Segmentul achizițiilor publice de valoare mică (AVM) trece prin câteva modificări în anul curent. La 1 iulie 2023, intră în vigoare noul Regulament cu privire la achizițiile publice de valoare mică, care prevede că procurările care nu depășesc o anumită sumă pot fi contractate direct de la prestator. Totodată, la începutul anului curent, au fost majorate pragurile pentru contractele de achiziții publice de valoare mică, ca răspuns la creșterea inflației. În acest context, organizațiile societății civile semnalează riscuri înalte de fraudă în procesul AVM.
Potrivit modificărilor aprobate, pentru contractele de achiziții de bunuri și servicii suma crește de la 200.000 de lei până la 300.000 de lei fără TVA; pentru contractele de achiziții de lucrări - de la 250.000 de lei la 375.000 de lei fără TVA, iar pentru contractele de achizitii publice de servicii sociale suma se ridică de la 400.000 de lei la 600.000 de lei fără TVA.
Reglementările prevăd că AVM se realizează de către autoritatea contractantă în baza planului anual de desfășurare a achizițiilor publice sau din motive de urgență, care trebuie justificate prin argumente concrete și fixate de grupul de lucru printr-un proces-verbal. Autoritățile contractante sunt obligate să prezinte trimestrial informația cu privire la AVM în Sistemul informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice”.
În acest context, organizații ale societății civile atenționează că AVM sunt procese cu o transparență redusă, prin imposibilitatea de monitorizare a acestor proceduri, acestea nefiind publicate în sistemul electronic MTender. Asociaţia pentru Guvernare Eficientă şi Responsabilă atenționa că, prin AVM „este permisă contractarea directă a unui anumit operator economic la discreția autorității publice, fără obligația de a desfășura proceduri deschise prin sistemul electronic sau de a publica, cel puțin, rezultatele atribuirii contractelor. Așadar, în realitate AVM sunt lipsite total de transparență și lăsate la discreția autorităților publice, fapt ce generează riscuri înalte de fraudă și corupție. Mai mult, nici măcar autoritățile publice nu dețin date și statistici despre valoarea sau eficiența lor”.
Totodată, potrivit AGER, MTender „nu dispune de funcționalități tehnice specifice desfășurării procedurilor de valoare mică și nici funcționalități care ar permite autorităților/entităților contractante publicarea trimestrială a informațiilor privind rezultatele AVM”.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii