Compania Fly One, administrată de un ex-demnitar, în centrul unui scandal după mai multe zboruri cu probleme. Ce spune Autoritatea Aeronautică Civilă

Victoria Dodon
03/07/2017
Foto: Fly One / Facebook.com

Compania aeriană Fly One, administrată de fostul director al Autorității Aeronautice Civile și care o avea printre fondatori pe soția ministrului Justiției, s-a pomenit în centrul unui scandal după ce o aeronavă de pe cursa Heraklion-Chișinău a făcut cale întoarsă din cauza unor defecțiuni tehnice. În timp ce pasagerii, care ar fi trebuit să ajungă în Moldova pe 2 iulie, încă așteaptă soluții de la operatorul aerian, mai mulți clienți s-au plâns pe rețelele de socializare de problemele cu care s-au ciocnit pe diferite curse operate de Fly One în ultimul an. Deși firma și-a cerut scuze de incomoditățile create, Autoritatea Aeronautică Civilă îndeamnă păgubașii să solicite compensații. 

Potrivit pasagerilor, avionul cu aproximativ 170 de persoane la bord a decolat duminică, 2 iulie, în jurul orei 12.00, de pe aeroportul Heraklion. După o oră de zbor, pilotul ar fi anunțat că are probleme la șasiul din față și s-a întors din drum, relatează ProTV. Oamenii ar fi stat blocați în aeroportul de pe insula Creta timp de o zi, fără a obține explicații din partea echipajului. Peste noapte, ei au fost cazați într-un hotel și continuă să rămână în Grecia și astăzi. 

De cealaltă parte, tot astăzi, mai mulți moldoveni care urmau să ajungă la Moscova s-au pomenit blocați pe Aeroportul Internațional Chișinău, după ce zborul, programat la ora 10.00, a fost amânat. Contactați de Pro TV, reprezentanții companiei Fly One au declarat că pasagerii au fost cazați la un hotel și că se caută o altă aeronavă. Subiectul a stârnit nemulțumirea mai multor foști clienți ai companiei aeriene, care se plâng inclusiv pe zborurile amânate sau anulate, deservire proastă și lipsa de comunicare din partea reprezentanților firmei. Bunăoară, unei pasagere i s-ar fi propus să-și schimbe locul din aeronavă cu unul situat mai în față în schimbul sumei de 25 de euro, iar în alt caz, același serviciu ar fi costat 20 de euro. 

Zborul Fly One, operat cu o aeronavă armenească

După incidentul de pe aeroportul din Heraklion, Fly One și-a cerut scuze pentru incomodități prin intermediul paginii oficiale de Facebook. „Incidentul a avut loc din cauza unui semnal parvenit de la sistemul de comandă al aeronavei, care a impus necesitatea unor verificări suplimentare. Deși este o situație neprevăzută, în acest caz, este o procedură obişnuită care vizează securitatea pasagerilor și siguranța aeronautică. Astfel, echipajul aeronavei care este unul profesionist, a decis să revină în aeroport unde nava este supusă unor verificări tehnice suplimentare”, se spune în mesaj. 

De cealaltă parte, Autoritatea Aeronautică Civilă îndeamnă pasagerii cursei Heraklion – Chișinău să solicite compensații pentru întârziere și anunță că, la revenirea aeronavei, va iniția inspecția SAFA (sistemului european de verificare a aeronavelor străine). „Zborul Fly One a fost operat cu aeronavă armenească, care este în regim wet lease, ceea ce nu permite Autorității Aeronautice Civile al Republicii Moldova să se implice în investigarea evenimentului aeronautic. Conform prevederilor sistemului european de verificare a aeronavelor străine SAFA, raportul privind condițiile de operare va fi examinat de către Autoritatea Aeronautică din Armenia, sub a cărei monitorizare se află aeronava. Totuși, AAC a Republicii Moldova va solicita o informație amplă despre circumstanțele operării zborului de la colegii din Armenia”, potrivit comunicatului de presă. 

Compania aeriană Fly One și interesele private ale ex-directorului Autorităţii Aeronautice Civile, Mircea Maleca

Fly One operează zboruri din luna mai 2016, transportând călători spre mai multe oraşe europene. În pliantele sale de lansare, compania enunța că deţine flota aeriană necesară - avioane moderne Airbus A320 cu o capacitate de 172 de locuri şi o navă de rezervă de tip Boeing 737-300 de 148 de locuri, asta deși, potrivit surselor Anticoruptie.md, firma nu dispune de un număr suficient de nave, iar cele gestionate nu ar deține certificate de operator aerian. Mai mult, potrivit totalurilor după un an de activitate, firma ar fi transportat până acum peste 265.000 de pasageri și și-ar fi mărit parcul de aeronave. „Doar din totalurile primelor două luni ale sezonului de vară (aprilie/mai), numărul pasagerilor transportați prin conexiuni din Federația Rusă spre destinațiile operate de compania Fly One spre Europa prin or. Chișinău a depășit cifra de 1.000 de persoane. Dezvoltarea dinamică a companiei nu putea fi posibilă fără mărirea parcului de aeronave Fly One, care în prezent include aeronave din categoria Airbus A320”, potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial

Cel puțin din primăvara 2017, Mircea Maleca, fostul director al Autorității Aeronautice Civile (AAC), a devenit oficial administrator al firmei Fly One SRL. Anticoruptie.md a scos la iveală afilierea acestuia cu noua companie aeriană acum un an, oficialul ascunzându-se în spatele fostului său socru de la Leova. Anterior, Maleca a negat legăturile cu firma Fly One SRL. Informația a fost confirmată însă de Serviciul de Informații și Securitate, iar după publicarea anchetelor Centrului de Investigaţii Jurnalistice despre legăturile demnitarilor în cadrul companiei aeriene, Maleca și-a dat demisia din funcție, la solicitarea premierului Pavel Filip.

Firma, înregistrată în toamna anului 2015, o avea printre fondatori pe Maria Cebotari, soţia actualului ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, în timp ce sora acestuia, Mariana Tăbuică, este noul director executiv. În octombrie 2016, Anticoruptie.md a scris despre faptul că soția ministrului a renunțat la cota-parte de 40% din cadrul companiei Fly One SRL. Pachetul a intrat în posesia lui Andrei Țurcan, fost director comercial al companiei Air Moldova în perioada în care Cebotari ocupa postul de director al Departamentului juridic.

După publicarea anchetelor jurnalistice, activitatea Fly One şi conflictul de interese admis de Mircea Maleca au ajuns în vizorul CNA. Ofiţerii Anticorupție au cerut și Comisiei Naţionale de Integritate să se expună dacă fostul şef al AAC a admis un conflict de interese. Totodată, la începutul lunii iunie 2016, Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a expediat în adresa Întreprinderii de Stat Moldatsa un demers potrivit căruia, Fly One nu dispunea de nicio cursă regulată. Între timp, CNA a încetat cauza pornită, motivând că faptele expuse în presă nu s-au adeverit, iar Autoritatea Națională de Integritate (ANI) nu va mai oferi un răspuns cu referire la existența conflictului de interese. Controalele inițiate pe numele oficialilor au fost arhivate împreună cu alte aproape 80 de proceduri, fără ca ANI să adopte soluții în cazul funcționarilor vizați. 

Victoria Dodon
03/07/2017




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii