Un rechizitoriu al Departamentului de Justiție al SUA împotriva unei firme de conținut pentru rețelele de socializare arată că devine din ce în ce mai ușor pentru Rusia să influențeze alegerile din SUA.
Fermele de troli rusești și roboții din rețelele sociale sunt acum vechi. Modul preferat al Kremlinului de a influența alegerile din SUA în 2024, am aflat săptămâna aceasta, folosește ceea ce mulți americani consideră o distracție inofensivă – conținut creat de influenceri ai rețelelor de socializare.
Potrivit unui rechizitoriu al Departamentului de Justiție al SUA, publicat miercurea trecută, conținutul creat și distribuit de o companie conservatoare de social media numită „Tenet Medi” a a fost de fapt finanțat de Rusia.
Doi angajați ai guvernului rus au canalizat aproape 10 milioane de dolari către „Tenet Media”, care a angajat influenți conservatori de mare profil, precum Tim Pool, Benny Johnson și Dave Rubin, pentru a produce videoclipuri și alt conținut care a alimentat diviziunile politice. Rechizitoriul susține că influencerii – care spun că nu cunoșteau legăturile lui Tenet cu Rusia – au fost plătiți cu peste 400.000 de dolari pe lună.
Este cel mai recent semn că eforturile Rusiei de influență online evoluează, a spus Pekka Kallioniemi, un cercetător finlandez specializat în dezinformare, care este autorul cărții „Vatnik Soup”, o carte despre războaiele informaționale din Rusia, care urmează să fie publicată pe 20 septembrie. Influencerii care au un număr mare de urmăritori fanatici sunt o metodă mult mai reușită în răspândirea dezinformarii decât roboții și trolii, a declarat el pentru revista POLITICO într-un interviu.
„Acești oameni sunt și idolatriți. Au bazine uriașe de fani”, a spus el. „Sunt ascultați atunci când se adresează de fanii lor. Deci, ei sunt, de asemenea, un centru foarte bun pentru răspândirea oricăror narațiuni, în acest caz ar fi narațiunile pro-Kremlin.”
De ce sunt influencerii de pe rețelele sociale de extremă dreaptă ținte mari pentru Rusia? Cum a reușit Kremlinul să se infiltreze atât de eficient în mass-media de extremă dreaptă?
Motivul principal este că împărtășesc o ideologie similară. Acest tip de tradiționalism și conservatorism este ceva pe care și Rusia ar dori să-l promoveze: ei îl arată pe Putin ca întruchipare a tradiționalismului și a valorilor familiei. Și acest lucru este foarte asemănător, desigur, în politica SUA. În spatele acestui lucru se află și ideologia anti-trezire.
Există și astfel de narațiuni promovate de oameni de stânga. Este un sistem extrem de cinic în care întreaga idee este de a polariza populația SUA prin furnizarea de ideologii și idei extreme și de a le împinge către un public din SUA.
Deci nu este doar o acțiune de dreapta, se întâmplă pe ambele părți?
Da, și aș sublinia că este vorba de extremă stângă și extremă dreapta. Ambele ținte sunt extremitățile spectrului politic. Narațiunile [din stânga] sunt aceleași cu cele promovate de influencerii de dreapta.
Cum s-au schimbat tacticile de influență ale Rusiei? Există vreun motiv în spatele acestei evoluții?
Dacă ne întoarcem la lansarea Agenției de Cercetare pe Internet a Rusiei în 2013 (instituție cunoscută în presă ca fabrica de trolli sau кремлебoты), au început să producă în masă propagandă online și au folosit aceste așa-numite „ferme de troli”. Mai târziu, au început să folosească și roboți automati. Dar, în plus, rușii par să folosească aceste conturi mari de pe rețelele sociale (influencerii) care sunt numite conturi „superspreader”.
Ele sunt folosite pentru a răspândi narațiunii în toată lumea. Acest termen provine din studiile Covid-19: a existat un studiu Covid care a descoperit că 12 conturi erau responsabile pentru două treimi din dezinformarea vaccinului Covid și, de fapt, contul lui Robert F. Kennedy Jr. a fost unul dintre ele.
Aceste studii, tot în sfera geopolitică, au descoperit că, de fapt, o mare parte din această dezinformare este răspândită prin conturile superspreader. Probabil că Rusia și-a dat seama de acest lucru, iar acest incident este un bun indicator că conturile respective sunt utilizate de Kremlin.
Ce zici de conturile superspreader pe care Kremlinul le consideră utile?
Pentru că raza lor este atât de mare. De obicei, au crescut organic pentru a fi populari. În timp ce cu conturile troll și bot, nu sunt organice. De obicei, au un număr mai mic de urmăritori și este foarte greu să răspândești aceste narațiuni în afara rețelei.
Deci, dacă aveți un hub principal – un cont superspreader cu 2 milioane de urmăritori – este mult mai ușor să răspândiți o narațiune, deoarece aceste conturi au deja o acoperire uriașă și o audiență mare și, uneori, conținutul lor ajunge chiar și în mass-media mainstream sau media tradițională.
Acești oameni sunt și ei idolatriți. Au baze uriașe de fani. Personalități uriașe din rețelele de socializare superspreader - sunt ascultate și crezute. Deci, sunt, de asemenea, un centru foarte bun pentru răspândirea oricăror narațiuni care ar fi narațiuni pro-Kremlin.
Cum alte cuvinte, creșterea rețelelor de socializare a ajutat campania de dezinformare a Rusiei?
Desigur. Înainte de social media, au avut o mulțime de dificultăți în a pătrunde în media occidentală. S-a întâmplat, dar nu atât de des. Deci, rețelele sociale au fost un instrument util pentru Rusia pentru a-și răspândi propaganda. Ei au fost primii care au folosit efectiv rețelele sociale pentru a face astfel de campanii de dezinformare în masă și operațiuni de informare și au avut un avans foarte bun în acest sens. Mass-media occidentală și serviciile de informații au avut nevoie de ani de zile pentru a înțelege totul.
Agenția de Cercetare pe Internet a fost înființată în 2013. În primul rând, au început într-un mediu mai domestic, așa că defăimeau opoziția, Aleksei Navalnîi și așa mai departe și, bineînțeles, Ucraina. Dar după aceea, când nu a mai existat opoziție în Rusia, au trecut la audiența din SUA și la alegerile din SUA din 2016.
De asemenea, merită menționat că probabil că folosesc Inteligența Artificială acum și în viitor, pentru că este doar automatizarea lucrurilor. Este mult mai ieftin și, de asemenea, mai eficient. Puteți face un lucru uriaș folosind Inteligența Artificială.
Deci, de exemplu, operatorii ruși au creat site-uri de știri false sau bloguri, iar conținutul acestor bloguri este complet generat de Inteligența Artificială, dar uneori injectează manual narațiuni sau propagandă rusă.
Există sute de astfel de bloguri. De asemenea, bineînțeles, ei folosesc sistemul tradițional de roboți și troli pentru a face apoi aceste narațiuni să pară mult mai mari. Este un fel de acest sistem pe mai multe niveluri și, uneori, unul dintre conturile superspreader poate prelua narațiunea și apoi devine cu adevărat virală. Este un sistem foarte sofisticat care încă nu este foarte bine înțeles.
Sunteți surprins de acest rechizitoriu al Departamentului de Justiție, care implică doi directori mass-media ruși ce promovează propaganda pro-Kremlin în SUA?
Nu am fost surprins. Multă vreme, oamenii s-au gândit: „Nu există arme fumigene, nu există dovezi directe ale vreunui fel de influență străină”.
Dar acum este. Și cred că acesta este doar vârful aisbergului. Se întâmplă mult mai multe, în special prin intermediul acestor companii-fantome situate în Emiratele Arabe Unite sau Republica Cehă, sau orice altceva, deoarece Rusia se pricepe foarte bine la mascarea fluxurilor de bani.
Care este scopul final al campaniei de dezinformare a Rusiei? Îl alegeți pe Donald Trump? Sau există un obiectiv mai larg?
Ei vor să polarizeze și să divizeze țările, în special SUA, care au un sistem cu două partide.
Ori de câte ori o țară se concentrează pe dispute și argumente interne, politica sa externă devine mult mai slabă. Am văzut asta în cazul Ucrainei, care a fost amânat luni, luni și luni, și acesta este, în principiu, scopul lor: să creeze aceste conflicte interne, astfel încât politica externă a diferitelor țări să devină mult mai slabă și indecisă.
Deci, vor diviziunea și, de asemenea, ca oamenii să nu mai acorde atenție la ceea ce face Rusia?
Da. Dar lucrul bine cunoscut despre dezinformarea rusă este că rar menționează Rusia. Deci, de obicei, se vorbește despre alte probleme, de exemplu, granița de sud a SUA sau cultura „woke” sau pierderea valorilor tradiționale. Cred că principala narațiune propagată este că SUA nu ar trebui să mai trimită bani în Ucraina, deoarece există atât de multe probleme interne care ar trebui rezolvate.
Și motivul este că atunci când începi să faci o investigație despre cultura rusă în general, îți dai seama că nu este chiar atât de tradițională sau conservatoare sau ceva de genul acesta. Vedeți că au probleme foarte mari și, de fapt, sunt destul de seculari.
Imaginea pe care Rusia încearcă să o creeze despre ei înșiși nu este aceeași cu realitatea. Ei doar decid, OK, să nu vorbim deloc despre Rusia. Să vorbim despre alte țări și despre problemele lor. Este foarte diferit de China. Chinei îi place să vorbească despre China și cât de grozavi sunt. Deci, este exact opusul în acest sens.
Unii oameni spune despre americanii care simpatizează argumentele Kremlinului că sunt „idioți utili”. Este aceasta o caracterizare corectă a acestei situații? A existat o schimbare în tipul de „idioți utili” pe care îi caută Rusia?
Sunt destul de sigur că proprietarii „Tenet Media”, Lauren Chen și Liam Donovan, știau în ce se bagă. Au fost o mulțime de semne că ei știau de fapt că banii vin din Rusia. Despre influenceri? Nu sunt sigur. Cred că aproape toți au declarat că nu știau. Dar vreau să spun, ridică întrebări dacă cineva este dispus să-ți plătească 400.000 de dolari pentru patru videoclipuri pe lună.
Trebuie să existe diligență. Trebuie să te gândești, de unde vin acești bani? De ce este cineva dispus să plătească atât de mult pentru producerea acestor videoclipuri pe YouTube care au 100.000 de vizualizări, ceea ce nu este atât de mult, sau 200.000 de vizualizări?
Poate că nu știau, dar cu siguranță nu și-au făcut diligența. Nu au făcut verificări adecvate ale antecedentelor de unde provin banii, pentru că erau mulți bani.
Când vine vorba de a căuta idioți utili, cred că este cam la fel ca înainte. Există un acronim de contrainformații numit MICE. Practic, urmărește ceea ce motivează pe cineva să facă spionaj: bani, ideologie, compromis sau ego.
Acesta este un model foarte simplificat, dar cred că se potrivește destul de bine în acest domeniu de propagandă. Deci, de obicei, există ceva care îi motivează pe acești oameni. Și cred că „idiot util” ca termen nu este foarte bun, pentru că mulți dintre acești oameni nu sunt idioți.
S-ar putea să fie lacomi. Oamenii au motivații diferite de a face lucruri. Dar cred că ideea de bază din spatele așa-zisului „idiot util” este încă aceeași. Este cineva care este dispus să lucreze pentru o națiune străină, de obicei pentru a-și submina propria țară.
Deci, pe cine caută ei pentru a răspândi propagandă? Ce fel de persoană caută?
Cred că mulți dintre acești oameni care o fac foarte bine sunt de obicei carismatici și, în anumite privințe, controversați.
Ei știu să creeze controverse în jurul subiectelor și pe rețelele de socializare. Crearea de controverse aduce, de obicei, și implicare – oamenilor le place conținutul tău, distribuie conținutul tău, comentează conținutul tău. Deci, oamenii carismatici sunt probabil cele mai valoroase bunuri în acest moment.
Crezi că oamenii au o înțelegere tot mai mare a campaniei de dezinformare a Rusiei? Și în ce măsură le pasă?
Cred că multor oameni pur și simplu nu le pasă. Majoritatea oamenilor le pasă de inflație, prețurile alimentelor, prețurile la energie, genul de lucruri care le afectează de fapt viața de zi cu zi.
Dacă cineva este plătit să promoveze narațiunile rusești, nu cred că multor oameni le pasă de asta, pentru că nu le afectează atât de mult viața.
Dar lucrul interesant este că narațiunile rusești gravitează de obicei în jurul acestor subiecte de zi cu zi. În rechizitoriu, narațiunile împinse erau despre prețurile alimentelor și totul devine prea scump și așa mai departe. Deci, Rusia promovează și aceste lucruri de zi cu zi în dezinformarea lor. Dar da, nu cred că oamenilor le pasă atât de mult pe cât ar trebui.
Înainte de alegeri, cum putem fi vigilenți împotriva campaniilor de dezinformare ale Rusiei?
Ei bine, întotdeauna am spus că cel mai bun antidot la acest lucru este educația, dar cred că este prea târziu când vine vorba de alegerile din noiembrie. Dar Finlanda, este un exemplu grozav. Avem un sistem educațional foarte bun care promovează alfabetizarea media și gândirea critică, precum și rezistența cognitivă, împotriva propagandei și a dezinformarii. Cred că aceasta ar fi cea mai bună soluție.
În general, oamenii ar trebui să fie mai critici la ceea ce citesc, în special pe rețelele de socializare, și să realizeze că există oameni care sunt dispuși să răspândească minciuni și știri false doar pentru implicare.
Amintiți-vă întotdeauna că oamenii ar putea fi plătiți pentru a răspândi aceste povești, așa cum tocmai am fost martori cu „Tenet Media”. Deci, gândirea critică, ca regulă generală, este o modalitate bună de a rămâne vigilenți.
Dar, de asemenea, spun mereu că oamenii ar trebui să-și închidă computerele și smartphone-urile și să iasă și să-și trăiască viața și să se bucure de ea. Lumea digitală poate fi destul de ostilă și poate scoate la iveală aceste emoții negative. Poate luați o pauză și mergeți la o plimbare. Doar bucură-te de viață.
Sursa: https://www.politico.com/news/magazine/2024/09/07/why-the-kremlin-loves-social-media-00177759
Comentarii
Finanţatori:
Parteneri: