nivelul salariului pe care îl primesc. De asta pleacă acolo unde primesc mai mulţi bani. Acest proiect oferă o posibilitate tinerelor familii să-şi cumpere o locuinţă în Republica Moldova şi prevederile esenţiale ale acestuia sunt că contribuţia tinerilor este de doar 10%. Pot lua un credit de la bancă, intrând în acest proiect, de până la 900.000 de lei sau costul maximal al locuinţei poate fi de un milion de lei. Astfel 10% este contribuția tânărului, 90% constituie creditul de la bancă. Locuința se gajează 50% de către bancă și 50% de către stat. Creditul se oferă pentru 25 de ani”, declara Pavel Filip, după o ședință săptămânală, la sediul Partidului Democrat despre lansarea conceptului „Prima Casă”.

În iulie, Cabinetul de miniştri a aprobat conceptul programului. Potrivit unui comunicat de presă de atunci al Guvernului, garanțiile în numele statului vor fi emise de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM), condusă de Iulia Iabanji, desemnată recent secretar general de stat la Ministerul Economiei şi Infrastructurii. Tot atunci, se preciza că beneficiarii vor fi cetățeni ai Republicii Moldova, cu vârsta de până la 45 de ani, care sunt angajați în câmpul muncii și au venituri oficiale. De asemenea, aceştia nu trebuie să dețină în proprietate o locuință sau să aibă credite ipotecare nestinse.

În septembrie, autorităţile au publicat proiectul de lege. Potrivit notei informative, scopul proiectului este „acordarea unui suport către familiile tinere în obținerea primei locuințe prin facilitarea: accesului la credite ipotecare; crearea condițiilor optime pentru creșterea termenului de scadență a creditelor ipotecare; reducerea migrației în rândul tinerilor (potrivit studiilor de specialitate, lipsa unei locuințe este cauza principală pentru care tinerii moldoveni decid să emigreze); creșterea ratei de angajări oficiale în economia națională și transparentizarea salarizării; creșterea transparenței tranzacțiilor imobiliare.”

„Cheltuielile, ce pot apărea ca urmare a implementării acestui proiect, constă în eventuala achitare a mijloacelor financiare de la bugetul de stat ca urmare a activării garanțiilor de stat eliberate. Totodată, se preconizează ca aceste mijloace bănești să fie recuperate din contul locuinței ipotecate, iar în caz de insuficiență - de către Ministerul Finanțelor printr-o decizie, care va constitui document executoriu”, se mai arată în document.

Experţii Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) care au efectuat o expertiză a proiectului susţin că documentul conține factori și riscuri de corupție. Ei sugerează, între altele, în analiza lor că nu sunt clare criteriile de selectare a beneficiarilor Programului de stat „Prima casă” în cazul în care numărul solicitanților va depăși suma mijloacelor financiare, stabilite anual în legea bugetului de stat. 

„Analizând per ansamblu prevederile proiectului se constată că acesta nu cuprinde norme referitor la modalitatea în care vor fi selectate persoanele în cazul în care lista beneficiarilor va depăși suma mijloacelor financiare stabilite anual în legea bugetului de stat pentru Programul de stat «Prima casă», or se va ghida după principiul «primul venit, primul servit». În sensul dat, proiectul generează atribuții discreționare pentru persoanele responsabile de acordare a creditelor bancare garantate parțial de stat și lasă la latitudinea acestora de a stabili lista beneficiarilor. Astfel, pe de o parte, solicitantul va fi cointeresat în acordarea dreptului de a deveni beneficiar al Programului de stat, iar pe de alta, responsabilii de implementarea proiectului vor fi tentați în acordarea creditelor bancare, după caz, în vederea obținerii unor avantaje necuvenite sub orice formă cu riscul comiterii manifestărilor de corupție”, potrivit documentului.  

Potrivit experţilor, din cauza lacunelor din proiect, tragerea la răspundere a funcţionarilor, care la implementare vor conștientiza impunitatea lor pentru abuzurile săvârșite în procesul de aplicare, va fi imposibilă. „Astfel, va perpetua săvârșirea abuzurilor de serviciu, depășiri a atribuțiilor de serviciu, conflicte de interese și/sau favoritism, precum și altor manifestări de corupție (corupere pasivă/activă) în cauză”, se mai arată în expertiza anticorupţie, în care este recomandată revizuirea proiectului. 

Anticoruptie.md
26/10/2017




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii